Płyn do spryskiwaczy w warsztacie samochodowym – standardowy, koncentrat czy tabletki?

1 grudnia 2020, 10:23

Płyn do spryskiwaczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Dlatego zawsze powinien znajdować się w warsztacie samochodowym, aby można było uzupełnić jego poziom albo go wymienić. Sam płyn może być przechowywany w różnych formach. Która jest najkorzystniejsza dla warsztatów?

Uzupełnienie poziomu płynu do spryskiwaczy to bardzo ważna sprawa i warto to uświadomić klientowi. Za brak płynu do spryskiwaczy i niesprawne wycieraczki przedniej szyby można dostać nawet mandat. W wysokości 500 złotych.

Warto także zachęcić klienta, odwiedzającego warsztat samochodowy pod koniec sezonu jesiennego, do wymiany letniego płynu do spryskiwaczy na zimowy. Teoretycznie, obecne zimy są łagodne. Ale nawet niewielki mróz może spowodować zamarznięcie letniego płynu w zbiorniczku i rozsadzenie go. Może dojść do pęknięcia przewodów, doprowadzających płyn do dyszy. Wyciekający, zimny płyn do spryskiwaczy, kapiący na rozgrzany blok silnika, w skrajnych wypadkach może nawet spowodować mikropęknięcia. Zamarznięte dysze uniemożliwią właściwe oczyszczanie przedniej szyby. Pracujące na sucho wycieraczki będą musiały pokonywać znacznie większy opór, co może przyspieszyć zużycie drogiego silnika napędu wycieraczek. A sama szyba może zostać porysowana.

– Niestety istnieje grono klientów, którzy trafiają do warsztatu z awarią układu oczyszczania szyb, spowodowaną zamarznięciem letniego płynu w układzie, jednak w większości przypadków sama wymiana płynu już nic nie daje. Takie wizyty często kończą się wymianą uszkodzonych elementów układu m.in. pękniętych zbiorniczków, wężyków czy dysz spryskiwacza – powiedział Andrzej Guzek, Koordynator sieci EuroWarsztat.

Dlatego dobrze, kiedy warsztat samochodowy posiada na stanie płyn do spryskiwaczy.

Płyn do spryskiwaczy dla warsztatu samochodowego – w jakiej formie?

Płyny do spryskiwaczy dostępne są w trzech podstawowych formach. Każda z nich ma swoje wady i zalety.

  • Standardowy płyn do spryskiwaczy, w formie gotowej do zastosowania. Może być pakowany w opakowania zbiorcze o pojemności 1 litra, 5 litrów, 50 i nawet 200 litrów (beczka). Zaletą takiego rozwiązania jest to, że płyn jest zawsze gotowy do użycia. Wadą, że zabiera miejsce w warsztacie, a letni płyn trzeba zimą chronić przed zamarznięciem.Płyny do spryskiwaczy w tej formie oferowane są przez producentów krajowych i zagranicznych. Wśród nich znaleźć można znane marki i niewielkich producentów.
  • Płyn do spryskiwaczy w formie koncentratu. Przed użyciem należy go wymieszać z wodą w odpowiednich proporcjach. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że koncentrat zabiera mniej miejsca. Do tego, w przypadku zimowego płynu do spryskiwaczy, można odpowiednio dobrać stężenie (mniejsza lub większa odporność na niskie temperatury/większa skuteczność). Wadą jest to, że nie każdy koncentrat można mieszać ze zwykłą wodą kranową, bo na szybie mogą pojawić się smugi. Niektóre koncentraty powinno się mieszać z wodą zdemineralizowaną, a to znów wiąże się z koniecznością jej przechowywania i zakupu (koszty, co prawda niewielkie, plus logistyka). Niektórzy producenci posiadają w swoich ofertach koncentraty płynu do spryskiwaczy, które można mieszać ze zwykłą wodą kranową. Przy ich produkcji zastosowano technologię usuwania osadów wapiennych.
  • Płyny do spryskiwaczy w formie tabletek. To najnowsze rozwiązanie. Eliminuje ono podstawowe wady dwóch pozostałych rozwiązań – zajmowanie przestrzeni w warsztacie i konieczność poniesienia kosztów transportu. Płyn do spryskiwaczy w tabletkach produkują takie firmy, jak Condenssa, QFy Pluum, Mammoth, Borygo i Simple Tabs. Stosowanie płynu do spryskiwaczy w tabletkach jest bardzo proste. Wystarczy wrzucić tabletkę do zbiorniczka i zalać ją wodą.

