Wydawać by się mogło, że sama, powszechnie przyjęta, nazwa haka holowniczego predestynuje go do czynności jaką jest holowanie innych pojazdów. Sprawa nie jest jednak taka prosta, co wyjaśnia ekspert firmy Steinhof.
Holowanie niesprawnego pojazdu z pozoru jest bardzo łatwe. Wystarczy podpiąć linę do samochodu ciągnącego i holowanego. Po tej czynności można wyruszyć w drogę do najbliższego parkingu lub mechanika. Tak sytuację przedstawia teoria, ponieważ upraszcza one elementy, które mają wpływ na bezpieczeństwo.
Jak holować auto z automatyczną skrzynią biegów?
Rosnącą popularnością na polskich drogach są samochody z automatyczną skrzynią biegów. Wygoda w codziennym użytkowaniu szczególnie w miejskich korkach, wiąże się z drobnym ograniczeniem podczas awarii. Wtedy nie zaleca się, a nawet zabrania holowania pojazdu wyposażonego w przekładnię automatyczną.
Wynika to przede wszystkim ze sposobu działania automatycznej skrzyni biegów, która jest po prostu w trakcie przemieszczania się pojazdu z wyłączonym silnikiem pozbawiona smarowania. Przez to dochodzi do zacierania się lub uszkadzania elementów konstrukcyjnych tego podzespołu, a także do zniszczenia pompy oleju, ponieważ pracuje ona de facto na sucho.
W sytuacji unieruchomienia pojazdu z automatyczną skrzynią biegów jedynym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z lawety, ponieważ tylko taki transport nie uszkodzi mechanizmu zmiany przełożeń.
Czy można używać haka do holowania pojazdu?
Choć nazwa – hak holowniczy może niemal wprost sugerować, do czego został stworzony, jest określeniem potocznym. Poprawną formą jest zaczep kulowy, dlatego musimy tutaj rozróżnić kulę haka holowniczego i zaczep holowniczy, określany również czasami jako ucho holownicze. Pierwsze akcesorium służy przede wszystkim do ciągnięcia przyczep i transportowania między innymi platformy rowerowej.
Zaczep holowniczy jest dedykowanym uchwytem, który powinien znajdować się na wyposażeniu każdego samochodu osobowego. Służy on do podpięcia liny holowniczej i pozwala na bezpieczne przemieszczanie się uszkodzonego pojazdu.
– Wykorzystanie kuli haka holowniczego, jako elementu do zaczepienia liny holowniczej, nie jest rozwiązaniem poprawnym. Chociaż sam hak holowniczy powinien wytrzymać takie obciążenie, ważniejsze są tutaj kwestie bezpieczeństwa. Zaczep holowniczy wkręca się w przeznaczone do tego miejsce w pojeździe. Tak uzyskujemy najbezpieczniejsze miejsce mocowania liny potrzebnej do holowania unieruchomionego auta – mówi Mariusz Fornal, kierownik działu technicznego Steinhof.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Wojtek, 6 kwietnia 2023, 8:03 2 0
W wielu przypadkach podczas montażu zaczepu kulowego trzeba zdemontować element w który wkręca się zaczep holowniczy lub blokuje się dostęp do tego elementu , dotyczy to również produktów steinhof więc wypisywanie bzdur ,, Tak uzyskujemy najbezpieczniejsze miejsce mocowania" świadczy tylko o braku znajomości tematu
Odpowiedz
Piotr Ka, 4 czerwca 2023, 10:01 1 0
Piszecie nie prawdę, właśnie szukałem u siebie w Fordzie S-Max jak poprawnie holować, gdy fabrycznie jest zamontowany hak holowniczy, to nie ma miejsca na uchwyt holowniczy z tyłu pojazdu. W instrukcji samochodu jest wyraźnie napisane: "W pojazdach wyposażonych w hak holowniczy, zaczepu holowniczego nie można zamontować z tyłu pojazdu. Użyj haka holowniczego do holowania pojazdu."
Odpowiedz