Czy należy smarować gwint świec żarowych przed montażem?

30 czerwca 2021, 8:38

Mechanicy często stają przed dylematem – czy stosować smar do gwintu świecy żarowej podczas montażu czy też nie? Czy posmarowanie gwintu świecy żarowej ułatwi jej demontaż w przyszłości i zapobiegnie ukręceniu? A może będzie to czynność szkodliwa? Sprawdziliśmy, co radzą trzej znani producenci świec żarowych.

Świece żarowe to podzespoły, których zadaniem jest wspomaganie rozruchu silnika wysokoprężnego. Początkowo zasilane z akumulatora, a potem z alternatora, świece żarowe podgrzewają komory spalania, rozgrzewając się do temperatury od 900 do 1350 st. C, w zależności od rodzaju silnika i rodzaju świecy.

Świece żarowe są podzespołami eksploatacyjnymi, ale producenci samochodów nie określają, po jakim czasie (przebiegu) należy je wymienić. Dlatego najczęściej są wymieniane wtedy, gdy pojawią się objawy awarii.

Jedną z najgorszych rzeczy, jaka może spotkać mechanika w trakcie pracy, jest ukręcenie (zerwanie) świecy żarowej.

  • Pomiędzy głowicą silnika a gwintem świecy żarowej mogą przedostać się osady. Pod wpływem bardzo wysokich temperatur mogą one tworzyć tzw. zgorzeliny, utrudniające odkręcenie świecy żarowej. Jeśli mechanik nie stosuje klucza dynamometrycznego i nie zna odpowiedniego momentu odkręcenia świecy żarowej, może dojść do jej ukręcenia.
  • Jeśli pomiędzy głowicę silnika a gwint świecy żarowej dostanie się woda, pojawi się korozja, która również zablokuje świecę żarową.
  • Czy stosowanie specjalnego smaru może zapobiec “zapieczeniu” się świecy żarowej i zapobiegnie jej zerwaniu? Na opakowaniach wielu środków, np. smarów ceramicznych, znaleźć można informacje, że służą one do smarowania gwintów świec żarowych i zapłonowych.

Sprawdźmy co radzą producenci. Co ciekawe, ich zdania są podzielone.

Przeczytaj również -> W jednym z wcześniejszych artykułów zapytaliśmy ekspertów technicznych o to, czy powinno się smarować gwint świec zapłonowych przed montażem. Odpowiedź była jednoznaczna.

Czy należy smarować gwint świec żarowych przed montażem? Co radzi Beru?

Beru radzi mechanikom, stosującym świece żarowe tej marki, aby smarować gwint świec przed montażem.

  • Firma produkuje specjalny smar do gwintów świec żarowych Beru GKF-01.
  • W instrukcji dla mechaników czytamy: “naniesienie specjalnego smaru Beru na trzonek i gwint świec żarowych przy ich wymianie zabezpiecza je przed korozją, zapobiegając wnikaniu wilgoci oraz ułatwia późniejszy demontaż”.

Czy należy smarować gwint świec żarowych przed montażem? Co radzi Champion?

Champion radzi mechanikom, montującym świece żarowe tej marki, aby “przed montażem świecy żarowej pokryć gwint i trzonek smarem montażowym do świecy żarowej.” Pozwoli to uniknąć zapieczenia w późniejszym czasie, przy demontażu.

  • Producent, tak jak Beru, podkreśla konieczność zastosowania klucza dynamometrycznego i przestrzegania momentu dokręcenia, określonego przez producenta auta.

Czy należy smarować gwint świec żarowych przed montażem? Co radzi Denso?

Denso przestrzega mechaników, montujących świece żarowe marki Denso, aby nie stosowali żadnego smaru do gwintu świec żarowych.

  • W instrukcji dla mechaników czytamy: “nie używać środka smarnego do gwintów. Jeśli gwint świecy żarowej jest pokryty środkiem smarnym, tarcie pomiędzy świecą a głowicą silnika będzie mniejsze. Może to doprowadzić do przekręcenia gwintu (i w konsekwencji – uszkodzenia świecy żarowej).

Jak nie ukręcić świecy żarowej w trakcie demontażu?

Eksperci firmy Champion radzą:

  • Świece żarowe należy odkręcać tylko i wyłącznie z zastosowaniem klucza dynamometrycznego.
  • Należy znać dokładnie moment, z jakim świece żarowe są dokręcane w danym modelu silnika.

Co mechanik powinien zrobić, jeśli osiągnął moment dokręcenia, a nie udało mu się odkręcić świecy żarowej? Nie wolno kontynuować odkręcania, gdyż doprowadzi to do pęknięcia świecy żarowej. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji?

  • Nanieść olej syntetyczny na gwint świecy żarowej i pozostawić ją, na minimum jeden dzień. Im dłużej, tym lepiej.
  • Po upływie tego czasu uruchomić i rozgrzać silnik. Można też użyć oddzielnego przewodu do pozostałych świec żarowych (o napięciu 11-12V) i odczekać 4 – 5 minut na ich rozgrzanie.
  • Należy ponowić próbę odkręcenia świecy żarowej – znów z kluczem dynamometrycznym, nie przekraczając określonego momentu dokręcenia.
  • Po udanym demontażu należy wyczyścić gwint, stożkowe gniazdo i kanał świecy żarowej w głowicy silnika, stosując do tego odpowiednie narzędzia.

Jakie są typowe objawy awarii świec żarowych?

Jak wspomnieliśmy na początku, producenci świec żarowych nie określają terminu ich wymiany. Dlatego najczęściej wymienia się je dopiero wtedy, gdy pojawiają się objawy awarii. Jak je rozpoznać?

  • Awarie świec żarowych powinny być sygnalizowane przez odpowiednie kody usterek, które można odczytać za pomocą urządzenia diagnostycznego.
  • Przy awarii świec żarowych może świecić się kontrolka check engine
  • Silnik nie uruchamia się albo uruchamia się z trudem w niskich temperaturach (przy sprawnym, naładowanym akumulatorze, sprawnych wtryskiwaczach i odpowiednim ciśnieniu sprężania).
  • Silnik bardzo mocno drży podczas rozruchu (przy sprawnym kole dwumasowym).
  • Silnik uruchamia się bardzo długo.
  • Następuje zwiększona emisja spalin podczas rozruchu, w kolorze czarnym lub szarym.
  • Dłużej niż zwykle pali się kontrolka świec żarowych.
  • Brak zapalonej kontrolki świec żarowych po przekręceniu kluczyka/naciśnięciu przycisku.

Ukręcenie świecy żarowej to bardzo poważny problem. Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, że nowoczesne świece żarowe (piezoelektryczne) są nie tylko cieniutkie, ale i bardzo drogie (mogą kosztować kilkaset złotych za sztukę).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!