Rodzaje felg samochodowych

21 października 2022, 11:05

Felgi samochodowe są jedną z najważniejszych części każdego pojazdu. Razem z oponami tworzą koła samochodu. Jakie rodzaje felg samochodowych są obecnie produkowane? Czym się od siebie różnią i jak można je naprawić w razie potrzeby?

Fachowa nazwa felg samochodowych to koła tarczowe. Koło (składające się z felgi i opony) jest mocowane do piasty koła, za pomocą śrub albo nakrętek (zależnie od zastosowanej przez producenta samochodu technologii). Producent samochodu dokładnie określa rozmiar felg oraz rozmiar opon, jakie można montować w danym modelu samochodu. Zazwyczaj podawanych jest kilka rozmiarów.

Jak zmieniały się felgi samochodowe w ostatnich latach?

Jeszcze kilkanaście lat temu producenci samochodów osobowych stosowali na pierwszy montaż przede wszystkim felgi stalowe. Felgi aluminiowe były dostępne przede wszystkim jako opcja, wymagająca dopłaty. Obecnie większość nowych aut jest wyposażana w felgi aluminiowe. Nabywca może najwyżej wybrać bardziej zaawansowany model.
Od kilku lat widoczny jest także trend, zgodnie z którym w samochodach montuje się felgi aluminiowe o coraz większej średnicy, łącząc je z oponami o coraz niższym profilu. Standardowe felgi aluminiowe 16 cali z oponami o standardowym profilu są coraz częściej zastępowane przez felgi aluminiowe 17, 18, a nawet 19 cali. W samochodach typu SUV nierzadko stosuje się felgi o średnicy 20 albo 22 cali. Stosowanie opon niskoprofilowych zapewnia ciekawy wygląd aut, ale równocześnie wiąże się z szeregiem niebezpieczeństw. Na przykład pokrzywieniem felgi w razie niezauważenia przez kierowcę zbyt niskiego ciśnienia w oponach.

W przypadku samochodów użytkowych nadal stosuje się felgi stalowe o standardowych rozmiarach i opony o wysokiej ścianie bocznej.

Stan felg ma wpływ na szczelność opon

Od wielu lat w samochodach stosuje się opony bezdętkowe. W związku z tym szczelność opony zapewniana jest na linii stopka opony – obrzeże felgi. Nierówności na obrzeżach felg, spowodowane przez skrzywienie, albo ataki korozji, są przyczyną nieszczelności i uciekania powietrza z opon.

Rodzaje felg samochodowych – ze względu na materiał użyty do produkcji

Felgi stalowe – produkowane są z blachy stalowej. Składają się z dwóch głównych elementów: tarczy oraz obręczy, łączonych ze sobą za pomocą spawania. W tarczy znajdują się otwory montażowe (dla śrub lub nakrętek, którymi felga mocowana jest do piasty koła) oraz otwór centrujący.

Felgi stalowe produkowane są z arkuszy stalowych o odpowiednich właściwościach. Stal jest prostowana, cięta, tłoczona, wycina się w niej otwory montażowe. Na koniec tarcza i obręcz są łączone ze sobą za pomocą spawania, a cała felga jest lakierowana, a potem kalibrowana.

Właściwości felg stalowych: mają niewielkie otwory wentylacyjne, do odprowadzania ciepła z elementów układu hamulcowego. Są mocne (bardziej odporne na zniekształcenia, niż felgi aluminiowe), tańsze od felg aluminiowych i trwałe, jeśli są odpowiednio chronione przed korozją. Można je malować w celu odświeżenia. W celu zapewnienia samochodowi odpowiedniego wyglądu, stosuje się kołpaki (zewnętrzne nakładki z tworzywa, o ozdobnych wzorach).

Felgi stalowe są podatne na korozję, trudno się je czyści od strony wewnętrznej (gdzie najczęściej korodują), a ich wygląd jest niezbyt atrakcyjny.
W przypadku wykrycia zwichrowania, felgi stalowe prostuje się na specjalnej maszynie.

Felgi hybrydowe – to rodzaj felg stalowych, przypominających wyglądem felgi aluminiowe. Są wykonane z mocnej blachy, mają wycięte duże otwory wentylacyjne (lepiej odprowadzają ciepło z elementów układu hamulcowego), a przede wszystkim, mają oryginalną stylistykę, z odpowiednio wyprofilowanymi ramionami (przypominają styl felg aluminiowych). Są droższe niż standardowe felgi stalowe. Prawo do stosowania nazw felgi hybrydowe ma tylko jeden z największych producentów felg na świecie. W ofertach innych producentów felgi takie są nazywane dalej felgami stalowymi albo felgami strukturalnymi.

Felgi aluminiowe (popularnie alufelgi) – produkowane są ze stopów aluminium z różnymi dodatkami, np. magnezem. Felgi aluminiowe powstają w różnych procesach produkcyjnych. Stosuje się metodę odlewu grawitacyjnego (tak powstają najtańsze felgi, o niskiej wytrzymałości), odlewu niskociśnieniowego (metoda precyzyjna, pozwalająca na dokładne wypełnienie formy stopem aluminium, felga wymaga dalszej obróbki), kucia (felgi najbardziej wytrzymałe, ale i najdroższe), flow forming (materiał wiruje w specjalnej formie, w bardzo wysokiej temperaturze, w ten sposób powstają felgi o jakości felg kutych), a także skręcania (w ten sposób powstają najdroższe i najbardziej wytrzymałe felgi aluminiowe).

Felgi aluminiowe zapewniają bardzo atrakcyjny wygląd auta. Produkuje się felgi aluminiowe pięcioramienne, wieloramienne, o skomplikowanych wzorach, w stylu eleganckim albo sportowym. Alufelgi pozwalają na skuteczną wentylację elementów układu hamulcowego. Łatwo się je czyści, jednak trzeba stosować specjalne środki z dodatkiem kwasu (zalecana jest ostrożność przy ich stosowaniu). Są bardziej odporne na działanie korozji, niż felgi stalowe, ale z kolei można je łatwiej uszkodzić. W celu ochrony powierzchni bocznych felg, stosuje się opony z rantem ochronnym.

W przypadku lekkiego zwichrowania, można zastosować prostowanie felg aluminiowych.
W przypadku uszkodzeń zewnętrznych (rysy, utrata koloru i połysku) niezbędna jest renowacja felg aluminiowych. W tym celu stosuje się szpachlowanie ubytków (masami z dodatkiem aluminium), a także malowanie za pomocą lakierów właściwych i bezbarwnych.

Naprawy pękniętych felg aluminiowych (spawanie alufelg) są kontrowersyjne i często nie są w stanie przywrócić felgom odpowiedniej wytrzymałości. Jazda na takich felgach jest niebezpieczna.

Jak dobrać felgi do samochodu? Parametry felg samochodowych

Producent samochodu dokładnie określa, jakie felgi (i jakie opony) mogą być stosowane w danym modelu samochodu. Aby odpowiednio dobrać felgi do auta, należy wziąć pod uwagę następujące parametry techniczne:

  • Szerokość wnęki – w calach
  • Typ obrzeża – symbol
  • Rodzaj obręczy – symbol
  • Średnica obręczy – w calach
  • Głębokość osadzenia
  • Liczba i średnica otworów montażowych – na śruby albo nakrętki montażowe, mocujące felgę do piasty koła.
  • Średnica otworu centralnego.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!