Silniki diesla stają się coraz mniej popularne. Powodów jest sporo – normy emisji, coraz większa wydajność silników benzynowych, rozwój elektromobilności oraz preferencje konsumentów. Jednak są tacy, którzy potrzebują samochodu napędzanego olejem napędowym. Jaki mają wybór?
W dobie downsizingu rozwój technologii pozwala zwiększać wydajność silników benzynowych kosztem diesli. Jednak ten materiał poświęcamy przeglądowi rynku pod kątem właśnie tych drugich. Sprawdziliśmy ofertę najpopularniejszych marek, z wyłączeniem segmentu premium.
Diesle dostępne w samochodach grupy VAG (Volkswagen, Seat, Cupra, Skoda)
Niemiecki koncern wraz ze swoimi kooperantami z Czech oraz Hiszpanii nie rozpieszczają swoich potencjalnych klientów szerokością swojego asortymentu silników wysokoprężnych. W gamie mamy do wyboru 2.0 TDI oraz 3.0 TDI V6. Jako iż ten drugi dostępny jest tylko w Volkswagenie Touaregu, to skupimy się na tym pierwszym. Występuje w wielu wariantach mocy w większości modeli koncernu. Najmocniejsza wersja pracuje pod maską Multivana (204 km). Zaraz po nim plasuje się 200 konna odmiana, dostępna np. w Skodzie Superb, VW Passacie lub Seacie Terraco. Pozostałych opcji jest więcej, jednak najpopularniejsza to ta o mocy 150 km, występująca w większości modeli grupy VAG. Jest to połączenie wypośrodkowane między dynamiką jazdy a efektywnością i wydajnością przy zachowaniu rozsądnych kosztów eksploatacji.
Diesle dostępne w samochodach Hyundai
Koreański producent oferuje tylko jeden silnik wysokoprężny, 1.6 CRDI, w dodatku coraz mniej popularny. Występuje z mocą 116 km w Tucsonie oraz i30. Koreański producent jest jednym z wiodących na rynku, głównie za sprawą turbodoładowanych silników benzynowych.
Diesle dostępne w samochodach koncernu PSA (Opel, Citroen, DS, Peugeot)
Francuski koncern oferuje kilka jednostek diesla, 2.0 (bliźniacze jednostki HDI i CDTI) oraz 1.5. Znajdują się one w modelach obu marek, zależnie od wariantu czasami tylko w jednej marce bądź modelu. Warianty mocy wahają się od ok 100 km w Citroenie C3 i Oplu Corsie do 130 km w Peugeocie 308 czy Citroenie C4 w przypadku silnika 1.5 HDI, w przypadku 2.0 CDTI w Oplach, to jest to 177 km w Zafirze lub 174 km w Insigni w górnej granicy, a w dolnej 144 km w Vivaro. 2.0 HDI oferowane jest np. w modelach Peugeot 5008 lub Peugeot 508. Moc? Od 140 do 180 km.
Diesle dostępne w samochodach Forda
Globalny koncern oferuje w swojej gamie dwa rodzaje silników diesla. 2.0 Ecoblue oraz 1.5 Ecoblue. Większy, montowany np. w Galaxy, Tourneo i Raptorze oferuje moc od 102 do 213 km, natomiast mniejszy w modelach Kuga, Focus czy Transit Connect od 100 do 120 km.
Diesle dostępne w samochodach Fiata, Alfy Romeo i JEEPA.
W ofercie włoskich marek znajdziemy cztery silniki wysokoprężne. 1.3 Multijet, 1.6 Multijet, 2.2 JTD oraz 3.0 V6 Multijet. Ten ostatni, występujący w Jeepie Gladiator o mocy 264 km jest najmocniejszą konstrukcją. Drugi po nim 2.2 JTD występuje np w Alfie Romeo Stelvio z mocą 210 km. 1.3 Multijet występuje z kolei np. we Fiatach Tipo i Fiorino i oferuje moc 95 km. 1.6 Multijet występuje również we Fiacie Tipo, oprócz tego we Fiacie Doblo oraz nowej Alfie Romeo Tonale czy Jeepach Renegade oraz Compass. Występuje w wariantach 120 i 130 km.
