Najczęstsze usterki Fiata Tipo – co sprawdzić przed zakupem, a co wymienić po?

27 września 2022, 12:59

Fiat Tipo został wprowadzony na rynek w 2015 roku jako reaktywacja modelu z przełomu lat 80-90′. Zgrabna stylistyka i niska cena zakupu nowego pojazdu okazały się kluczem do sukcesu sprzedażowego. Na rynku wtórnym nie brakuje ofert pojazdów używanych, z których nie każdy jest w perfekcyjnym stanie technicznym. Na co zatem zwracać szczególną uwagę?

fiat tipo

Fiat Tipo – dostępne silniki i wersje nadwoziowe

Polowanie na Fiata Tipo należy rozpocząć od wyboru wersji nadwoziowej. Jeden z najtańszych oferowanych kompaktów na rynku wychodzi w klasycznych trzech wersjach – kombi, hatchback oraz sedan. Warto zaznaczyć, że tańsze wersje wyposażenia w Tipo są oferowane z nieco inną górną częścią deski rozdzielczej, która niejako łączy zegary z systemem multimediów pod wspólnym “daszkiem”. Według opinii użytkowników wersje kombi i hatchback są lepiej wykonane od sedanów. Tu również warto wspomnieć, że auto jest produkowane w Turcji i należy do segmentu budżetowego. Możliwe więc, że jakość spasowania poszczególnych elementów zależy od aktualnej zmiany w fabryce. Wszystkie trzy dostępne rodzaje nadwozia “posadzono” na kolumnach McPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Zawieszenie nie jest mocną stroną taniego Fiata.

Paletę jednostek napędowych otwierał wolnossący silnik benzynowy 1.4 o mocy 95 KM. Następnie mieliśmy jednostkę turbodoładowaną o tej samej pojemności 1.4 T-Jet o mocy 120 KM z wtryskiem wielopunktowym (MPI), co spowodowało, że była dostępna również wersja z fabryczną instalacją gazową tej jednostki (z którą bywają problemy). Tipo z silnikiem 1.4 T-Jet jest tym najbardziej pożądanym przez nabywców. W gamie benzynowych jednostek znajdował się również silnik 1.6 E-torQ (110 KM) z bezpośrednim wtryskiem, łączony tylko z automatyczną skrzynią biegów (pozostałe jednostki z 6-biegowym manualem). Od liftingu w 2020 roku jednostki 1.4 T-Jet i 1.6 zostały zastąpione przez trzycylindrowe 1.0 o mocy 100 KM sprzęgnięte z 5-biegową skrzynią manualną. W gamie pozostał wolnossący 1.4.

Z diesli do wyboru dostępny jest 1.3 MultiJet (95 Km) lub 1.6 MultiJet (120 KM, po liftingu 130 KM) z opcjonalnym sześciobiegowym automatem DDCT. Mniejszy silnik jest bez dwumasowego koła zamachowego, co byłoby plusem dla portfela, gdyby nie umieszczono w nim rozrządu napędzanego łańcuchem, który trzeba serwisować ze względu na przeciętną trwałość napinacza.

Najczęstsze usterki Fiata Tipo

Od momentu wejścia na rynek w 2015 roku, Tipo stało się jednym z głównych bohaterów forum Fiata, na którym właściciele wymieniają się spostrzeżeniami dotyczącymi jakości wykonania czy trapiących dany egzemplarz usterek. A tych kilka się znajdzie. Najwięcej problemów w budżetowym Fiacie sprawia zawieszenie, które nie zostało wykonane ze zbyt solidnych materiałów. W niektórych egzemplarzach łączniki stabilizatora lub końcówki drążków kierowniczych potrafią “skończyć się” po przejechaniu nawet 30 tysięcy kilometrów.

