Nowe spojrzenie na szkolenia – wywiad z Andrzejem Chmielewskim z KYB

, 20 grudnia 2021, 9:00

Firma KYB, nierozerwalnie kojarząca się z produktami dedykowanymi do zawieszenia pojazdów, zdaje sobie sprawę jak ważne jest szkolenie kadr. W tym celu od wielu lat prowadzi różnorakie szkolenia dedykowane fachowcom-praktykom, którzy na co dzień mają możliwość pracy z ich częściami. O nowym sposobie prowadzenia kursów, a także kierunku, w jakim zamierza rozwijać się firma, rozmawiamy z Andrzejem Chmielewskim, Specjalistą ds. Produktowo-Technicznych.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Wraz z początkiem roku planujecie uruchomić nowe szkolenia dla swoich klientów. Czym będą się one różniły od tych, które organizowane były dotychczas?

Andrzej Chmielewski: Ostatni okres bardzo mocno zmienił rynek pod kątem szkoleń, jednak zapotrzebowanie w tym obszarze wcale nie zmalało. Szkolenia techniczne i produktowo-techniczne cieszyły się i wciąż cieszą dużym zainteresowaniem. Niestety pandemia Covid-19 spowodowała, iż aktywności szkoleniowe w dużej mierze zostały ograniczone, a następnie przeniesione do sieci. KYB uczestniczył od samego początku w szkoleniach online, ale organizowanych głównie przez dystrybutorów. W pewnym momencie zrozumieliśmy, iż tego typu rozwiązania zostaną już z nami jako uzupełnienie tradycyjnych szkoleń stacjonarnych, które mają najlepszą formę przekazu i są na pewno najbardziej pożądane. Postanowiliśmy zorganizować w naszym biurze własne niezależne studio, w którym będzie możliwość prowadzenia szkoleń online dedykowanych dla konkretnej grupy docelowej oraz tworzenia materiałów i filmów promocyjnych na potrzeby marketingowo-sprzedażowe dla odbiorców produktów KYB. Staramy się, aby wszystkie nasze szkolenia, niezależnie czy są to szkolenia stacjonarne, czy online, były odpowiednio dopasowane do grupy odbiorców. Mamy również nadzieję, że nic nie zakłóci tradycyjnych spotkań z klientami.

W związku z rozwojem działu szkoleń, firma poczyniła także inwestycje w nowy ośrodek szkoleniowy. Jak jest on wyposażony i kiedy odwiedzą go pierwsi kursanci?

W 2020 roku otworzyliśmy w Opolu na ul. Dworskiej 12 Centrum Szkoleniowe KYB Suspension Solutions. Nasze centrum posiada profesjonalne w pełni wyposażone stanowisko warsztatowe, stanowisko do ustawiania geometrii, shock tester na SKP oraz osobną salę szkoleniową przystosowaną do prowadzenia zajęć. Chcemy tam organizować zaawansowane szkolenia techniczne dla mechaników z zakresu napraw, wymiany i diagnostyki zawieszeń samochodowych. Pandemia Covid-19 pokrzyżowała nasze plany w ubiegłym roku, więc mamy nadzieję, że będziemy mogli oficjalnie zaprezentować i otworzyć Centrum Szkoleniowe KYB w 2022 roku.

Jakie rodzaje szkoleń będzie proponowała KYB w najbliższym czasie?

Zakres szkoleń KYB obejmuje szkolenia techniczne dla warsztatów samochodowych, szkolenia produktowo-techniczne dla zespołów sprzedażowych, dla pracowników działu roszczeń reklamacyjnych, a także szkolenia dedykowane specjalnie młodzieży szkolnej w szkołach o profilu samochodowym. Mając na uwadze fakt, iż dalej jesteśmy w okresie pandemii, chcieliśmy być przygotowani i elastyczni w zakresie przekazywania wiedzy technicznej dla zainteresowanych klientów. Szkolenia online organizowane przez KYB zawierają również elementy praktyczne, takie jak prawidłowy montaż kolumny MacPhersona wraz z zasadami i zaleceniami producenta pojazdu, co przedstawiamy na żywo podczas każdego szkolenia.

Mówiliśmy o zakresie szkoleń, a teraz proszę o wyjaśnienie, jaką tematykę będziecie na nich poruszać? Kto będzie mógł wziąć w nich udział?

