Na czym polega LSPI?

, 14 lipca 2021, 12:25

Zjawisko LSPI to często spotykany problem w nowoczesnych silnikach benzynowych o małej pojemności, wyposażonych w turbosprężarkę. Na czym polega?

LSPI to problem związany z erą downsizingu, czyli trendem produkowania turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o coraz niższej pojemności skokowej. Efektem jest wzrost sprawności silnika, mocy i momentu obrotowego przy niskich zakresach obrotowych, co pozwala (w określonych warunkach) na redukcję zużycia paliwa, emisji CO2 i innych szkodliwych substancji.

To właśnie w tego typu silnikach, w niskim zakresie obrotów 1500-2000 obr./min i przy dużym obciążeniu silnika oraz silnym doładowaniu dochodzi do zjawiska zwanego LSPI (Low Speed Pre-Ignition), czyli przedwczesnego zapłonu przy niskiej prędkości obrotowej.

– W momencie wystąpienia zjawiska LSPI spalanie przebiega w sposób stukowy. W skrócie polega to na tym, że mieszanina paliwa rozpuszczona w warstwie olejowej na gładzi cylindra odparowuje z tej przestrzeni oraz korony tłoka, a następnie ulega spalaniu. To zapala mieszankę̨ paliwowo-powietrzną podczas suwu sprężania. Powoduje to niekontrolowany wybuch mieszanki w cylindrze i gwałtowny wzrost ciśnienia do ponad 100 barów. Siły działające na tłok są prawie dwukrotnie wyższe niż przy normalnym procesie spalania, a kierunek działania tych sił jest nieprzewidywalny i zależy od miejsca inicjacji zapłonu LSPI. To może doprowadzić do zjawiska, że tłoki z ogromną siłą uderzają̨ wtedy o ściany cylindrów, co może doprowadzić do uszkodzenia tłoków, pierścieni tłokowych, a nawet korbowodów – wyjaśnia Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w firmie TotalEnergies.

Sposobem na unikanie zjawiska LSPI jest unikanie nadmiernego obciążania silnika oraz stosowanie oleju o odpowiedniej normie i/lub homologacji konstruktora.

 

Szybkie pytanie, krótka odpowiedź. Z pomocą ekspertów odpowiadamy na popularne, trudne, a także nietypowe pytania związane z motoryzacją.
Masz propozycję ciekawego pytania? Zadaj ją w komentarzu lub napisz na redakcja@motofocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Adaś, 15 lipca 2021, 19:17 0 0

Jeśli baran doładowanemu silnikowi daje pełny gaz przy 1500 obr, to ma za swoje.

Odpowiedz

mechanik, 15 lipca 2021, 23:17 0 0

wyciskają Bóg wie ile z litra pojemności a do tego wszystko na gównianych częściach robione na szybko i testowane na klientach bo w fabryce nie ma czasu, to trzeba wynaleźć nową jednostkę chorobową żeby nie było na nich. LSPI czyli wyżyłowana jednorazówka która ma przejechać okres gwarancyjny. Niedługo kupując auto pod maską będą silniki briggs&stratton z kosiarek bo tyle to ma przejechać.

Odpowiedz