W ilu warsztatach można płacić kartą? Sprawdź! [interaktywna infografika]

18 kwietnia 2018, 22:54

Ile spośród warsztatów niezależnych posiada terminal do płatności kartą? Czy zarabiają dzięki niemu dodatkowe pieniądze? Wypełnij krótką ankietę i wygeneruj infografikę z aktualnymi danymi! 

Czy opłaca się posiadać terminal do płatności kartą w warsztacie? W tym artykule spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie. Poniżej piszemy także o wspieranym przez państwo programie, który umożliwia otrzymanie na okres 12 miesięcy terminala płatniczego bez opłat.

Przy płatności kartą ten numer nie przejdzie…

Właściciele legalnie działających warsztatów narzekają na mechaników pracujących w szarej strefie. Na osoby, które w ogóle nie mają zarejestrowanej żadnej działalności lub też starają się uniknąć płacenia podatków nie rejestrując sprzedanej usługi. Taki proceder jest oczywiście możliwy tylko w przypadku płatności gotówką. Trudno w czasach JPK (jednolitego pliku kontrolnego) i innych narzędzi jakimi dysponują urzędy skarbowe wyobrazić sobie, aby przy płatności kartą padło zdanie “ale jak na fakturę to musimy doliczyć 23%”. 

Automatycznie zatem warsztat, który posiada terminal płatniczy i oferuje możliwość płatności kartą, w oczach klienta może być postrzegany jako bardziej wiarygodny.

Płatności bezgotówkowe – wygoda narzucana przez banki 

Nie oszukujmy się – płatności bezgotówkowe to także wygoda dla obu stron.

Kto w obecnych czasach otrzymuje wynagrodzenie w gotówce? Chcąc nie chcąc pieniądze posiadamy na rachunkach bankowych. A banki zabiegają o to, żebyśmy jak najwięcej transakcji wykonywali bezgotówkowo korzystając z kart czy coraz bardziej popularnych form płatności za pomocą np. aplikacji w telefonach.

Jasno widać, że płatności bezgotówkowe są przez banki promowane (brak prowizji, zniesienie opłat za prowadzenie konta lub wydanie karty przy spełnieniu np. warunku określonej liczby transakcji, czy wreszcie programy rabatowe). Jednocześnie banki robią wiele, aby zniechęcić nas do operacji na żywej gotówce (chociażby poprzez prowizje od wypłat z bankomatów. Popularna sieć bankomatów co i raz testuje jak może więcej zarobić wprowadzając np. prowizję od wypłat mniejszych kwot lub ograniczając wysokość maksymalnej jednorazowej wypłaty, tak aby ktoś chcący wypłacić więcej pieniędzy musiał kilka razy skorzystać z bankomatu i kilka razy zapłacić prowizję).

To samo działa w drugą stronę w przypadku wpłat gotówki do banków. Czy wpłacając gotówkę w placówce swojego banku lub korzystając z wpłatomatu nie płacisz prowizji? Jeśli nie, to gratulujemy wyboru dobrej oferty banku. Uważaj jednak, bo banki lubią zmieniać zasady w trakcie gry i aktualizować swoje tabele opłat i prowizji. 

Pokolenie kredytów w warsztatach 

Warto zauważyć jeszcze jedną prawidłowość, która może przemawiać za wprowadzeniem terminala płatniczego do warsztatu. Osoby płacące kartą wydają więcej. Jest to związane z aspektami czysto psychologicznymi. Płacąc gotówką bardziej odczuwa się wydawanie pieniędzy, ponieważ fizycznie pozbywamy się banknotów. Nie należy się od razu spodziewać, że klient, który przyjedzie do warsztatu i będzie płacił kartą, chętnie wyda więcej, ponieważ warsztat to nie supermarket i tu nie ma miejsca na emocjonalne wrzucanie do koszyka produktów, które celowo zostały umiejscowione przy kasie. Klientowi płacącemu kartą może być jednak łatwiej pogodzić się z wysokością kwoty, którą musi zapłacić.

