ABC filtracji paliwa: dobry filtr paliwa – bilans zysków i strat

, 16 września 2020, 23:34

Jeśli zdarza Ci się pytać klienta o to jaki chce zamontować filtr, to pewnie słyszysz coś w stylu „dobry nie za drogi” lub „w dobrej cenie”. Czy w przypadku filtra da się zdefiniować pojęcie dobrej ceny? Czy da się w ogóle zdefiniować „dobry” filtr?

Czy dobry filtr to ten, który uczynnie służy w całym okresie pomiędzy wymianami serwisowymi, a może to ten, który ma dobrą (czyt. uśrednioną) cenę? W świecie dualizmu zły oznaczyłby więc drogi i w dodatku taki, który się szybko zapcha. Jednak droższy filtr jest często tym „złym” cenowo, ale najlepszym dla samochodu.

W cyklu artykułów „ABC filtracji paliwa” omówiliśmy już jakie są Alarmujące sygnały zużycia filtra paliwa, jak uniknąć Błędów podczas ich serwisowania, a także czy filtracja jest w ogóle potrzebna skoro tankujemy Czyste paliwo z renomowanych stacji. Powiedzieliśmy już A, B i C, teraz w ostatecznym rozrachunku przyszedł czas na D, czyli bilans zysków i strat powiązanych z zakupem dobrego filtra paliwa, bądź wyborem tego, który ma tylko dobrą cenę.

Typy filtrów – który jest dobry, a który lepszy?

We współczesnych samochodach znajdziemy rozwiązania filtracyjne oparte na jednym lub dwóch filtrach paliwa. Pod względem budowy wyróżniamy 3 typy filtrów paliwa:

Zaletą wymiennego wkładu jest jego duża powierzchnia filtracyjna – wykonany jest on wyłącznie z tworzyw niemetalowych, które można poddać procesowi recyklingu. Idealnym przykładem takiego rozwiązania są filtry Hengst serii ENERGETIC®. Podczas wymiany odkręcamy obudowę i wymieniamy jedynie element filtracyjny i uszczelki. Dzięki łatwemu w eksploatacji i przyjaznemu dla środowiska projektowi filtra ENERGETIC®, wykorzystującego technologię „Clip-in”, wymiana filtra odbywa się wyjątkowo szybko i jest czystsza. Gdy filtr jest usuwany, zawór spustowy odprowadza paliwo do zbiornika. Przy montażu nowego filtra ważna jest kolejność operacji. Najpierw należy włożyć wkład w obudowę (pokrywę nakręcaną) tak aby zapiąć zatrzask, a następnie wkręcać całość w obudowę. Wymienny wkład jest zdecydowanie najbardziej wygodnym rozwiązaniem i dla mechanika i dla środowiska.

Dobre materiały filtracyjne

Produkowany przez Hengst zintegrowany moduł z wymiennym wkładem filtra paliwa stosowany w samochodach Opel Insignia, Astra, GM; kod silnika D1xx.

Dobór medium filtracyjnego to podstawowe zadanie przy tworzeniu każdego rodzaju filtra. Zapewnienie filtracji – w ogólnym tego słowa znaczeniu – już nie wystarczy. Medium musi być dopasowane do innych elementów budowy silnika, czy parametrów jego pracy (jak w przypadku opisanych poniżej filtrów paliwa Hengst E488KP D459 i E458KP D368 do samochodów Mercedes-Benz z silnikiem Diesla). Bardzo ważna jest zarówno struktura materiału filtrującego jak i specjalna impregnacja. Jakość medium filtracyjnego decyduje o żywotności filtra, chłonności zanieczyszczeń i odporności na agresywne ciecze. Cena filtra odzwierciedla więc know-how producenta i szczegóły budowy filtra czy materiałów, z których został wykonany, czyli coś, czego nie zobaczysz „gołym okiem”, ale co wychodzi w testach drogowych, czy podczas użytkowania pojazdu.

Czy syntetyczne media filtracyjne są dobre?

Zastosowane mieszanego medium z zawartością od 5 do 20% włókien szklanych o średnicy ok 1 mikrona zapewnia wysoką dokładność filtracji i wydłużenie okresów wymian. Przykładem są najnowsze filtry paliwa Hengst E488KP D459 i E458KP D368 dla wszystkich obecnych samochodów osobowych Mercedes-Benz z silnikiem Diesel’a, które wyposażone zostały w 3-stopniową separację wody. W samochodach tych zastosowano dwa różne typy silników z różnymi systemami wtryskiwania, dlatego filtry mają różne medium filtracyjne i pomimo „na oko” takiego samego wyglądu nie mogą być używane zamiennie. E488KP D459 wytrzymuje ciśnienie wtrysku do 2 500 bar z wydajnością separacji 99,7%, a filtr E458KP D368 dopasowany jest do ciśnienia 2 000 bar z wydajnością separacji cząstek 95%. Dlatego tak ważne jest, aby użyć prawidłowego elementu filtra. Oba elementy filtrów montuje się na spodzie pojazdu za pomocą blokady bagnetu. Instrukcje dotyczące instalacji są dołączone do każdego opakowania produktu. Właściwie dobrane syntetyczne medium filtracyjne w połączeniu z know-how producenta OE pozwala na dokładnie taką ochronę silnika i układu wtryskowego, jaką założył producent samochodu.

