Tendencje na rynku sprzedaży opon – raport Oponeo.pl

4 kwietnia 2023, 12:21

Niestabilna sytuacja polityczno-gospodarcza związana z pandemią i jej skutkami oraz wojną na Ukrainie istotnie wpłynęły na rynek ogumienia. Oponeo poddał analizie wybory zakupowe Polaków i wskazał najciekawsze tendencje sprzedażowe.

Blisko 50% kupowanych opon stanowią modele budżetowe. Jednocześnie ok. 22% z nas decyduje się na opony z segmentu średniego, a 28% na premium. Na przestrzeni lat dane te są raczej stabilne. Wahania można zauważyć jednak w obrębie każdego z tych obszarów. W 2022 roku chętniej wybieraliśmy ekonomiczne opony europejskie niż cieszące się dużą popularnością produkty z Chin, co związane było z rosnącymi kosztami frachtu, a tym samym cenami takich opon.

Chętnie wybieramy opony wielosezonowe

Jedną z tendencji, zauważalną również w poprzednich latach, jest wzrost sprzedaży opon całorocznych. W 2019 roku stanowiły zaledwie 13,1% kupowanych produktów, obecnie to już 23,1%. Większość ogumienia wielosezonowego to produkty klasy ekonomicznej (ok. 50%). Segment premium stanowi 1/3 sprzedaży.

– Stale rosnąca popularność opon całorocznych to jedna z najwyraźniej widocznych tendencji w branży. Polacy chętnie wybierają modele wielosezonowe, zwykle kosztem letnich – mówi Łukasz Maroszek, Zastępca Dyrektora Handlowego Oponeo.pl S.A.

Kupujemy coraz większe opony

Jak wskazuje Oponeo, w latach 2019-2022 zmieniły się nie tylko nasze preferencje dotyczące rodzajów i segmentów cenowych opon. Stopniowo rezygnujemy z zakupów opon o małych średnicach, co widać szczególnie w spadkach sprzedaży produktów 15-calowych lub mniejszych. Nadal najpopularniejsze są R16-tki, co związane jest z faktem, że montowane były zarówno w starszych, ale bardziej zaawansowanych technologicznie autach, jak i nowych samochodach miejskich. Według raportu PZPO „Sprzedaż opon w 2022 roku” zauważalne jest zwiększone zainteresowanie SUV-ami. W porównaniu do roku 2020 w minionym sprzedało się aż o 41% opon więcej dedykowanych do tego typu pojazdów. Zjawisko to potwierdzają również rosnące indeksy prędkości sprzedawanych opon.

Rozwijający się segment opon do aut elektrycznych

Unia Europejska planuje wprowadzić zakaz sprzedaży nowych samochodów z napędem spalinowym od 2035 roku. Nie tylko producenci aut, ale także ogumienia przygotowują się do tej zmiany. Oferta opon EV dynamicznie się zwiększa. Warto zaznaczyć, że chociaż popularność pojazdów elektrycznych w Polsce nadal jest niewielka, w ciągu najbliższych lat ma się to zmienić.

– Jednym z trendów, który będzie szczególnie istotny w kolejnych latach, jest rozwój oferty ogumienia EV. Z każdym rokiem będzie przybierał on na sile, a zainteresowanie kierowców na pewno będzie wzrastać – mówi Łukasz Maroszek z Oponeo.pl.

Chętnie wybieramy motocykle

Kolejną tendencją jest stopniowy wzrost sprzedaży opon motocyklowych. W 2022 roku Polacy kupili ich o 8% więcej niż w 2019. Dane te potwierdzają analizy Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, które wskazują, że producenci wypuścili na nasz rynek 4,8% opon więcej niż w 2021 roku. Wg. danych organizacji Europejczycy również chętniej korzystają z motocykli, jednak wzrosty sprzedaży nie są tak dynamiczne.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!