– Nasz produkt, płyn do spryskiwaczy w tabletkach, cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród warsztatów samochodowych. Jest to alternatywa dla zwykłych płynów do spryskiwaczy głównie z racji na to, że nie zajmuje miejsca w warsztacie. Zbędne, plastikowe baniaki 5-litrowe, transportowane na wielkich paletach w samochodach ciężarowych zdecydowanie szkodzą środowisku. Mały karton z naszej oferty, zawierający 100 tabletek to aż dwie palety płynu w bańkach PCV. Dzięki naszej tabletce jesteśmy w stanie zredukować koszty klienta do maksymalnego minimum i zapobiec ogromnemu i niepotrzebnemu zanieczyszczeniu środowiska – powiedział Adrian Sadowski z SimpleTabs.com.pl.

Płyn do spryskiwaczy dla warsztatu samochodowego – jak go pozyskać?

Możliwości jest wiele.

  • Pozyskanie płynu do spryskiwaczy od polskiego producenta, dużego lub lokalnego
  • Pozyskanie płynu do spryskiwaczy, polskiego lub zagranicznego od dystrybutora części samochodowych albo z hurtowni
  • Pozyskanie płynu do spryskiwaczy jako dodatku/premii/promocji do zakupionych części samochodowych o określonej wartości. Np. przy zakupie części samochodowych u dystrybutora, za 1000 zł, warsztat może zakupić określoną ilość płynów do spryskiwaczy za złotówkę

Czy wymiana płynu do spryskiwaczy to popularna usługa?

Nie ma się co oszukiwać. Wymiana płynu do spryskiwaczy to raczej usługa drugorzędna, wykonywana przy innych czynnościach. Na przykład wtedy, gdy klient zleci przegląd auta przed sezonem zimowym. Ale wymianę płynu do spryskiwaczy można polecić, gdy klient zleca wymianę opon na zimowe, zleca kontrolę stanu akumulatora przed zimą, albo przy wykonywaniu innych usług.

– Usługa wymiany płynu do spryskiwaczy nie jest popularną usługą w warsztatach samochodowych. Wynika to z kilku czynników. Przede wszystkim klienci, którzy często korzystają ze spryskiwacza szyby, zużywają ten płyn stosunkowo szybko i w okresie jesiennym, kiedy temperatury na zewnątrz są jeszcze dodatnie, kupują płyn zimowy. Kolejnym powodem, dla którego wymiana płynu jest bardzo rzadko wykonywaną usługą jest ekonomia. Kiedy temperatura na zewnątrz zbliża się do 0 stopni, klienci, którzy „zostali” z letnim płynem  w zbiorniku, często mieszają letni płyn z płynem lub koncentratem zimowym obniżając tym samym temperaturę zamarzania płynu. Trzeba pamiętać że płyn letni ma wysoką zawartość wody i dolewając do niego płyn/koncentrat zimowy zmieniamy właściwości mrozoodporne tego drugiego. Dlatego zawsze warto sprawdzić i zweryfikować czy zamarzalność, którą uzyskaliśmy jest odpowiednia do aktualnie panujących temperatur. Jest to tańszy i szybszy wariant niż wypompowanie płynu letniego ze zbiorniczka i wlanie zimowego. Największą niewiadomą w tego typu operacjach jest efekt zapachowy takiego płynu. Mieszanie dwóch różnych płynów ze sobą może dać nam zaskakująco dobre rezultaty, ale także może okazać się że zapach płynu będzie nie do zniesienia. Oczywiście jest również grupa klientów, która co roku przygotowuje samochód do sezonu zimowego, a jednym z elementów tych przygotowań jest wymiana płynu do spryskiwaczy. Jak to mówią: lepiej zapobiegać niż leczyć – powiedział Andrzej Guzek, Koordynator sieci EuroWarsztat.

