Awaria chłodnicy EGR – można ją pomylić z awarią uszczelki pod głowicą

, 2 września 2021, 12:44

Diagnostyka – to klucz do właściwie wykonanej naprawy. Czasami objawy awarii niektórych podzespołów mogą być bardzo mylące i wskazywać na zupełnie inny problem. Przykładem jest awaria chłodnicy zaworu recyrkulacji spalin EGR. Jej objawy mogą wskazywać na uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Gdzie „ucieka” płyn chłodniczy? Być może właśnie w skorodowanej chłodnicy EGR.

Jednym z typowych objawów uszkodzenia (zużycia) chłodnicy zaworu recyrkulacji spalin EGR jest ubytek płynu chłodzącego. Podobnie jak w przypadku uszkodzonej uszczelki pod głowicą.

W natłoku pracy, albo kiedy zatrudniamy w warsztacie niedoświadczonego mechanika, może dojść do pomyłki. Bardzo kosztownej pomyłki. Wymiana uszczelki pod głowicą jest droga. I będzie powodem konfliktu, bo naprawa nie przyniesie efektu.

  • Nowa chłodnica zaworu EGR (chłodniczka spalin) kosztuje średnio od 500 do 700 zł.
  • Jeśli klient narzeka na zbyt wysokie koszty naprawy, można wykorzystać część regenerowaną, która kosztuje średnio od 120 do 200 zł.
  • Podczas wymiany chłodniczki spalin zaworu EGR warto również dokładnie wyczyścić zawór EGR z nagromadzonych w nim zanieczyszczeń, za pomocą specjalnego środka czyszczącego. Jak zawsze przestrzegamy przed stykaniem się z „tłustą mazią”, która znajduje się we wnętrzu zaworu EGR. Wielu mechaników uważa, że praca w rękawiczkach jest niewygodna. Ale trzeba pamiętać o swoim zdrowiu i bezpieczeństwie.
Chłodnica EGR, grafika: Pierburg.

Czy chłodniczka spalin EGR jest częścią każdego zaworu EGR?

Nie, chłodniczki spalin zaworu EGR stosuje się od kilku lat – i nie we wszystkich zaworach EGR.

Gdzie znajduje się chłodniczka spalin zaworu EGR?

Chłodniczka spalin EGR ma formę metalowej rury. Jest podłączona do układu wydechowego za kolektorem wydechowym (przed wirnikiem turbosprężarki, jeśli występuje w danym silniku). Spaliny, schłodzone przez chłodnicę EGR kierowane są do zaworu EGR (sterowanego elektronicznie). Dalej, są prowadzone do układu dolotowego.

Po co producenci samochodów rozbudowali zawór recyrkulacji spalin EGR o chłodnicę?

Zadaniem układu recyrkulacji spalin jest kierowanie do komór spalania części gazów wydechowych (przy odpowiednich warunkach, po rozgrzaniu silnika, przy odpowiedniej prędkości obrotowej silnika).

Spaliny częściowo wypełniają komory spalania, obniżając w nich temperaturę i zmniejszając ilość tlenu. Ma to na celu zapobieżenie powstawaniu tlenków azotu, najbardziej szkodliwych składników spalin. Aby mogły powstać, potrzebna jest bardzo wysoka temperatura i duża ilość tlenu.

Zastosowanie chłodnicy spalin EGR pozwoliło na zwiększenie skuteczności zaworu EGR. Spaliny są chłodniejsze, co jeszcze bardziej obniża temperaturę w cylindrach.

Schłodzone spaliny są także bardziej „gęste”, co sprawia, że można ich znacznie więcej kierować z powrotem do komór spalania. Dzieje się tak dlatego, że chłodzenie gazów (w tym przypadku spalinowych) powoduje zmniejszenie ich objętości. Podczas schładzania maleje także ciśnienie gazów, jeśli znajdują się one we wnętrzu części o stałej objętości (w naszym przypadku, cylindra). W konsekwencji, dzięki chłodnicy EGR można w cylindrach zmieścić więcej gazów spalinowych. Dzięki temu trafi tam mniej tlenu. A to zapobiega powstawaniu tlenków azotu.

W zamian za to, w naszych warsztatach pojawia się coraz więcej aut, które wymagają czyszczenia zaworu EGR, który na przykład mógł się zablokować. Z pewnością, coraz częściej będziemy także usuwać awarie chłodnic EGR.

Jak zbudowana jest chłodnica EGR (chłodniczka spalin EGR)?

Chłodnica EGR ma postać metalowej rury, wykonanej z aluminium albo stali nierdzewnej. W jej wnętrzu znajdują się wąskie kanały, przez które przepływają spaliny. Wokół kanałów znajduje się płaszcz wodny, w którym przepływa płyn chłodniczy. Płyn odbiera część ciepła ze spalin.

Dodatkowo, w nowszych zaworach EGR, stosuję się klapkę obejściową (sterowaną pneumatycznie albo elektronicznie). Klapka otwiera się, kiedy silnik się rozgrzewa. Pozwala to na jak najszybsze osiągnięcie temperatury roboczej przez silnik i katalizator. Klapka umożliwiająca obejście chłodnicy EGR otwiera się także wtedy, gdy komputer sterujący pracą silnika przeprowadza wypalanie filtra DPF/FAP (potrzebne są bardzo gorące spaliny).

Awaria chłodnicy EGR, którą można pomylić z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą

W chłodnicy EGR mogą pojawić się nieszczelności, powodujące wycieki płynu chłodniczego i jego ucieczkę do spalin. Stale zmniejszający się poziom płynu chłodniczego, bez jakichkolwiek nieszczelności w układzie chłodzenia, może sprawić, że niedoświadczony mechanik może stwierdzić prawdopodobne uszkodzenie uszczelki pod głowicą.

Co jest powodem nieszczelności? Agresywne produkty spalania paliwa, najczęściej ekologicznego albo z dużą ilością siarki, powodujące powstanie silnie korozyjnych związków. To niejedyna awaria, jaka może dotyczyć chłodniczki EGR. Może ona również zostać zapchana przez osady ze spalin.

Jak naprawić chłodnicę EGR?

W przypadku zapchania wystarczy ją przeczyścić. W przypadku przepuszczania płynu chłodniczego pozostaje wymiana na nową.

 

Czy spotkaliście się już w swoich warsztatach ze skorodowaną chłodniczką EGR? Czekamy na komentarze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!