Ładowarki do elektryków coraz popularniejsze – wywiad z firmą Emiter

, 3 czerwca 2020, 10:45

Mimo że rozwój elektromobilności w Polsce postępuje powoli, już dziś każdy może mieć własną ładowarkę, zlokalizowaną na własnej posesji. Nieważne, czy jest to blok mieszkalny, hotel albo restauracja. Może to być również ciekawe rozwiązanie dla warsztatów, które planują wyspecjalizować się w naprawie elektryków. O rodzajach stacji ładowania i możliwościach ich montażu rozmawiamy z Karolem Obrokiem z polskiej firmy Emiter, tworzącej takie rozwiązania na rodzimym rynku.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Jakie były Państwa początki w branży elektromobilności w Polsce?

Karol Obrok: Nasza firma na rynku funkcjonuje już od 28 lat – jesteśmy liderem w produkcji rozdzielnic i obudów elektrycznych. W branżę elektromobilności wkroczyliśmy w 2011 roku. To właśnie wtedy powstała nasza pierwsza, wolnostojąca stacja ładowania. Od tego czasu poszerzamy ofertę proponując gamę rozwiązań dla wielbicieli elektromobilności i osób, które na co dzień chcą troszczyć się o środowisko. Nasze stacje to w 100 proc. polska produkcja z użyciem najwyższej jakości komponentów.

Produkujecie Państwo między innymi stacje ładowania pojazdów elektrycznych. Jakie ich rodzaje można wyróżnić i od czego zależy ich specyfika?

Stacje ładowania można podzielić ze względu na sposób ładowania. Stacje DC wysokiej mocy najlepiej sprawdzają się w trasie, kiedy bardzo szybko potrzebujemy uzupełnić energię na następne kilometry. Stacje AC średniej szybkości i wolne są najbardziej optymalne cenowo. Wśród nich spotkamy urządzenia komercyjne przeważnie o mocy 22 kW oraz domowe o mocy kilku kW.

Drugi podział jest zależny od konstrukcji i sposobu montażu stacji. Dla każdego wariantu opracowaliśmy odpowiednie urządzenie. Stacje wolnostojące można zamontować na posadzce lub wkopać do gruntu. ZEVS SOLID i DUO pozwalają na ładowanie dwóch pojazdów po 22 kW każdy. Słupki ZEVS CITY dzięki niewielkim wymiarom i minimalistycznemu designowi, idealne nadają się do zamontowania na parkingach zewnętrznych i podziemnych.Stacje naścienne – popularnie nazywane wallbox’ami – przeważnie przykręca się je do ściany budynku, ale nic nie stoi na przeszkodzie zamontowania ich na odpowiednim stelażu. ZEVS WALL przewidziana jest do obsługi dwóch punktów ładowania. Stacja MINI przygotowana została dla użytkowników indywidualnych i obiektów, w których liczy się cena oraz najmniejsza ilość miejsca przeznaczona na urządzenie.

Jakie warunki należy spełnić, aby móc zainstalować stacje ładowania na swojej posesji lub w swojej firmie? Czy potrzebne są jakieś specjalne pozwolenia?

Przede wszystkim musimy ustalić, czy nasze przyłącze dysponuje odpowiednim zapasem mocy. Jeśli rezerwa jest niewielka, wystarczy ograniczyć moc stacji. Nasze stacje mogą być wyposażone w opcje automatycznego dostosowania mocy lub wyboru najmniej obciążonej fazy w zależności od obciążenia całej instalacji.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 22 lutego 2018 w dużym stopniu uporządkowała wiele kwestii prawnych związanymi z budową stacji ładowania. Przykładowo, instalacja stacji na terenie prywatnym, w garażach i budynkach komercyjnych nie wymaga pozwolenia na budowę. Warto jednak ustalić, czy na danym terenie nie występują obostrzenia związane z planem zagospodarowania terenu. Stacje ogólnodostępne i świadczące usługę ładowania muszą pozytywnie przejść badania techniczne przeprowadzone przez Urząd Dozoru Techniczego UDT. Dodatkowo operatorzy stacji ogólnodostępnych są zobowiązani przekazywać dane do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych EIPA.

Czy w ostatnim czasie zaobserwowaliście Państwo wzmożone zainteresowanie Waszymi stacjami ładowania?

Zdecydowanie tak. Zgłasza się do nas coraz więcej osób zainteresowanych kupnem i montażem stacji. Wśród nich są m.in. właściciele firm, hoteli, parkingów i budynków usługowych. Od jakiegoś czasu o nasze produkty pytają także projektanci i deweloperzy, chcący podnieść atrakcyjność i zwiększyć funkcjonalność realizowanych inwestycji.