Oczywiście jeśli w warsztacie jest sprawny sprzedawca to może spróbować wykorzystać okazję i zaoferować klientowi dodatkowe usługi lub produkty, których klient by nie kupił jeśli ograniczałaby go ilość gotówki w portfelu – ale to już jest wartość dodana z posiadania w warsztacie takiej osoby z żyłką handlowca.

Wyniki badań pokazują, że klienci przeważnie trafiają do warsztatów w celu usunięcia awarii. Oznacza to, że nieoczekiwanie coś się zepsuło i nagle w rodzinie klienta pojawił się nieplanowany wydatek. Mechanicy zgodnie twierdzą, że wiele osób posiada samochody ponad stan, czyli takie, których nie są w stanie utrzymać. Jeśli zatem brakuje środków na naprawę – skądś trzeba je wziąć. Tacy klienci mogą ratować się wysoko oprocentowanymi “chwilówkami”, ale mogą także skorzystać z płatności kartą kredytową, o ile taką posiadają. Tutaj jednak znowu potrzebny jest terminal w warsztacie, bo jeśli klient zapłaci kartą kredytową (czyli bezgotówkowo) i zmieści się w okresie bezodsetkowym ze spłatą zadłużenia na karcie, to nie poniesie żadnych dodatkowych kosztów. Jednym słowem – warsztat może w ten sposób łatwiej wyegzekwować płatność, a klient ma możliwość, aby w mniej bolesny sposób sfinansować nieplanowany wydatek.

No ok, ale posiadanie terminala też kosztuje…

Niekoniecznie. Warsztaty, które dotąd nie zdecydowały się na zakup terminala mogą obecnie skorzystać z programu “Polska Bezgotówkowa”. Jest to wspólna inicjatywa uczestników rynku usług płatniczych, której celem jest rozpowszechnienie możliwości płacenia kartą w całym kraju. Projekt wspiera Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Biorąc udział w programie można otrzymać terminal i nie ponosić opłat z nim związanych przez 12 miesięcy. Należy spełnić odpowiednie kryteria uczestnictwa, ale nie powinny być one wyzwaniem dla warsztatów samochodowych. Program ma na celu popularyzację płatności bezgotówkowych wśród małych przedsiębiorstw. W tym celu uproszczono formalności – umowę można podpisać np. na poczcie lub za pośrednictwem listonosza. Szczegóły dotyczące programu można znaleźć tutaj: http://polskabezgotowkowa.pl/

Masz inne zdanie? 

Czy możliwość płatności kartą jest faktycznie potrzebna warsztatom? Czy skorzystasz z programu “Polska Bezgotówkowa”? Zapraszamy do pozostawiania komentarzy pod artykułem i wyrażenia swojej opinii na temat wad i zalet tego rozwiązania.

grafika: Pixabay

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

The Big Short, 18 kwietnia 2018, 23:18 10 -1

Moim zdaniem dzisiaj w porządnym warsztacie nie da się funkcjonować bez terminala.

Co prawda, jak klient ma odebrać samochód to zazwyczaj i tak telefonicznie jest informowany o cenie usługi, ale możliwość płatności kartą zawsze jest mile widziana. Decyzja należy do właściciela warsztatu. Tak samo jak z poczekalnią, wifi dla klientów, samochodami zastępczymi - jeden inwestuje w obsługę klienta, inny nie. Akurat terminal to nie jest aż tak duża inwestycja.