Tematykę szkoleń zawsze dobieramy w zależności od grupy uczestników. Oczywiście niezmiennie jest ona związana z asortymentem produktów oferowanych przez KYB, czyli amortyzatorami, sprężynami zawieszenia, górnymi zestawami montażowymi i zestawami osłonowo-ochronnymi. Różnica polega na poziomie zaawansowania wiedzy technicznej, którą musimy odpowiednio dostosować zarówno do szkolenia dla mechaników samochodowych czy np. dla zespołów sprzedażowych. Zawsze chcemy, aby uczestnicy szkolenia wynieśli z niego najbardziej potrzebną i przydatną wiedzę w zakresie swojego obszaru działalności. Szkolenia dla mechaników zawierają więcej informacji związanych z technologią napraw, wymiany uszkodzonych podzespołów oraz ścisłego postępowania podczas demontażu i montażu elementów zawieszenia KYB. Związane jest to przede wszystkim z bardzo ważnymi kwestiami dotyczącymi odpowiednich pozycji montażowych tych elementów oraz czynności niezbędnych podczas wykonywania prac naprawczych. Ma to związek z działaniem i funkcjonowaniem elementów zawieszenia w pojeździe, z bezpośrednim oddziaływaniem na bezpieczeństwo i prowadzenie w trakcie jazdy oraz na ewentualne uszkodzenia powstałe na skutek niewłaściwego montażu części. Do szkoleń zachęcamy i zapraszamy wszystkich zainteresowanych, a w szczególności mechaników samochodowych, sprzedawców części, a także młodzież szkolną o profilu samochodowym.

Tak jak Pan wspomniał, zdecydowana większość szkoleń odbywa się w formule online. Czy według Was jest ona wystarczająca?

Najlepszą formą szkoleń, szczególnie technicznych, jest forma spotkań stacjonarnych, czyli bezpośrednich. W takim wydaniu możemy pozwolić sobie na trochę inny schemat prowadzenia szkoleń oraz większą bezpośrednią interakcję z uczestnikami. Na każdym szkoleniu KYB dostępne są materiały szkoleniowe, próbki produktów, dedykowane narzędzia, które można zobaczyć, sprawdzić i dodatkowo ocenić ich przydatność oraz zalety. Podczas wyjaśniania kwestii technicznych łatwiej jest zaprezentować pewne cechy produktu czy sposób użycia narzędzia specjalistycznego, pokazując to osobiście uczestnikom szkolenia na wybranym przykładzie. Niemniej podczas szkoleń online, które od początku prowadzimy wspólnie z kolegą z zespołu KYB, Arkiem, staramy się maksymalnie wykorzystać obecność dwóch osób dla najlepszego sposobu prezentacji i omówienia szczegółów produktu również w takiej formie przekazu. Osobiście wolimy szkolenia i spotkania z uczestnikami na żywo, ale nie obrażamy się na żadną inną możliwość prezentacji, jaka jest obecnie dostępna. Technologia idzie do przodu, a wraz z nią wszyscy przyzwyczajają się do nowych rozwiązań, w których KYB również uczestniczy.

Jakie nowości pojawią się w Waszej ofercie w najbliższym czasie?

Cały czas wprowadzamy nowości oraz zaawansowane rozwiązania technologiczne. Często jednak bywa tak, iż najnowsze innowacyjne rozwiązania, które trafiają do nowych pojazdów na OE, nie zawsze od razu pojawiają się na rynku wtórnym. Zdarzają się pytania od klientów, dlaczego nie można kupić naszych produktów w sieci hurtowni jeśli dostarczamy je do pojazdu na pierwszy montaż OE. Niestety, jest to temat znany chyba każdemu producentowi części OE i można byłoby o tym stworzyć cały dość obszerny artykuł wyjaśniający te kwestie.

Czy w związku z pojawianiem się na rynku Waszych nowych produktów oferujecie jakieś dodatkowe wsparcie dla swoich klientów?

