W największych miastach buspasy zarezerwowane są dla autobusów miejskich, taksówek oraz, od 2018 roku, dla samochodów elektrycznych. Rzecznik Praw Obywatelskich na skutek odbieranych skarg zdecydował się wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury o wyjaśnienie, dlaczego samochody zasilane LPG, mimo że ekologiczne, nie mają tego przywileju?
Nierówne traktowanie użytkowników samochodów?
Do Rzecznika Praw Obywatelskich zgłaszają się osoby, które uznają, że posiadacze samochodów z instalacją gazową powinny, tak jak właściciele elektryków, mieć możliwość poruszania się po tzw. buspasach. RPO zwrócił się w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury, aby otrzymać wyjaśnienie, dlaczego niskoemisyjne samochody zasilane LPG nie są dopuszczone do poruszania się po pasach wyznaczonych dla autobusów, podczas gdy samochody elektryczne posiadają takie przywileje.
Badania Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego wykazują, że samochody zasilanie gazem emitują o 20% mniej związków węgla niż silniki benzynowe. Spaliny z tych samochodów nie zawierają także związków siarki i ołowiu. Ponadto emitują znacznie niej związków azotu oraz cząstek stałych (PM). Czy te argumenty wystarczą aby przeforsować zmianę przepisów?
Obecny status prawny
W uzasadnieniu projektu ustawy umożliwiającego poruszanie się samochodami elektrycznymi po buspasach możemy przeczytać:
Zmiana proponowana w pkt 5 zezwala na poruszanie się pojazdów elektrycznych po pasach drogowych dla autobusów. Ten rodzaj wsparcia jest stosowany w wielu innych krajach i przynosi pozytywne efekty. Instrument ten będzie stosowany czasowo, do roku 2026. Co więcej, zarządca drogi będzie mógł uzależnić możliwość poruszania się pojazdów elektrycznych po buspasach od liczby osób jadących tym pojazdem. Rozwiązanie to wzorowane jest na innych państwach członkowskich UE.
Pismo wystosowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich będzie odnosiło się do tejże ustawy. RPO tak argumentuje swój wniosek:
Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski w piśmie do Renaty Rychter, dyrektor departamentu w resorcie infrastruktury prosi o wskazanie argumentów za takim ukształtowaniem przywileju korzystania z buspasów i ustosunkowanie się do zarzutów, że unormowania art. 148a Prawa o ruchu drogowym prowadzą do nierównego traktowania właścicieli samochodów. Taki przywilej nie obejmuje np. użytkowników pojazdów z silnikami na autogaz, które uznawane są za niskoemisyjne.
źródło: Biuletyn Informacji Publicznej RPO
Komentarze