Inna sprawa, że płatność kartą to prowizje. Teraz nas przyzwyczają, że przez rok jest za darmo a później płać i płacz. Wszystko dąży do tego, żeby nie płacić gotówką, a później będziemy jeszcze bardziej uzależnieni od banków :)

Odpowiedz

Czarek, 19 kwietnia 2018, 9:07 9 0

Wyczyści to rynek z tych co działają w szarej strefie

Odpowiedz

Niedoszły windykator, 18 kwietnia 2018, 23:26 9 -1

Niegłupi myk z tą kartą kredytową. Znalazłoby się paru takich klientów co porzucą samochód bo chyba już na parking nie mają to myślą, że za darmo postoi w warstacie . Na części nie ma nie mówiąc już o robociźnie. Samochód rozebrany czeka aż łaskawca uzbiera na naprawę zdezelowanego BMW czy audi bo przecież Skodą czy japończykiem jaśnie pan jeździł nie będzie. Strach robić, żeby nie dokładać do biznesu jak klient całkowicie zbankrutuje i okaże się że nie jesteśmy pierwsi w kolejce po długi. Powinno się od razu takiego kasować z karty kredytowej, zamrażać kasę na naprawę z nadwyżką. Jak kartę odrzuci to nie przyjmować delikwenta w ogóle i oszczędzić sobie nerwów i miejsca na placu :) A jak pójdzie to robić, a poźniej niech już go bank ściga, żeby spłacał kredytówkę :)

Odpowiedz

Anonim, 19 kwietnia 2018, 7:55 2 0

Wyjąłeś mi to z ust :)

Odpowiedz

Nicka, 19 kwietnia 2018, 9:05 2 0

Właśnie tak jak w hotelach robią - "od razu takiego kasować z karty kredytowej, zamrażać kasę na naprawę z nadwyżką."

Odpowiedz

TEDI, 19 kwietnia 2018, 10:06 6 -3

Przy płatności kartą ten numer nie przejdzie…- To prawda, jednak posiadanie terminala nie daje nam przewagi, wręcz przeciwnie wielu uważa ze taki warsztat jest drogi, ponieważ nieuchronnie doliczy do usługi VAT, to dowodzi dlaczego różne garaże dalej mają cię dobrze i nie zlikwiduje to szarej strefy.

Płatności bezgotówkowe – wygoda narzucana przez banki - i to banki robią wszystko żeby jak najwięcej zarobić, niestety kosztem nas usługodawców.

Pokolenie kredytów w warsztatach - tylko tyle - klient tak samo niechętnie płaci kartą, jak i gotówką, dla niektórych jest to tylko szpan, szczególnie kiedy głośno informują "Ja bezdotykowo"

No ok, ale posiadanie terminala też kosztuje… - niestety kosztuje tylko nas usługodawców, w skali całego roku niestety jest to dość pokaźna kwota, 12 miesięczny darmowy terminal, niczego nie załatwia, potem zostaje umowa która trzeba kontynuować.

Masz inne zdanie? - możliwości płacenia kartą nie są potrzebne warsztatom, jest to tylko i wyłącznie snobizm i wygodnictwo. Nie zamierzam skorzystać z programu "Polska bezgotówkowa" to jest bardzo zły pomysł, niosący bardzo duże zagrożenie zawładnięcia nami w całości podporządkowanie sobie narodu przez światową finansjerę (NWO), proszę sobie obejrzeć na youtube wywiad z Dawidem Rokefelerem pt. Goj musi służyć, w każdej chwili możemy zostać pozbawieni swoich pieniędzy, tożsamości i środków do życia.

Odpowiedz

Klient warsztatu, 19 kwietnia 2018, 10:30 6 -4

1. Warsztatowiec powinien się skupiać na potrzebach i oczekiwaniach klienta. Jeśli klient chce płacić kartą, warsztat powinien mieć terminal. Tylko tyle i aż tyle.
2. Wszelkie rozważania o tańszej naprawie (bez VATu) pomijam, bo nie będę rozmawiał o oszustwach podatkowych. Wszelkiej maści warsztatowi druciarze mogą tak robić, ale ja do nich nie jeżdżę.
3. Karta to wygoda, dla obu stron. Pisanie, że płacenie kartą to szpan... dajmy spokój.

