W nowym cyklu artykułów przyglądamy się ofercie płynów eksploatacyjnych marki febi do samochodów . Spośród wielu grup produktowych, wybraliśmy dziś oleje silnikowe. Sprawdźcie, czym się charakteryzują, a już wkrótce omówimy kolejne elementy z szerokiej oferty marki febi należącej do bilstein group.
Od momentu uruchomienia silnika jego niezawodna praca zależy od wysokiej jakości, czystego oleju, który krąży pod ciśnieniem i smaruje metalowe elementy ruchome, takie jak wałek rozrządu, panewki wału korbowego oraz zawory silnikowe.
Olej to płyn ustrojowy silnika. Szeroki asortyment olejów febi sięga od tradycyjnych produktów wielozakresowych po specyficzne i „egzotyczne“ oleje. Bardzo często oleje te przewyższają swoimi parametrami specyfikacje zalecane przez producentów pojazdów.
Wybór tych środków smarnych zapewnia poczucie spokoju i pewność, że silnik jest właściwie chroniony, szczególnie gdy styl jazdy i/lub warunki eksploatacji są skrajnie. Zalecane przez producentów pojazdów interwały wymiany oleju silnikowego oparte są na normalnych warunkach eksploatacji. Jednakże jazda na krótkich odcinkach (w szczególności na zimno), częste uruchamianie/gaszenie silnika, ciągnięcie przyczepy oraz jazda z wysokimi prędkościami przy wysokich temperaturach znacząco skraca się żywotność oleju silnikowego.
Zanieczyszczenia takie jak wilgoć oraz niespalone paliwo wymagają, by olej silnikowy przez dłuższy czas pracował w wysokiej temperaturze roboczej. Dzięki temu zostają one odparowane. Nowoczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim wytwarzają zanieczyszczenia, które trafiają do oleju, a następnie osadzają się na kluczowych elementach silnika. Dlatego trwałość oleju ma ogromne znaczenie! Niezawodna praca zależy od wysokiej jakości, czystego oleju, który krąży pod ciśnieniem i smaruje wewnętrzne elementy metalowe. Olej wspomaga również chłodzenie, odprowadzając ciepło od tłoków, cylindrów oraz turbosprężarki. Olej musi również przejąć mikroskopijnej wielkości opiłki, zanieczyszczenia oraz pochodzące ze spalania cząsteczki sadzy. Następnie zatrzymują się one na filtrze oleju, dzięki czemu nie trafiają na współpracujące powierzchnie, co grozi przyspieszonym zużyciem mechanicznym. Regularna wymiana oleju silnikowego i jego filtra zwiększa trwałość silnika i chroni go między wydłużonymi interwałami wymiany stosowanymi w nowoczesnych jednostkach napędowych.
Nie wszystkie oleje powstają w taki sam sposób
Wymagania w zakresie emisji pojazdów determinują rozwój i konstrukcję każdej nowej generacji silnika oraz układu przeniesienia napędu. W dalszym ciągu obniżana jest lepkość oleju, do którego trafia coraz większa ilość zaawansowanych pakietów dodatków, zapewniających odpowiednie smarowanie silnika we wszystkich warunkach pracy. Dlatego podczas doboru olej jego specyfikacja odgrywa kluczową rolę.
Na etykiecie każdego oleju febi zawsze podana jest klasa lepkości, specyfikacje niezależnych organizacji oraz producenta pojazdu, a także zalecane zastosowania. Pozwala to szybko określić przydatność oleju do danego zastosowania.
Działające na całym świecie niezależne organizacje definiują parametry olejów, które są przypisywane do danej specyfikacji wyłącznie po spełnieniu określonych kryteriów, np. ACEAC3, APISN/SM. Ta kombinacja liter i cyfr określa dopuszczenie danej organizacji oraz przydatność do stosowania w danym silniku.
- ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (European Automobile Manufacturers‘ Association)
- API – Amerykański Instytut Naftowy (American Petroleum Institute)
- JASO – Japońska Organizacja Standardów Motoryzacyjnych (Japanese Automotive Standards Organisation)
- ILSAC – Międzynarodowy Komitet Doradczy Specyfikacji
Środków Smarnych (International Lubricant Specification
Advisory Committee
Dopuszczenia producentów:
Przed wydaniem dopuszczenia producenci pojazdów sprawdzają przydatność danego oleju do konkretnego silnika, poddając środek smarny intensywnym testom – np. VW 508 00/509 00.
Zalecenia:
Zalecane zastosowania olejów silnikowych febi klasy premium oparte są na kompleksowych badaniach flotowych oraz na bogatym doświadczeniu. Przykładowo olej silnikowy febi 177640 0W-20 ACEA C5/C6, API SN Plus/RC, ALSAC GF6 został opracowany pod kątem zastosowania w charakteryzujących się wysokimi osiągami silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Spełnia wymagające specyfikacje producentów pojazdów – w tym w zakresie odporności na utlenianie, gęstnienia oraz powstawania osadów w silniku. Produkt ten odpowiada aktualnym wymaganiom producentów silników stawianym olejom o niskiej lepkości – w zakresie zachowania w wysokich temperaturach oraz odporności na ścinanie. Spełnienie takich specyfikacji pozwala zachować przez cały okres eksploatacji pojazdu przewidziane fabrycznie oszczędności zużycia paliwa. Specjalne pakiety dodatków chemicznych zapewniają niezawodną i długotrwałą ochronę dieslowskich filtrów cząstek stałych oraz innych elementów układu obróbki spalin.
Warto zaufać częściom zamiennym febi w jakości OE.
Cały asortyment olejów silnikowych dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com
Marka febi należy do bilstein group, firmy skupiającej również inne silne marki. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
jerzy.bednarczyk@pocztaf.m, 25 sierpnia 2023, 23:20 2 0
Wykryłem błąd konstrukcyjny w wszystkich produkowanych na świecie silnikach tłokowych. Potwierdza to patent PL 171 518 & silnik Bednarczyka
Odpowiedz