W przypadku nowości warto wspomnieć o wsparciu produktowo-technicznym dla klientów na rynku wtórnym. Oferujemy szeroką gamę szkoleń technicznych obecnie również w formie online. Udostępniliśmy aplikację KYB Suspension Solutions App (do pobrania bezpłatnie z Google Play i App Store), która pomaga mechanikom zarówno przy doborze części, jak również daje wiele innych możliwości takich jak np. dostęp do instrukcji montażowych. Od dłuższego czasu posiadamy specjalne urządzenie pomiarowe – przenośny tester amortyzatorów S-A-T USB, działający na zasadzie pomiaru odległości za pomocą ultradźwięków i służący do pomiaru tłumienia amortyzatorów zabudowanych w pojeździe. Urządzenie jest wykorzystywane podczas organizowanych w kraju akcji warsztatowych, eventów czy targów, przyciągając na te wydarzenia dodatkową grupę uczestników chcących zbadać stan techniczny swojego pojazdu.

KYB wydaje się znajdować w dobrej sytuacji przed wielkimi zmianami, czekającymi rynek motoryzacyjny – zarówno samochody spalinowe, jak i hybrydowe czy elektryczne muszą korzystać z elementów zawieszenia. Istnieją jednak techniczne różnice pomiędzy podzespołami wykorzystywanymi w tych segmentach – jakie przede wszystkim?

Tak, oczywiście kondycja KYB jest bardzo dobra. Firma została założona w 1919 roku i przez cały swój okres rozwija się bardzo dynamicznie stając się jednym z liderów rynku motoryzacyjnego w dziedzinie hydrauliki siłowej, zawieszeń samochodowych, motocyklowych i nie tylko. Zdajemy sobie sprawę, że wszystkie pojazdy muszą korzystać z układu zawieszenia oraz z elementów tłumiących drgania. Różnic pomiędzy podzespołami wykorzystywanymi w samochodach spalinowych, hybrydowych i elektrycznych jest dość dużo. Przede wszystkim różnice polegają na odpowiednim zestrojeniu zawieszenia dla potrzeb konkretnego pojazdu. W pojazdach spalinowych inaczej rozkłada się masa i środek ciężkości niż w przypadku pojazdów hybrydowych czy elektrycznych. W nowych konstrukcjach pojazdów producenci częściej decydują się na zastosowanie zawieszeń adaptacyjnych, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa oraz odpowiednie dostosowanie charakterystyki tłumienia do zmiennych warunków drogowych. Pomaga w tym oczywiście elektronika i systemy współpracujące z całą gamą czujników, kamer i innych narzędzi sterujących. Do produkcji używa się też komponentów, które są bezpieczne i nie wpływają negatywnie na pozostałe podzespoły znajdujące się w pojeździe.

Jakie nowe produkty dedykowane samochodom elektrycznym w ostatnim czasie opracowało KYB?

Rynek pojazdów mocno ewoluuje i w niedługim czasie zacznie pojawiać się coraz więcej pojazdów napędzanych z innych źródeł niż silniki spalinowe. Pojazdy te również posiadają układ zawieszenia i potrzebują amortyzacji. KYB już od dawna przygotowuje się do nowej ery pojazdów biorąc aktywny udział w projektowaniu zaawansowanych technologicznie zawieszeń przeznaczonych do platform samochodów elektrycznych. Przykładem może być projekt zawieszenia „in wheel suspension” znajdującego się w kole i mającego zastosowanie właśnie w platformach aut elektrycznych.

Wykorzystujemy również sztuczną inteligencję AI do gromadzenia i przetwarzania niezbędnych danych w celu projektowania zaawansowanych systemów zawieszeń. Wiele nowych rozwiązań to tzw. zawieszenia adaptacyjne wykorzystujące zaawansowaną technologię do pracy w układzie zawieszenia pojazdu połączone z wszechobecną elektroniką zapewniającą najbardziej optymalne parametry działania. Nowe źródła napędu będą rozwijane dynamicznie na przestrzeni najbliższych lat. KYB aktywnie uczestniczy we wszystkich projektach, aby potwierdzić jakość i technologię oferowanych rozwiązań. Bierzemy udział w projekcie napędu pojazdów za pomocą wodorowych ogniw paliwowych (FCEV), gdzie nowa Toyota Mirai drugiej generacji wykorzystuje amortyzatory KYB jako oryginalne wyposażenie.

Czy KYB planuje w najbliższym czasie rozszerzanie swojej oferty? Czy obecnie działające fabryki są w stanie w pełni zaspokoić Wasze zapotrzebowanie na części, a może planowane jest zwiększenie mocy produkcyjnych?