Diesle dostępne w samochodach Renault
Marka Renault oferuje dwa silniki diesla w gamie, 1.5 dCI oraz 2.0 dCI. Mniejszy z nich można spotkać pod maską Renault Kadjar, Megane czy małego dostawczaka Renault Express. Moc oscyluje w granicach od 95 km do 115 km. 2.0 dCI z kolei występuje w Renault Koleos oraz Renault Talisman – w najmocniejszej wersji 185 konnej – oraz np. w Trafficu i Masterze w odmianach 110 i 130 km.
Diesle dostępne w samochodach Kia
Drugi koreański producent oferuje tylko jeden silnik wysokoprężny, podobnie jak Hyundai. Jest to silnik 1.6d, ten sam co pod maskami modeli Hyundaia. Występuje np. w modelach Ceed oraz Sportage, moc od 115 km do 136 km.
Diesle dostępne w samochodach Toyota
Japończycy oferują kilka silników diesla. 4.5, 3.3, 2.8 dostępne tylko w Land Cruiserze oraz Hilluxie, o najwyższej mocy 310 km, oraz 1.5 np. w Proace. Koncern z kraju kwitnącej wiśni również przechodzi w stronę benzyny oraz hybryd.
Motoryzacyjne dinozaury – wymierający gatunek
Można więc zauważyć, że silniki diesla powoli odchodzą do muzeum motoryzacji, a podobny wpis poświęcony jednostkom benzynowym byłby prawdopodobnie kilkukrotnie bardziej obszerny. W dalszym ciągu można jednak znaleźć swoje cztery kółka z jednostką wysokoprężną w znacznej większości popularnych marek. Segment premium (BMW, Mercedes-Benz, Audi, Lexus, Land Rover i Jaguar) w dalszym ciągu oferuje silniki diesla, są to przeważnie ich najlepiej sprzedające się jednostki (poza Lexusem, który od dawna nie kładzie dużego nacisku na wysokoprężne silniki). Został on jednak wyłączony z naszych rozważań ze względu na dużo wyższe ceny samochodów. Być może segmentowi premium poświęcimy osobny artykuł dotyczący diesli.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
TEDI, 9 września 2022, 9:25 4 0
Downsizing, hybryda, elektromobilność, to wszystko są sposoby na życie i duże pieniądze, można snuć bzdurne teorie, pisać wzniosłe artykuły, spotykać się szczytować, kongresować, a i tak z tego oprócz bicia piany i kosztów nic nie wynika. Nagonka na silnik Diesla, to taka sama propaganda co zachwycające szaleństwo elektryków, które podobno mają uratować świat, a według niezależnych, a raczej niepopularnych ośrodków badawczych okazują się jeszcze bardziej szkodliwe niż diesle, że nie wspomnę o ostatnich odkryciach Niemców, że nowoczesne silniki benzynowe wytwarzają najwięcej szkodliwych substancji.
Polska miała być potęgą elektrycznych samochodów, a co jest bieda i drożyzna i dalej mamy podobno zatrute powietrze, dokładnie jak z covidem, kto miał zarobić, zarobił, trzeba dalej ludzi ogłupiać.
Odpowiedz
Krzysiek, 28 grudnia 2022, 16:24 1 0
Czym diesel dzis rozni sie od benzyny? Za wyjatkiem tej najslabszej? Wreysk bezposredni, turbina, dwumasowe kolo zamachowe, filtr czastek stalych (poczytajcie opinie o tusconie - masakra, auto po 2 tys. km. Ma problem z filtrem!). Czego (jeszcze) nie ma - ad blue (odazotowania spalin). To jedyna zaleta. Reszta to wady.
Odpowiedz