Wzrost cen w warsztatach – kierowcy rezygnują z napraw. Ciekawe wyniki badania PKO Leasing.

10 stycznia 2024, 14:28

2 na 5 kierowców wykonuje tylko najbardziej konieczne naprawy, a co piąty rozważa sprzedaż auta. Powodem takiego stanu rzeczy mają być rosnące ceny usług w warsztatach. Czy rzeczywiście sytuacja na rynku napraw pojazdów jest tak poważna, na jaką kreują ją wyniki sondażu przeprowadzonego na zlecenie platformy, należącej do PKO? 

Podwyżki cen w warsztatach a reakcja klientów

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą PBS na zlecenie platformy Automarket.pl, powiązanej z PKO Leasing, by zmierzyć się z wyższymi cenami serwisu i części samochodowych, część polskich kierowców zdecydowała się na zmianę sposobu użytkowania swojego pojazdu. Niektórzy zdecydowali się nawet na ograniczenie napraw użytkowanych aut lub sprzedaż samochodu.

Aż 8 na 10 użytkowników aut zauważyło wzrost cen serwisu lub naprawy samochodu. Z drugiej strony 9 na 10 kierowców jest zadowolonych z poziomu usług warsztatów, z których korzystają.

Wbrew pozorom, właściciele aut są też wyrozumiali wobec warsztatów funkcjonujących w dobie inflacji. 7 na 10 ocenia koszt wykonywanej usługi jako przynajmniej akceptowalny. Wskazuje to na zrozumienie przyczyn podwyżek. Według kierowców biorących udział w badaniu wynikają one przede wszystkim ze wzrostu kosztów energii elektrycznej i innych mediów, cen części oraz kosztów prowadzenia działalności.

Zrozumienie nie oznacza jednak gotowości do płacenia coraz wyższych rachunków, ponieważ wielu kierowców decyduje się na poszukiwanie alternatyw, pozwalających na obniżenie kosztów utrzymania auta.

– Partnerskie sieci serwisowe informują nas, że w związku ze wzrostem cen serwisu i części samochodowych użytkownicy coraz częściej decydują się na zmianę sposobu napraw. Ma to potwierdzenie w wynikach przeprowadzonego dla nas badania, a najbardziej niepokojącym zjawiskiem jest deklarowane przez ponad 40 proc. użytkowników aut ograniczenie czynności serwisowych do minimum. Bardziej rozsądna wydaje się postawa kierowców, którzy w związku z podwyżkami zdecydowali się na poszukanie tańszych warsztatów lub ograniczenie korzystania z samochodu na rzecz innych środków transportu, co deklarowała około połowa kierowców – mówi Tomasz Otto, odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.

W obliczu podwyżek cen napraw i serwisu, część kierowców decyduje się nawet na sprzedaż pojazdu. Taki krok podjęło lub poważnie rozważa ok. 20% właścicieli samochodów przebadanych przez PBS.

Na jakiej podstawie właściciele aut wybierają warsztaty?

Dla 84 proc. użytkowników aut zbadanych na zlecenie PKO, najważniejsze czynniki przy wyborze serwisu samochodowego to cena usług oraz zaufanie do danego punktu. Na kolejnych miejscach znalazły się: czas i termin wykonywania usługi oraz lokalizacja, czyli odległość od miejsca zamieszkania lub pracy, które wskazało 76 proc. badanych użytkowników aut.

– Z badania wynika, że polscy kierowcy są bardzo lojalni wobec warsztatów, które znają i odwiedzają od dawna. Ponad połowa z nich korzysta z jednego, zawsze tego samego serwisu samochodowego, a tylko mniej niż 1/5 świadomie oddaje auto do kilku różnych serwisów, w zależności od aktualnych potrzeb. Pozostali deklarują natomiast, że chętnie korzystaliby z usług wyłącznie jednego warsztatu, gdyby tylko oferował szybsze terminy napraw. – mówi Tomasz Otto.

Badanie zrealizowano techniką CAWI – wywiadów internetowych na panelu badawczym, Wielkość próby: n=600 wywiadów w populacji internautów. Październik 2023 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

FCK your ElectricCar, 11 stycznia 2024, 9:48 2 0

Im nowsze samochody tym gorsze, a ceny napraw są kosmiczne.

Odpowiedz

serwisik, 17 stycznia 2024, 13:00 0 -1

Nie zgadzam się z twierdzeniem, że kierowcy rezygnują z napraw, zauważam natomiast inną tendencję w ostatnim czasie. Otóż gdy przyjeżdża na naprawę auto 15-18 letnie przy wycenie naprawy zadajemy pytanie czy dokonać wyceny uwzględniając też części budżetowe i już kilka razy usłyszałem odpowiedź klienta: wie pan nie stać mnie na tanie części. I tyle w temacie

Odpowiedz