Poślizg podsterowny i poślizg nadsterowny – co to jest?

23 lipca 2024, 10:00

Jednym z największych zagrożeń na drodze, jakie mogą spotkać kierowcę, jest wpadnięcie w poślizg. Co to jest poślizg podsterowny? Co to jest poślizg nadsterowny? Co powoduje wpadnięcie w poślizg podsterowny i nadsterowny?

Wbrew naiwnym twierdzeniom, w poślizg można wpaść o każdej porze roku. Nie tylko zimą i jesienią. Do poślizgu najczęściej dochodzi na śliskich, mokrych nawierzchniach. Jednak w poślizg można wpaść także na nawierzchni suchej. Jak może do tego dojść? Wystarczy, że opony mają zdarty bieżnik i koła tracą przyczepność.

fot. Unsplash

Co to jest poślizg nadsterowny? Co to jest nadsterowność?

Na czym polega nadsterowność? Tył pojazdu zjeżdża na zewnątrz zakrętu. Przód pojazdu zjeżdża do wnętrza zakrętu. Samochód obraca się wokół przedniej osi i wypada z zakrętu.

Jak dochodzi do poślizgu nadsterownego? Tylne koła samochodu tracą przyczepność i wpadają w poślizg, równocześnie przednie koła zachowują przyczepność.

Co powoduje nadsterowność?

  • Zbyt duża moc, przekazywana na koła tylnej osi – zjawisko występujące w samochodach z napędem na tył, gdzie kierowca wchodzi w zakręt ze zbyt dużą prędkością.
  • Niedociążenie tylnych kół auta, spowodowane niewłaściwą konstrukcją samochodu (przykład: klasyczne auta sportowe Porsche 911 GT2 i Lancia Stratos).
  • Niedociążenie tylnych kół w pickupach (dlatego w niektórych autach zalecano stosowanie dociążającego tył zbiornika z wodą).
  • Agresywna jazda i wchodzenie w zakręt z dużą prędkością.
  • Opony ze zużytym bieżnikiem.
  • Opony niedostosowane do panującego sezonu.
  • Nieodpowiednie modyfikacje zawieszenia auta, mające na celu ułatwienie tzw. driftowania.

Auta z krótkim rozstawem osi oraz samochody z napędem na tył są szczególnie narażone na nadsterowność, np. miejskie vany.

Przykład wypadku spowodowanego przez nadsterowność. Każdego roku dochodzi do wielu wypadków, najczęściej powodowanych przez młodych kierowców, wracających w nocy z dyskotek. Auto, najczęściej starsze BMW, uderza bokiem o drzewo, czego efektem jest zmiażdżenie części kabiny. Powodem jest zbyt duża prędkość (i inne problemy techniczne auta), utrata przyczepności na zakręcie, wpadnięcie w poślizg podsterowny, wypadnięcie z zakrętu i uderzenie bokiem auta w drzewo.

fot. Unsplash

Co to jest poślizg podsterowny? Co to jest podsterowność?

Na czym polega podsterowność? Przód pojazdu zjeżdża z zakrętu albo auto jedzie na wprost, pomimo skręconej kierownicy.

Jak dochodzi do poślizgu podsterownego? Przednie koła samochodu tracą przyczepność. Koła tylne nadal zachowują przyczepność.

Co powoduje podsterowność?

  • Śliska nawierzchnia.
  • Wejście w zakręt ze zbyt dużą prędkością i utrata przyczepności przez koła na skutek nadmiaru mocy.
  • Zużyty bieżnik opon.
  • Niedostosowanie opon do sezonu.

Podsterowność to zjawisko, które występuje w samochodach z napędem na przednią oś.

Jak unikać poślizgu podsterownego i nadsterownego?

Kluczem do unikania poślizgu jest spokojna jazda, unikanie jazdy po zakrętach i łukach z dużą prędkością, stosowanie opon dostosowanych do danego sezonu (także całorocznych), unikanie jazdy na oponach ze zużytym bieżnikiem, dbanie o sprawne zawieszenie (w tym łączniki stabilizatora i amortyzatory) oraz odpowiednie ustawienie geometrii kół.

We współczesnych samochodach stosuje się system ESP (inne nazwy to np. DSC), którego zadaniem jest ochrona kierowcy przed wpadnięciem w poślizg podsterowny i nadsterowny. W razie wykrycia poślizgu, system przyhamowuje koło, które utraciło przyczepność (przednie lub tylne).

Warto pamiętać, że sam system ESP nie zadziała we właściwy sposób, jeśli kierowca jeździ agresywnie, samochód ma zamontowane nieodpowiednie lub zużyte opony, a do tego układ hamulcowy jest zużyty.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!