Wszystkie samochody wyposażone są w całą gamę różnokolorowych kontrolek na tablicy rozdzielczej. Ich zadania są różne – mogą nas informować o poprawności działania samochodu, ostrzegać przed niewielkimi problemami albo sygnalizować konieczność natychmiastowego zatrzymania naszego pojazdu. Przygotowaliśmy opis kontrolek na desce rozdzielczej, aby przedstawić najważniejsze z nich oraz opisać funkcje, jakie spełniają.
Czerwona kontrolka w samochodzie
Pojawienie się czerwonej lampki na kokpicie może oznaczać problem. Na pewno niezbędne może okazać się zatrzymanie pojazdu, które pozwoli skontrolować przyczynę usterki. Czerwona lampka może sygnalizować problemy z układem hamulcowym, niskie ciśnienie oleju silnikowego lub zbyt wysoką temperaturę płynu chłodzącego. Usterki te wymagają niemal natychmiastowego sprawdzenia w warunkach warsztatowych. Do wizyty w serwisie powinny nas także zmusić kontrolka awarii poduszki powietrznej, kontrolka systemu ABS, lampka układu elektroniki lub zużycia klocków hamulcowych. Elementy te mają bezpośredni wpływ na działanie samochodu, a tym samym na bezpieczeństwo naszej podróży.
awaria układu elektroniki – konieczne będzie sprawdzenie usterki w serwisie.
niski poziom oleju – kontrolka oleju. Dalsza jazda samochodem z włączoną tą kontrolką może grozić trwałym uszkodzeniem silnika. Należy zatrzymać samochód, wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju. Jego brak może spowodować zatarcie silnika.
wysoka temperatura płynu chłodniczego – kontrolka płynu chłodniczego. Należy zatrzymać samochód, wyłączyć silnik i sprawdzić poziom płynu chłodzącego. W przypadku jego niskiego poziomu należy go uzupełnić.
słaby akumulator – kontrolka akumulatora. Należy sprawdzić poprawność zainstalowania akumulatora, a w razie potrzeby naładować go.
otwarte drzwi lub klapa bagażnika – należy sprawdzić, czy wszystkie drzwi są dobrze domknięte.
minimalny poziom oleju silnikowego – należy uzupełnić poziom oleju silnikowego, oczywiście przy wyłączonym zapłonie.
awaria poduszki powietrznej – w celu sprawdzenia tej awarii należy niezwłocznie udać się do serwisu.
niezapięte pasy bezpieczeństwa – zapnij pasy, kontrolka zgaśnie.
awaria układu wspomagania kierownicy – należy udać się do serwisu.
awaria czujnika lub brak płynu hamulcowego – kontrolka hamulców. Należy skontrolować poziom płynu hamulcowego w układzie i ewentualnie go uzupełnić. W przypadku gdy problem nie zostanie rozwiązany, należy udać się do warsztatu.
awaria systemu ABS – kontrolka ABS. Niezwłocznie należy udać się do serwisu
zużycie klocków hamulcowych – należy wymienić zużyte elementy, jednocześnie dokonując przeglądu pozostałych elementów układu hamulcowego – tarcz i przewodów. Ważne jest także skontrolowanie poziomu płynu hamulcowego.
sygnalizator ogólny – kontrolka trójkąt z wykrzyknikiem. Konieczne będzie skontrolowanie przyczyn awarii w serwisie
włączone światła awaryjne – ważne jest, aby wyłączyć światła przed kontynuacją podróży
zaciągnięty hamulec ręczny – przed rozpoczęciem podróży spuść hamulec ręczny
awaria systemu hamulcowego lub zaciągnięty hamulec ręczny – konieczne będzie sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego i poprawności działania hamulca ręcznego. Jeśli rozwiązania te nie przyniosą rezultatów należy udać się do serwisu.