Odpowiedz

TEDI, 19 kwietnia 2018, 12:17 8 0

Tak masz rację dlatego też skupiam się na oczekiwaniach i potrzebach mojego klienta, a mój klient potrzebuje naprawić samochód i oczekuje dobrej roboty, dlatego też wypracowałem sobie taką pozycję że przyjeżdżają do nas klienci nie dlatego że można płacić karta
Masz rację wygoda dla ciebie, a dla nas koszty, jesteś jeden z nielicznych który omija garaże i nie szpanuje zbliżeniowo, bo pewnie płacisz smartfonem - gratuluję.
Mam do ciebie radę, otwórz sobie warsztat, spełniaj swoim klientom wszelkie ich oczekiwania, i przekonaj się na własnej skórze jak to jest w praktyce i wtedy dopiero zabieraj głos.

Odpowiedz

ALPAK, 19 kwietnia 2018, 11:29 16 -1

Płacenie kartą owszem może jest i jest wygodne ale skutki będą w przyszłości przynajmniej dla niektórych opłakane. Eliminacja gotówki poprowadzi do całkowitej inwigilacji życia społecznego i uzależnieniu od banków. Jeśli ktoś tego chce i się na to godzi proszę bardzo, ja dziękuję :). Poza tym są wśród nas osoby które dorabiają sobie po pracy do wypłaty i wtedy pojawi się problem ,,skąd ma pan te pieniądze?\'\' - zapyta smutny pan. Dlatego też reasumując póki nie będzie to konieczne nie umieszczę terminala w swoim warsztacie. Dodam jeszcze, że nie ma co porównywać stawek warsztatu w małym mieście do 25tyś mieszk. a miasta >200tyś mieszkańców oraz klientów takich warsztatów bo w wielu przypadkach to przepaść dlatego nadal istnieje i będzie istnieć szara strefa. Ja nie płacę kartą ale nie bronię płacić kartą innym dlatego to każdego indywidualna sprawa, nie powinna być wywierana żadna presja na warsztaty czy też klientów z tym związana.

Odpowiedz

Adaś, 20 kwietnia 2018, 15:16 1 -1

+Ta dyskusja nie ma sensu. U mnie terminal był pół roku.

Odpowiedz

klient warsztatu, 21 kwietnia 2018, 23:25 1 0

O czym tu jest mowa? Może najpierw uporządkujcie sprawę rachunku za wykonaną usługę bo nie płacenie Vatu to kradzież i sprawę gwarancji na wykonaną usługę jak i na części. A wy tu o terminalach...

Odpowiedz

Jack, 25 kwietnia 2018, 21:52 0 0

A ja uważam, ze warto rozmawiać o terminalach, aby wymieniac o sprawie poglady, bo jest bardzo dużo warsztatów, które inwestują i rozwiajaja sie legalnie.
Oczywiście jest tez tak jak piszesz, że są też takie warsztaty, które nigdy nie wejda w terminale, chyba, że ich ktoś zmusi. Oby.

Odpowiedz

Ciekawy, 20 września 2022, 13:33 0 0

Witam. Dlaczego mechanik w mojej miejscowosci przy platnosci karta chce dodatkowe pieniadze czyli 30 zl za to ze zaplace karta? Czy to zgodne z prawem?

Odpowiedz

mario, 20 września 2022, 15:36 0 0

Po prostu przerzuca opłatę na klienta
Niestety klient nie zdaje sobie sprawy że mechanik musi zapłacić bankowi za to ze klient zapłacił kartą

Odpowiedz

rex1, 20 września 2022, 15:55 0 0

Utrzymanie terminala to koszt 30zł miesięcznie. Nie 30zł od transakcji.

Odpowiedz

Alfons_Petarda, 21 września 2022, 10:13 0 0

A prowizja od każdej transakcji, to co? Pies?

Odpowiedz

ciekawy, 21 września 2022, 18:02 0 0

no ok. ale to nie jest legalne

Odpowiedz