Fabryki KYB pracują obecnie pełną mocą, na 100% swojej wydajności. Niestety, pandemia Covid-19 oraz krótki przestój spowodowały zwiększone zapotrzebowanie na części zarówno na OE, jak również na rynku wtórnym. Nasza logistyka działa sprawnie i robimy co możemy, aby dostępność naszych produktów była jak najlepsza. KYB posiada 14 fabryk produkujących amortyzatory, zlokalizowanych w różnych miejscach na całym świecie. Dzięki takiej organizacji produkcji kwestie logistyczne są pod pełną kontrolą. Nasza oferta jest poszerzana o nowe produkty (nowości), które wprowadzamy do oferty informując o tym naszych klientów na bieżąco. Staramy się, aby oferta produktowa KYB była kompletna i dostępna dla wszystkich klientów. Wprowadzanie nowych referencji związane jest przede wszystkim ze sprawną polityką informacyjną. Każdorazowo dział marketingu przekazuje za pośrednictwem „Biuletynu produktowego” przesyłanego przez newsletter informacje o dostępnych nowościach produktowych, cenach i zastosowaniach w pojazdach. Informacja zawiera dodatkowo liczbę zarejestrowanych pojazdów w danym kraju, co znacznie zwiększa atrakcyjność oferty, określając realnie potencjał rynku dla wprowadzanej nowości.

Czy w obecnej sytuacji macie problemy z zaopatrzeniem klientów w części? Czy nie dotyczy Was brak dostępności półproduktów/opóźnienia dostaw części?

Myślę, że problem ten dotyczy wszystkich dostawców części. Pewne problemy z dostępnością na wybranych referencjach dotknęły również KYB. Staramy się jednak zapewnić jak najlepszą płynność dostaw i zminimalizować opóźnienia w realizacji zamówień. Kwestie logistyczne zawsze stanowią problem w łańcuchu dostaw, ale jest to chwilowy efekt związany z pandemią, który dotknął wiele firm. Dostępność naszych produktów opiera się na korzystaniu z zasobów produkcyjnych fabryk zlokalizowanych na różnych kontynentach, w związku z czym w niektórych przypadkach mogą się zdarzać niewielkie opóźnienia w realizacji zamówień.

Początek grudnia to już czas podsumowań kolejnego mijającego roku. Kolejnego pod znakiem pandemii. Jaki był on dla firmy KYB i jej polskiego oddziału?

Zawsze możemy powiedzieć, że każdy rok jest inny od poprzedniego, ale w okresie pandemii jest to szczególnie zasadne stwierdzenie. Na pewno nie mamy powodów do zmartwień, ponieważ wszystkie działania są odpowiednio przemyślane i przeanalizowane, a decyzje są podejmowane przez osoby zarządzające. Tworzymy zespół, który w każdej sytuacji jest w stanie sprostać największym wyzwaniom i wiemy, że zawsze możemy na siebie liczyć. Każdy ma swoje określone zadania, które wykonuje najlepiej jak potrafi, a jeśli zachodzi taka konieczność może dodatkowo liczyć na pomoc swoich kolegów. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że rok 2021, który się jeszcze nie skończył, był rokiem udanym dla KYB.

Czy macie w planach udział w targach w nadchodzącym roku? Jeśli tak, to gdzie będzie można Was spotkać?

Jeśli tylko będą organizowane w nadchodzącym roku to oczywiście chcielibyśmy w nich uczestniczyć. KYB jest zawsze obecny na wszystkich największych wydarzeniach motoryzacyjnych w kraju i za granicą. Chętnie bierzemy aktywny udział w targach motoryzacyjnych organizowanych przez dystrybutorów, uczestniczymy w lokalnych mini targach oraz eventach z klientami. Każda możliwość spotkań bezpośrednich z klientami, wysłuchanie ich poglądów i opinii na temat produktów oraz potrzeb, jakie występują na rynku części zamiennych, to najlepsza okazja do uzyskania niezbędnej wiedzy dla sprawnego działania i zarządzania. Targi to również możliwość prezentacji nowości, nowinek technologicznych czy rozwiązań sprzedażowo-marketingowych. Medialność takich wydarzeń sprzyja zwiększaniu świadomości marki, w związku z czym udział KYB w tych wydarzeniach jest oczywisty.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Kolo, 21 grudnia 2021, 15:19 0 0

Brawo Andrzej !!

Odpowiedz

Marcin, 30 grudnia 2021, 13:10 0 0

Panie Andrzeju, super wywiad. Najlepszego

Odpowiedz