Pomarańczowa kontrolka na desce rozdzielczej
Pojawiają się na desce rozdzielczej samochodu w momencie, kiedy muszą zakomunikować jakiś problem lub ostrzec o niewłaściwym działaniu podzespołu w aucie. Można je obserwować także w przypadkach, gdy pojazdowi zaczyna brakować płynów eksploatacyjnych lub paliwa. Pomarańczowe diody mogą sygnalizować również o oblodzonej powierzchni drogi, niskim ciśnieniu powietrza w kołach lub spalonej żarówce. Alarmy te nie mają na celu przestraszenia kierowcy, a jedynie poinformowanie go o konieczności skontrolowania poprawności działania samochodu i ewentualnego samodzielnego przeprowadzenia prostych napraw.
Wyjątkiem w tej sytuacji jest zapalenie się żółtej kontrolki dotyczącej awarii silnika – jest to popularna lampka „check engine”. Kontrolka silnika włącza się w momencie, kiedy któryś z czujników wykryje błąd i może oznaczać problem z systemem wtrysku lub awarię elektronicznego układu sterowania silnika. Może pojawić się także w przypadku awarii filtra cząstek stałych lub świec żarowych. Pomarańczowej lampki silnika nie można ignorować. W momencie jej wyświetlenia samochód od razu może przejść w awaryjny tryb pracy – jego moc będzie mniejsza, ograniczeniu ulegnie jego prędkość. Najlepszym rozwiązaniem byłoby natychmiastowe stawienie się w serwisie w celu zdiagnozowania przyczyn problemu. Niektórzy próbują sobie radzić na własną rękę, odłączając akumulator na kilka minut, jednak jest to rozwiązanie często jest chwilowe i może prowadzić do jeszcze większych usterek.
Najczęściej spotykane pomarańczowe kontrolki w autach
- niski poziom ciśnienia w oponach
- awaria świateł zewnętrznych
- awaria systemu wtrysku
- oblodzona powierzchnia drogi
- awaria systemu ESP
- rezerwa paliwa
- wyłączona poduszka po stronie pasażera
- awaria świec żarowych silnika
- źle zamknięty wlew paliwa
- uszkodzenie skrzyni biegów
Kontrolki informacyjne – zielone i niebieskie
Ich zadaniem jest informowanie o poprawnym działaniu systemów i poszczególnych podzespołów. Komunikują także o aktualnie włączonych funkcjach pojazdu. W zdecydowanej przewadze kolory te związane są z kontrolkami oświetlenia samochodu, ale dotyczą także informacji o poprawnym działaniu poduszek powietrznych, tempomatu lub systemów wspomagania parkowania.
- światła mijania – krótkie
- przednie światła przeciwmgielne
- kierunkowskaz
- tempomat
- system poduszek powietrznych
- system wspomagania parkowania
- asystent pokonywania wzniesień
- światła drogowe – długie
- tylne światła przeciwmgielne
- światła pozycyjne
W różnych markach samochodów kontrolki mogą wyglądać różnie, jednak ich symbolika pozostaje bardzo zbliżona. Ich szczegółowe objaśnienia można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Pewne jest natomiast to, że migających i świecących kontrolek nie można ignorować – zawsze należy sprawdzić przyczynę ich zapalenia. W niektórych przypadkach naprawa może okazać się bardzo prosta i można wykonać ją samodzielnie, w innych niezbędna będzie wizyta w profesjonalnym warsztacie. Najważniejsze jest bezpieczeństwo osób podróżujących samochodem i warto mieć je na uwadze, kiedy na desce rozdzielczej pojawi się świecąca kontrolka.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
kierowca, 31 marca 2022, 11:37 0 0
"słaby akumulator – kontrolka akumulatora. Należy sprawdzić poprawność zainstalowania akumulatora, a w razie potrzeby naładować go." Ta kontrolka informuje o braku ładowania akumulatora w trym momencie. Świeci się zawsze na zgaszonym silniku a podczas jazdy zapali się po awarii alternatora lub paska, który go napędza. :)
Odpowiedz