Egzemplarze Tipo z fabrycznymi instalacjami gazowymi niestety mają swoje bolączki. Ich  jakość montażu bywa nieidealna. Często dochodzi tu do różnego rodzaju nieszczelności  jednak nie jest to skomplikowana usterka. Wystarczy poprawić łączenia przewodów nową opaską lub zastosować nowy trójnik. Większe problemy zaczynają się po przejechaniu większej liczby kilometrów. W Tipo z LPG (głównie w wolnossących 1.4 95 KM) potrafią się wypalać zawory ze względu na brak dostatecznego chłodzenia w komorze spalania. Takie przypadki zdarzają się zarówno w pojazdach z fabryczną instalacją, jak i montowaną na rynku wtórnym. W tych egzemplarzach pogłębia się zjawisko LSPI.

Zdarzają się również problemy, ale w niewielkiej skali, z pękniętymi dociskami sprzęgła. Zdecydowanie częściej użytkownicy zgłaszają kłopoty z jakością pracy skrzyni – wybieraniem poszczególnych biegów, za co odpowiadać może m.in. źle dobrany olej do skrzyni biegów. Część przypadków zgłoszonych w ASO Fiata kończyło się wymianą skrzyń.

Z drobnych usterek dotykających Tipo, które nie wpływają na jego zdolności przemieszczania się acz irytują, najczęściej wymienia się różnej maści problemy z elektryką np. szybko przepalające się diody oświetlenia wnętrza, wariujące wskaźniki komputera pokładowego, który sam zmienia język lub niedociśnięte kostki elektryczne skutkujące problemem z otwieraniem szyb czy regulacją lusterek. Użytkownicy często informują również o słabym wykończeniu wnętrza, które potrafi hałasować z różnych powodów.

Fiat Tipo – co sprawdzić przed zakupem i na co zwrócić szczególną uwagę?

Oprócz standardowego przeglądu zerowego, zawieszenie wykonane ze słabej jakości materiałów jest podstawową kwestią, nad którą trzeba się pochylić. Najlepiej wymienić fabryczne drążki i łączniki na lepiej wykonane zamienniki (dostępne na aftermarkecie), jeśli nie zostało to jeszcze zrobione w danym egzemplarzu.

Podczas kupna egzemplarza z wolnossącym silnikiem 1.4 trzeba zachować dużą czujność. Często te jednostki borykają się z nadmiernym zużyciem oleju silnikowego, który można nieco zniwelować przez zastosowanie innego od zalecanego przez producenta środka smarnego. Fabryczny olej silnikowy wydaje się słabej jakości, co wielokrotnie zgłaszają użytkownicy. Problem ten pogłębia się w silnikach wyposażonych w LPG, w których dochodzi również do efektu spalania stukowego. Warto wówczas zastosować płukankę przed zmianą producenta środków smarnych. 

A propos środków smarnych, dość wcześnie należy wymienić również olej w skrzyni biegów, która czasem potrafi sprawić problemy. Bez względu na to czy jest to skrzynia manualna 5, 6-biegowa czy automatyczna DDCT. W tym przypadku producent również dobrał olej do skrzyni biegów, który zdaniem użytkowników, po pokonaniu pewnego dystansu traci parametry, generując problemy z pracą skrzyni. W przypadku samochodów z silnikiem diesla z pewnością trzeba przyjrzeć się pracy rozrządu, szczególnie jeśli jest to słabsza jednostka 1.3.

Mieliście do czynienia z Fiatem Tipo? Podzielcie się swoimi doświadczeniami z serwisowaniem tego modelu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

henryk kawecki, 28 września 2022, 13:02 10 0

do skrzyni lejemy olej motul. Awaryjnosc nie wyzsza niz w grande punto a te wiadomo sa autami niezawodnymi i jeszcze długo pojeżdzą.

Odpowiedz

Herbert von Volkswagen, 29 września 2022, 8:49 6 -5

zdaniem użytkowników, użytkownicy twierdzą, ha,ha, ha. Płaskoziemcy twierdzą że żyjemy na talerzu i jesteśmy w centrum układu słonecznego, Użytkownicy twierdzą też że Klimek, Duda & Co potrafią wszystko w godzinę naprawić. Gratuluję poziomu

Odpowiedz