XVIII konferencja “Stacje Kontroli Pojazdów – 2024” – relacja

21 czerwca 2024, 14:18

Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2024” odbyła się pod koniec maja w Zakopanem. Jej tegoroczne hasło przewodnie brzmiało “20 LAT DLA SKP”. Była to okazja i odpowiednie miejsce do celebrowania jubileuszu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów – w tym samym hotelu odbyła się pierwsza konferencja izby.

Około 300 osób przybyło do Zakopanego, aby – podobnie jak w poprzednich latach – uczestniczyć w sesjach technicznych, prezentacjach firm oraz dyskusjach na temat wyzwań branży. Wśród uczestników znaleźli się właściciele stacji kontroli pojazdów, diagności, przedstawiciele ministerstw, instytutów, policji, urzędów, samorządów i organizacji branżowych.

Konferencja Stacje Kontroli Pojazdów – 2024 – uczestnicy

W wydarzeniu wzięli udział m.in.: gen. Tomasz Połeć – zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego, Maciej Bożyk – naczelnik wydziału w Departamencie Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, Anna Szwarczewska – starszy specjalista w Departamencie Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, Rafał Rewoliński – dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, prof. Marcin Ślęzak – dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego, Paweł Kasprzyk – kierownik projektu z Departamentu CEPIK, Sławomir Sikora – kierownik Wydziału SKP w Transportowym Dozorze Technicznym, Wojciech Jarosiński z Patronatu SKP w ITS, Wojciech Matras z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Paweł Tuzinek ze Związku Dealerów Samochodowych, Rafał Sosnowski ze Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Waldemar Witek ze Stowarzyszenia Diagnostów Samochodowych, Paweł Misierewicz ze Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Katarzyna Kuźmińska z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji, Dariusz Wawrzyniak i Bartosz Dembiński z Międzynarodowych Targów Poznańskich, Zbigniew Krusiewicz ze Stowarzyszenia Ekspermot. Zaproszono również poprzednich prezesów PISKP: Sylwestra Murawskiego i Marcina Barankiewicza. Drugiego dnia konferencji do zebranych dołączył senator Tadeusz Jarmuziewicz.

Co powiedziano podczas konferencji?

Pierwszego dnia odbyła się sesja techniczna z prezentacjami przygotowanymi przez partnerów konferencji i zespół PISKP. Uczestnicy mogli dowiedzieć się m.in. o zasadach działania licznika cząstek stałych firmy MAHA, metodach dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów firmy Sosnowski, nowoczesnym wyposażeniu stacji kontroli pojazdów oferowanym przez firmę Unimetal oraz możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji w motoryzacji prezentowanych przez firmę IT.Norcom. Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w PISKP, omówił bieżące problemy dotyczące badań technicznych pojazdów, w tym szkodliwe czynniki w środowisku pracy, wymagania bezpieczeństwa dla pojazdów FL i EX/III, nowe przepisy dotyczące instalacji gazowych oraz elektroniczne zatrzymywanie dowodów rejestracyjnych przez SKP.

Drugiego dnia Jolanta Źródłowska, prezes PISKP, otworzyła konferencję i powitała gości. Przypomniała historię powołania Izby i podkreśliła działania podejmowane na przestrzeni 20 lat, w tym aktualizację opłat za badania. Krzysztof Czerech, wiceprzewodniczący Rady PISKP, przedstawił prezentację obrazującą historię Izby, w której wspomniano o 75 tysiącach porad technicznych i 30 tysiącach porad prawnych udzielonych przez pracowników Izby. Zakończono część wstępną wręczeniem dyplomów pamiątkowych członkom Izby oraz statuetki dla prezes Jolanty Źródłowskiej z okazji 20-lecia PISKP.

Maciej Bożyk z Ministerstwa Infrastruktury omówił zmiany przepisów dotyczących stacji kontroli pojazdów, w tym nowe warunki przeprowadzania badań technicznych. Przedstawiono również plany dotyczące wprowadzenia licznika cząstek stałych oraz kontrolę systemów ADAS.

Henryk Bill i Józef Westphal z firmy Unimetal zaprezentowali nowe produkty i usługi serwisowe. Inspektor Rafał Rewoliński z Biura Nadzoru ITD omówił działania kontrolne ITD oraz mobilne stanowiska badawcze. Włodzimierz Nowak z IT.Norcom przedstawił system informatyczny dla stacji kontroli pojazdów.

Sławomir Sikora z TDT omówił rejestr TDT obejmujący 5472 stacje kontroli pojazdów oraz zmiany w przepisach dotyczące instalacji LPG, CNG i LNG. Rafał Sosnowski z firmy Sosnowski przedstawił historię 32 lat działalności firmy na polskim rynku.

Karol Dobrzycki z firmy AC zaprezentował nowoczesne rozwiązania w instalacjach gazowych, a Joanna Błazińska z firmy MAHA pokazała nowości, które będą premierowo zaprezentowane na targach Automechanika we Frankfurcie.

Rafał Szczerbicki z kancelarii prawnej SKP – LEX omówił sposoby radzenia sobie z roszczeniowymi klientami. Karol Rytel w swoim drugim wystąpieniu kontynuował omawianie bieżących problemów badań technicznych, apelując o uporządkowanie przepisów dotyczących badań technicznych pojazdów.

Paweł Kasprzyk z CEPIK przedstawił harmonogram prac na rok 2024. Bartłomiej Urbański z Polskiego Związku Motorowego poruszył temat badań technicznych pojazdów sportowych. Podinspektor Wojciech Matras z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie omówił stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz wpływ stanu technicznego pojazdów na wypadki.

Konferencję zakończył panel dyskusyjny i uroczysta kolacja z okazji 20-lecia PISKP. Jak co roku, konferencji towarzyszyła wystawa sprzętu warsztatowego i usług przygotowana przez firmy działające w segmencie SKP.

zdjęcia: PISKP

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Normalny, 27 czerwca 2024, 9:56 0 0

Ile to "zacnych" gości trzeba było nakarmić i napoić żeby sobie mogli pogadać co by zrobić żeby nic nie zrobić i żeby było jak jest, i żeby była większa kasa dla nich.
Jestem pod wrażeniem głoszonych tam prawd i sentencji, które powinny być zapisane złotymi zgłoskami dla potomnych. i Dobrze że tam nie pojechałem, bo na pewno bym nie wytrzymał i musiałbym tym wszystkim "specjalistom" wygarnąć niepoprawnie politycznie prawdę o nich, i pewnie by mnie zamknęli za "mowę nienawiści.
Wszystko czego w tej chwili potrzeba żeby samochody były bezpieczne, la raczej zakazać ich użytkowania, to liczniki cząstek stałych i "inne usługi", różnych całkowicie niepotrzebnych firm, no i oczywiście żeby SKP podzielili się kasą z darmozjadami..
Skup butelek, makulatury i wszelkie proste rzeczy nie do rozwiązania w Polsce, a wystarczyłoby tylko zapytać chłopa na polu, i wyjaśniłby im wszystko

Odpowiedz