Kod QR stał się synonimem efektywnego zapisywania i przesyłania informacji, który jest obecnie używany przez miliony osób na całym świecie.
Jak radzilibyśmy sobie dzisiaj bez niego? Jak działałaby logistyka, usługi terenowe, reklama i mobilne przetwarzanie danych? Przed jego wynalezieniem nie było możliwe zapisywanie tak dużej ilości informacji w jednym, cyfrowo czytelnym kodzie.
W 1994 roku Masahiro Hara i kierowany przez niego zespół programistów wynalazł nowy sposób kodowania informacji za pomocą małych punktów. Kod QR – ang. Quick Response Code – miał rozpowszechnić się na całym świecie i umożliwić wykonywanie różnych zadań o wiele szybciej, lepiej i bardziej szczegółowo – a wszystko to dzięki jednorazowemu zeskanowaniu kodu, co zajmuje tylko kilka milisekund.
W kolejnych latach opracowano różne wersje kodów QR, które mogły zaspokoić określone potrzeby w poszczególnych obszarach zastosowań. Kod Micro QR jest szczególnie mały, kod iQR może być generowany zarówno z modułów kwadratowych, jak i prostokątnych, a SQRC® może nawet zawierać prywatne informacje, które są możliwe do odczytania tylko przez wybraną grupę odbiorców. Dzięki LogoQ możliwe jest nawet zintegrowanie logo firmy z kodem QR.
W 2014 roku, w 20. rocznicę wynalezienia kodu QR, Masahiro Hara i zespół programistów odpowiedzialnych za powstanie kodu QR został pierwszym japońskim laureatem prestiżowej Nagrody Europejskiego Wynalazcy (ang. European Inventor Award), wręczanej przez Europejski Urząd Patentowy. Do nagrody było nominowanych 15 wynalazków, dlatego wydaje się prawie niewiarygodne, że kod QR otrzymał aż 30% głosów!
Nagroda, wręczona po raz pierwszy w 2006 r., jest przyznawana corocznie dla wynalazców indywidualnych i grup w następujących kategoriach: innowacja technologiczna, społeczna i ekonomiczna.
Kody QR zdobyły przez ostatnich 20 lat niezwykłe uznanie i cieszą się popularnością w różnych regionach świata, we wszystkich grupach wiekowych. Umożliwiają natychmiastowe sprawdzenie danych i są wykorzystywane na wiele sposobów, m.in. w inwentaryzacji produktów, automatyzacji sprzedaży biletów lotniczych czy do wyświetlania informacji w muzeach i galeriach sztuki.
Kod QR został opracowany w 1994 roku przez firmę DENSO WAVE, w celu śledzenia wyprodukowanych części samochodowych. Obecnie ponad 25% użytkowników kodów QR stanowią konsumenci w wieku 35-44 lata. Największy odsetek użytkowników kodów QR mają Japonia i Stany Zjednoczone.
Więcej informacji o kodach QR można znaleźć na stronie: http://www.qrcode.com/en/
Komentarze