A jak to wygląda w małym warsztacie samochodowym?

– Wymiana płynu do spryskiwaczy to najczęściej dodatkowa czynność przy innych naprawach – powiedział Maciej Królikowski z warsztatu samochodowego Kromac Serwis w Szczawinie Kościelnym koło Zgierza – Wykonuję ją najczęściej w ramach dobrej współpracy z klientami. Dbanie o klienta zawsze się opłaca, bo klienci potem wracają do warsztatu. Płyn do spryskiwaczy jest tani, nie zabiera dużo miejsca, a sama wymiana trwa kilka chwil. Oczywiście, zdarzają się klienci, którzy przyjeżdżają z awariami układu oczyszczania szyb, co najczęściej dzieje się po zamarznięciu letniego płynu w zbiorniczku. Są też klienci, którzy chcą, aby wymienić im wszystkie płyny eksploatacyjne po zakupie auta używanego. Płyn do spryskiwaczy warto mieć w warsztacie.

Gdzie warsztaty zamawiają płyn do spryskiwaczy?

– Każdy z EuroWarsztatów korzysta z rozwiązań, które są dla niego i jego klientów najbardziej optymalne. W większości serwisów spotkamy zarówno tradycyjne opakowania z płynem do spryskiwaczy, ale także koncentrat oraz tabletki. Pierwsze rozwiązanie jest nadal najbardziej powszechnym i najczęściej wybieranym przez klientów. Dla bardziej wymagających klientów oraz osób, które chcą mieć płyn zawsze pod ręką, a niekoniecznie wozić ze sobą 5-litrową bańkę, dostępne są koncentraty i tabletki które można zmieścić w schowku – powiedział Andrzej Guzek, Koordynator sieci EuroWarsztat – Każdy z serwisów, należących do naszej sieci ma inną wielkościowo strefę magazynową i nie każdy może pozwolić sobie na zakup całej palety z płynem w opakowaniach 5-litrowych na początku sezonu. Dlatego warsztaty często zaopatrują się na bieżąco w płyn do spryskiwaczy, zamawiając 1-3 zgrzewki płynu dziennie. Jest to możliwe dzięki rozwiniętej sieci dystrybucji partnerów Groupauto Polska. W takim przypadku nie ma konieczności wydzielania miejsca magazynowego na paletę z płynem, a klienci warsztatu mogą w każdej chwili nabyć płyn.

– Płyn do spryskiwaczy pozyskuje od dystrybutora części samochodowych, który dostarcza mi części zamienne do napraw – powiedział Maciej Królikowski z warsztatu samochodowego Kromac Serwis w Szczawinie Kościelnym – Często kupuję płyn do spryskiwaczy w formie koncentratu i sam dobieram jego odpowiednie stężenie tak, żeby płyn zapewniał dobre oczyszczanie szyb oraz jeśli to płyn zimowy, aby był skutecznie zabezpieczony przed zamarzaniem.

Wymiana płynu do spryskiwaczy nie przyniesie takich dochodów, jak wymiana oleju silnikowego, ale jest to usługa, którą warto zaoferować klientom jako czynność dodatkową. Dodajmy, czynność bardzo potrzebną, mającą ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 3 grudnia 2020, 8:22 3 -1

płyn w tabletce to porażka, tym bardziej zimowy, nie rozpuszcza się do końca, tworząc osad. Zabójstwo dla układu spryskiwaczy.

Odpowiedz

Magda, 14 grudnia 2020, 10:03 0 -1

Płyn w tabletce zimowy? Nie słyszałam nigdy o takim. Jedyna możliwość to koncentrat jeśli chodzi o zimę. Nieprawdą jest też to, że tworzy osad i zabija układ spryskiwaczy. Jestem użytkowniczką płynu w tabletce od ponad 6 lat i nigdy nie miałam problemu. Kolega anonim widocznie jest wielkim fanem plastiku i ogromnego zanieczyszczenia.

Odpowiedz

JACEK, 3 grudnia 2020, 9:28 3 0

niczego nie wnoszący artykuł

Odpowiedz