Michelin prezentuje nową generację opony e.PRIMACY

, 6 listopada 2020, 10:37

Firma Michelin podczas konferencji prasowej online, zaprezentowała nową wersję swojej flagowej opony. e.PRIMACY ma wyróżniać się neutralnością klimatyczną, niskim oporem toczenia i wydłużaniem zasięgu samochodów elektrycznych.

Michelin e.PRIMACY – trzy razy P

Podczas projektowania nowej opony, firmie Michelin zależało na spełnieniu najważniejszych potrzeb współczesnego rynku motoryzacyjnego. W marketingowym komunikacie podstawowe cele streszczono w trzech słowach zaczynających się na literę „P” – ludzie, zysk, planeta (people, profit, planet). Wyrażają one dbałość marki o klienta, chęć zapewnienia klientowi korzyści, wynikających z eksploatacji opony oraz poszanowanie środowiska naturalnego.

Konferencja prasowa Michelin

e.PRIMACY – opona eko-odpowiedzialna – co to znaczy?

Do 2050 r. Michelin chce osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2 w zakładach produkcyjnych. Oznacza to starania w zakresie pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł, troskę o recykling zużytych opon i tym podobne działania. Firma angażuje się także, by na każdym stadium „życia” jej produktu zmniejszać jego wpływ na środowisko. Chodzi tu przede wszystkim o obniżanie zużycia paliwa. Zwiększenie skuteczności energetycznej opon o 20% jest krótkoterminowym celem firmy.

W jaki sposób powyższe cele realizowane są w przypadku e.PRIMACY, czyli nowego flagowego produktu Michelin? Opona produkowana jest wyłącznie w zakładach w Europie w sposób zbilansowany pod względem wykorzystania energii. Producent deklaruje, że w całym cyklu „życia” produktu, jego nowa opona będzie neutralna dla środowiska naturalnego. Pro-środowiskowe cele mają być realizowane także dzięki właściwościom opony, która posiada najniższy opór toczenia na rynku wymiany w klasie premium. Konsumuje mniej paliwa, co przekłada się na niższe zużycie CO2.

Cyrille Roget, Dyrektor Grupy ds. Komunikacji Technicznej i Naukowej w Michelin powiedział:

– Nasza opona zawiera 200 składników i ma wiele zastosowanych nowych technologii. Siła nacisku na nawierzchnię została obniżona, dzięki cienkim pasom „slim belt” w górnej warstwie. Zmniejszenie oporu udało się uzyskać m.in. dzięki zastosowaniu elastomeru o wysokiej elastyczności. Umożliwia on mniejszą konsumpcję energii. Energyeshield to warstwa nieprzepuszczająca powietrza, redukująca straty energii. Boczne ściany opony, dzięki specjalnemu składnikowi, pochłaniają mniej energii. Konstrukcja „max touch”, przedłuża cykl życia produktu, zapewniając równomierny rozkład sił przy hamowaniu, skręcaniu i innych manewrach. Dzięki temu równomierne jest także zużycie. Technologia „U shape groove” – która była obecna już w modelu PRIMACY 4, zapewnia dobre wyniki w hamowaniu na mokrej nawierzchni. Odprowadzanie wody jest skuteczne nawet po 30 tys. przejechanych km.

Oszczędna opona do samochodów elektrycznych

Obniżenie zużycia paliwa przekłada się także na niższe koszty eksploatacji. Podczas konferencji online, producent zaryzykował stwierdzenie, że oszczędności generowane przez e.PRIMACY są na tyle duże, że można by za nie kupić kolejną oponę. W całym cyklu eksploatacji opony można będzie ponoć zaoszczędzić nawet 80 euro, dzięki niższemu zużyciu paliwa (na dystansie 35 tys. km, w porównaniu do opon konkurencyjnych marek z tego samego segmentu). Oszczędności te przekładają się także na o 174 kg mniejszą emisję CO2, co oznacza pierwsze miejsce pod względem redukcji emisji na rynku wymiany (wg. testów DEKRA).

Michelin nie ukrywa, że ważnym fragmentem rynku, o który zamierza powalczyć nowa opona e.PRIMACY są samochody elektryczne. Zarówno producentom, jak i właścicielom takich pojazdów zależy na wydłużeniu zasięgu. Michelin obiecuje, że dzięki zastosowaniu opon e.PRIMACY, zasięg pojazdu elektrycznego może wydłużyć się nawet o 7%, dzięki wyjątkowo niskiemu oporowi toczenia i innym parametrom opony.

Czy oszczędna opona może być także bezpieczna?

Michelin zapewnia, że priorytetem przy tworzeniu nowej opony była nie tylko jej wydajność energetyczna i neutralność ekologiczna, ale także zachowanie jak najlepszych parametrów pod względem bezpieczeństwa. W testach homologacyjnych, e.PRIMACY osiągnęła klasę A w hamowaniu. Niewiele opon sprzedawanych obecnie w Europie należy do tej klasy. Niezależne agencje IDIADA i DEKRA, która wykonały test opony stwierdziły, że jej parametry bezpieczeństwa nie ulegają znacznemu pogorszeniu w trakcie eksploatacji. Nawet po 30 tys. km, opona oferowała parametry użytkowe, które pozwoliłyby jej przejść test homologacyjny dla fabrycznie nowych opon.

Opona Michelin e.PRIMACY od początku oferowana będzie w 56 rozmiarach w wariantach od 15 do 20 cali, co pozwoli na pokrycie większości parku pojazdów w Europie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Lukasz, 6 listopada 2020, 19:51 1 0

Czy znane są już rozmiary, w których będzie dostępna opona Michelin?

Odpowiedz

ICHU79., 10 listopada 2020, 22:17 1 0

Od 15 do 20 cali.

Odpowiedz

mały, 5 marca 2021, 13:24 0 0

Kupię, sprawdzę. Planowałem primacy 4, ale sprawdzimy e.primacy

Odpowiedz