LPG do silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pytania do eksperta.

, 29 lipca 2022, 11:42

Im wyższe ceny paliw na stacjach, tym większe zainteresowanie instalacjami gazowymi LPG. Coraz większe grono kierowców zastanawia się, czy instalację LPG można zamontować do silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa? Na przykład do małolitrażowego, turbodoładowanego silnika benzynowego, które to konstrukcje od kilkunastu lat dominują pod maskami samochodów. Downsizing w pojemności plus downsizing w kosztach utrzymania auta – czy to możliwe? Pytamy eksperta!

Samochód z małolitrażowym, downsizingowym silnikiem plus instalacja gazowa LPG? Po co montować gaz do silnika, który miał być oszczędny?

No właśnie, miał być oszczędny w założeniach konstruktorów. Ale w praktyce często okazuje się taki silnik oszczędny nie jest. W mieście małolitrażowy, turbodoładowany silnik potrafi zużyć średnio 6 litrów paliwa w przypadku kompaktowego auta segmentu B lub C. Z jednej strony to niewiele, bo wolnossące silniki benzynowe, o takiej samej mocy i większej pojemności zużywają znacznie więcej paliwa (w mieście). 6 litrów to niewiele. Jednak przy cenach powyżej 7 zł za litr, koszt eksploatacji pojazdu znacząco wzrasta.

Turbodoładowane, małolitrażowe silniki benzynowe mają poważną wadę. Potrafią nieprzyjemnie zaskoczyć podczas jazdy poza miastem. Przy dynamicznej jeździe mogą zużyć nawet 10 l paliwa na 100 kilometrów lub więcej. I wtedy nawet największy wróg instalacji gazowych zacznie o nich myśleć w bardziej pozytywny sposób.

Postanowiliśmy porozmawiać z ekspertem w sprawie montażu instalacji gazowej w samochodzie, wyposażonym w silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Instalacja LPG do silnika z bezpośrednim wtryskiem paliwa – da się! Choć nie wszędzie…

– Popularny mit głosi, że w nowe auta z bezpośrednim wtryskiem paliwa „nie lubią się” z gazem. To nieprawda. Instalację można zamontować do wielu modeli silników, cały czas opracowujemy też nowe kody. Dlatego zawsze warto sprawdzić u producenta instalacji, czy ma pasującą do silnika wersję – wyjaśnia Andrzej Sakowicz, Starszy Specjalista ds. Technicznych w firmie AC S.A.

Czy można zamontować instalację gazową LPG w samochodzie z benzynowym silnikiem turbodoładowanym, z bezpośrednim wtryskiem paliwa?

– Zdecydowanie tak, jednak musi to być instalacja przeznaczona do tego typu silnika. Nasz sterownik STAG 400 DPI przeznaczony jest właśnie do montażu w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jest to instalacja dotryskowa, która bazuje na instalacji sekwencyjnego wtrysku LPG w fazie lotnej (IV generacja samochodowych instalacji gazowych). Instalacja taka wymaga bardzo ścisłego dopasowania do kodu silnika. Każdy kod jest opracowywany oddzielnie w naszym Centrum Badawczo-Rozwojowym. Niezbędne jest tworzenie oddzielnego oprogramowania do każdego z nich. Cały czas pracujemy nad nowymi kodami, dzięki temu liczba aut możliwych do konwersji ciągle rośnie – mówi Andrzej Sakowicz, Starszy Specjalista ds. Technicznych w firmie AC S.A.

Można zatem powiedzieć, że instalacje są dopasowywane do konkretnych modeli silników?

– Każdy z opracowanych przez nas kodów silnika wymaga oddzielnego oprogramowania do sterownika. Opracowujemy też szczegółowe instrukcje montażu, do każdego kodu oddzielne. Aneksy montażowe i oprogramowanie można znaleźć na naszej stronie internetowej – odpowiada Andrzej Sakowicz.

Na samym gazie się nie da – w silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa benzyna też jest potrzebna

Do naszych warsztatów trafiały dość często auta z zatartą pompą paliwa, zanurzoną w baku. W praktyce okazywało się, że auto było wyposażone w starszą instalację LPG. W związku z tym, kierowca używał benzyny tylko do uruchomienia silnika, a potem zaraz przełączał na gaz. W baku była minimalna ilość paliwa (które chłodzi pompę paliwa) i na skutek tego dochodziło do zatarcia pompy. Jak się okazuje, teoretycznie, silnikowi z bezpośrednim wtryskiem paliwa to nie grozi. Dlaczego?

– Silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa z zamontowaną instalacją LPG, zużywa podczas pracy niewielką ilość benzyny. W tego typu instalacji nie można wyłączyć całkowicie wtryskiwaczy benzynowych, ponieważ są one umieszczone bezpośrednio w komorach spalania i w związku z tym są narażone na działanie bardzo wysokich temperatur. Ich wyłączenie wiązałoby się z wysokim ryzykiem awarii. Dotrysk benzyny chłodzi wtryskiwacze i usuwa z ich końcówek naloty, tym samym chroniąc je przed uszkodzeniem – wyjaśnia Andrzej Sakowicz, Starszy Specjalista ds. Technicznych w firmie AC S.A.

Czyli, teoretycznie, posiadacz takiego auta, powinien tankować większe ilości paliwa. Teoretycznie. Wszystko okaże się w praktyce.

Jak zbudowana jest instalacja gazowa LPG, przeznaczona do montażu w samochodzie z silnikiem, wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa?

Czy instalacja LPG, stosowana w samochodzie z bezpośrednim wtryskiem paliwa ma inną budowę, niż np. instalacja gazowa, stosowana w aucie z silnikiem wolnossącym?

– Elementy instalacji LPG, stosowanej w samochodzie z silnikiem wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa, nie różnią się od tradycyjnych, stosowanych w instalacji z silnikiem wolnossącym. Najważniejsze elementy układu to sterownik, wtryskiwacze i reduktor LPG – wyjaśnia Andrzej Sakowicz – W przypadku wtrysku bezpośredniego wtryskiwacz benzynowy jest umieszczony w komorze spalania, mieszanka paliwowo-powietrzna tworzona jest w cylindrze. Dodatkowo w silnikach z wtryskiem bezpośrednim dochodzi taki parametr jak ciśnienie paliwa (wysokie ciśnienie). Listwa paliwowa jest zasilana z pompy wysokiego ciśnienia. Po zamontowaniu instalacji LPG, gaz w formie odparowanej podawany jest do kolektora dolotowego, przy jednoczesnych dotryskach niewielkich ilości benzyny przez umieszczone w komorach spalania fabryczne wtryskiwacze. Zastosowanie niewielkiego dotrysku benzyny chroni wtryskiwacze benzynowe przed ryzykiem uszkodzenia.

Montaż instalacji gazowej – pomysł na dodatkową usługę w warsztacie?

Nie ma się co oszukiwać. Nawet, jeśli ceny paliw spadną, to i tak pozostaną wysokie i będą mieć duży wpływ na koszty eksploatacji samochodu. A zatem zainteresowanie montażem instalacji LPG będzie rosło.

Do tego w Polsce mamy najbardziej rozwiniętą sieć stacji tankowania gazu. W związku z importem do kraju aut używanych z UE i odsprzedażą samochodów kupionych w polskich salonach, na drogach będzie też coraz więcej aut z turbodoładowanymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa, budowanymi zgodnie z zasadami downsizingu.

Czy montaż instalacji gazowych do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa to dobry pomysł na rozszerzenie działalności warsztatu?

– Dla montażystów, którzy chcą spróbować swoich sił z montażem instalacji do bezpośredniego wtrysku, a brak im doświadczenia, przygotowaliśmy program „Pierwszy Montaż”. W ramach tego programu nasi technicy przeprowadzą instalatora przez cały proces montażu. Po założeniu instalacji, instalator dostaje certyfikat potwierdzający udział w programie. Do uczestnictwa w programie „Pierwszy Montaż” można zgłosić się przez formularz zgłoszeniowy na stronie pierwszymontaz.pl – wyjaśnia Andrzej Sakowicz, Starszy Specjalista ds. Technicznych w firmie AC S.A.

 

Na koniec chcielibyśmy spytać naszych Czytelników – co sądzicie o montażu instalacji LPG w samochodach? Czy warto się tym zająć? Czy do Waszych warsztatów często trafiają klienci, mający auta z silnikami z wtryskiem bezpośrednim, zasilane LPG? Czekamy na Wasze komentarze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

ktoś, 31 lipca 2022, 10:28 3 0

jak ktoś chce montować lpg do fury z nagarem w dolocie to powodzenia
do nowej jeszcze wolnej od nagaru też nie za bardzo, gwarancja.
po gwarancji, nagar
co na to eksperci?

Odpowiedz

Zdzisio8118, 9 sierpnia 2022, 9:36 0 0

Warto na pewno do fabia 2.0 8v stag przejechane 190 tyś km wymiana w parowniku membramy i oczywiście świece i kable oszczędność przewyszyła wartość samochodu i jeszcze civic 1.8 stag jak narazie 30 tyś eksplatacja

Odpowiedz

Anonim, 10 sierpnia 2022, 8:47 0 -1

OD NOWOŚCI NA GAZIE SKODA OCTAWIA 1,6 101KM 2002 ROK DZIŚ NA LICZNIKU 895000 TYŚ I I ABY MIAŁA CO ZEŻREĆ I JEDZIE I PSEŁDO GAZOWNIKI PRZESTAŃCIE OPOWIADAĆ ŻE GAZ NISZCZY SILNIKI

Odpowiedz