Filtry paliwa Hengst do samochodów Mercedes-Benz z silnikiem Diesla – taki sam wygląd, różne medium filtracyjne i parametry filtracji.

Czy kompozytowe media filtracyjne są lepsze?

Do najnowszych systemów wtryskowych Hengst oferuje filtry paliwa wykonane z nowoczesnych kompozytowych medium filtracyjnych, zbudowanych z wielu warstw i dodatkowo z powłoką z niezwykle drobnych pneumotermicznych włókien z tworzywa sztucznego. W tego typu filtrach o budowie w układzie gwiaździstym nad warstwą filtracji wstępnej znajduje się warstwa filtracji dokładnej, co w efekcie o ponad 100% zwiększa zdolność pochłaniania zabrudzeń (cząstek korozji, kurzu, osadów ze zbiornika i wody) w porównaniu z mediami standardowymi.

Czy proces produkcji ma wpływ na działanie filtra?

W fabrykach Hengst papier filtracyjny jest przetłaczany następnie plisowany i wygrzewany w piecu w temperaturze 190°C, potem składany, a następnie cięty. Pierwsza i ostatnia plisa łączona jest dzięki zastosowaniu specjalnej techniki, zapewniającej szczelność filtra. Połączenie niskiej jakości mogłoby doprowadzić do przenikania nieprzefiltrowanego paliwa, które mogłoby uszkodzić układ wtryskowy. Po raz kolejny to czego nie widać podczas zakupu, może wydłużyć lub skrócić żywotność zamontowanego filtra i zależnych od niego systemów.

Jak dobrze przetestować filtr?

Dział badawczy Hengst testuje różne czynniki wpływające na filtr podczas codziennego użytkowania, ale też w ekstremalnych warunkach pracy. W trakcie testu do oleju napędowego dodawana jest woda, aby sprawdzić skuteczność filtra w procesie separowania wody od paliwa.

Natomiast filtry puszkowe z metalową obudową testowane są przy pomocy helu, którym wypełniany jest filtr, dzięki czemu sprawdzana jest szczelność filtra. Ewentualne nieszczelności wykrywane są w komorze próżniowej. Dzięki małemu rozmiarowi cząstek, hel pozwala na pomiar z dużą dokładnością.

Bilans zysków i strat

Czy warto zainwestować w dobry filtr paliwa, czy wystarczy kupić taki, w dobrej cenie? Odrzucając na bok te wszystkie niewidoczne „gołym okiem” cechy, czy właściwości, decyzja sprowadza się do kilku istotnych z punktu widzenia użytkownika pojazdu różnic, dzięki którym jeden filtr jest bohaterem dla samochodu, a drugi staje się złoczyńcą powoli wykradającym dodatkowe środki z portfela kierowcy.

50zł dodane do ceny dobrego filtra paliwa „boli” kierowcę tylko przez chwilę, w momencie płacenia za ten zakup, ale odjęte od tej ceny może mocniej „zaboleć” jeszcze przed kolejną wymianą serwisową. Bez względu na to, czy wybierasz filtr dla siebie, czy dla klienta, któremu naprawiasz auto, rozważ wszystkie za i przeciw i sam oceń czy wybrany filtr za jakiś czas będzie dobrym bohaterem, czy złoczyńcą tej opowieści.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Barlicki, 17 września 2020, 9:15 3 0

wszystko fajnie ale każdy przekonuje że jego filtr jest tym najlepszym. a klient przychodzi i chce filtrona bo to jest oryginał

Odpowiedz

Specjalista od filtracji, 17 września 2020, 9:21 0 -1

"E488KP D459 wytrzymuje ciśnienie wtrysku do 2 500 bar z wydajnością separacji 99,7%," Filtr paliwa nie pracuje pod ciśnieniem 2 500 bar.

Odpowiedz

Barlicki, 17 września 2020, 12:00 2 0

no to przecież pisze że ciśnienie wtrysku a nie ciśnienie w filtrze. ja to czytam tak, że wtryskiwacz tyle dostaje i filtr musi być dostosowany do określonego ciśnie wtrysku i tym samym przepływu określonej ilości paliwa. Jak ciśnienie w układzie jest niskie to filt ma mało zadania. Problem jest często w nowych samochodach, że filtr blokuje przepływ, na wtrysku nie jesteś w stanie wygenerować potrzebnego ciśnienia tak?

Odpowiedz