Nowe samochody elektryczne kuszą już nie tylko ekologią i niskimi kosztami eksploatacji. Nowoczesne modele to propozycje dla wymagających kierowców – posiadają coraz większy zasięg, lepsze osiągi i potrafią jednocześnie świetnie się prezentować. Wszystko to sprawia, że pojazdy tego typu stają się atrakcyjne dla osób prywatnych, które również wykazują spore zainteresowanie.

Czy zgłaszają się do Państwa właściciele warsztatów samochodowych, którzy chcą wprowadzić usługę ładowania pojazdów jako dodatkową formę zarobku?

Realizowaliśmy już stacje dla dealera samochodów, ale póki co nie mieliśmy zgłoszenia z warsztatu. Na drogach pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych, wydaje mi się serwisowanie samochodów elektrycznych przez niezależne warsztaty jest tylko kwestią czasu. Do wykonania niektórych napraw czy diagnostyki takie urządzenie może okazać się niezbędne. Jeśli zakład zainwestuje już w stacje ładowania, naturalną rzeczą powinna być chęć jej odpłatnego udostępniania klientom.

Ile może kosztować klienta komercyjna usługa naładowania samochodu – czy jest możliwość, aby Państwa urządzenia dokonały takiego ładowania w niedługim czasie, zamiast konieczności podpinania samochodu do ładowarki na kilka godzin?

Cena ładowania na stacjach komercyjnych w dużej mierze zależy od mocy i rodzaju stacji. Usługa szybkiego ładowania DC to około 1,60-3,00 zł za kWh, natomiast ładowania AC – 1,00-1,60 zł. Wynika z tego, że im szybciej chcemy naładować baterię, tym większe koszty poniesiemy za przejechanie kilometra. Warto wiedzieć, że operatorzy stacji potrafią naliczać sporą opłatę za postój po sesji ładowania, chcąc w ten sposób uniknąć blokowania punktu przez naładowany pojazd. Najtańsze ładowanie przeprowadzimy w domu – to koszt około 0,50-0,60 zł za kWh. Minusem jest tutaj jednak unieruchomienie samochodu na dłuższy czas. Do obliczenia kosztów i czasu ładowania pojazdów elektrycznych przydatny będzie specjalny kalkulator, dostępny na naszej stronie internetowej.

Czy w swojej ofercie posiadacie ekspresowe ładowarki?

Na obecną chwilę nie posiadamy w ofercie takich szybkich ładowarek. Mamy jednak nadzieje, że niedługo to się zmieni. W naszym dziale technicznym został już opracowany projekt urządzenia i zaczynamy kompletować wyposażenie. Jak tylko zostaną nam dostarczone niezbędne komponenty, rozpoczniemy budowę prototypu i testy. Z uwagi na sporą moc, bezpieczeństwo i niezawodną pracę urządzenia, nawiązaliśmy współpracę z jednym z wiodących europejskich producentów w świecie automatyki i elektroenergetyki. Wkrótce powstanie pierwsza stacja ładowania prądem DC naszej produkcji, pozwalająca naprawdę szybko naładować baterie.

Oferujecie ładowarki, które można zakupić od ręki. Czy są one również do samodzielnego montażu, czy wymagane jest podpięcie całej instalacji przez specjalistę z uprawnieniami?

Pojazdy elektryczne podczas ładowania pobierają sporo energii przez długi czas. Ładowanie jednofazowe z mocą 7kW (32A) można porównać do uruchomienia płyty indukcyjnej, czajnika i piekarnika naraz. Jeśli dołożymy do tego ciągłą pracę przez wiele godzin okaże się, że nie każda instalacja to wytrzyma. Zbyt cienkie przewody, niepewne połączenia czy źle dobrane zabezpieczenia mogą w najlepszym przypadku doprowadzić do częstego wybijania bezpieczników. Większym zagrożeniem są uszkodzenia instalacji, a nawet pożar. Ładowarki można zainstalować samodzielnie, o ile dysponujemy odpowiednia wiedzą w zakresie energii elektrycznej. Jednak dla bezpieczeństwa polecamy zaufać profesjonalistom i zlecić montaż wykwalifikowanym elektrykom. W razie potrzeby, po przeprowadzonej kontroli instalacji, poprawią lub dostosują ją do nowych wyzwań zgodnie ze sztuką.

Ile kosztują ładowarki – od najbardziej podstawowej, do takiej z najlepszymi parametrami? Ile trwa cykl ładowania przy ich użyciu?

Podstawową ładowarkę garażową możemy kupić już za kilka tysięcy złotych. Bardzo rozbudowane mogą osiągnąć cenę kilkudziesięciu tysięcy złotych. Pułap cenowy zależy tutaj przede wszystkim od parametrów technicznych, wyposażenia czy wybranej konfiguracji. Warto podkreślić, że urządzenia naszej produkcji możemy wyposażyć i dostosować wedle życzenia i potrzeb klienta. Ekrany dotykowe, terminale płatnicze, łączność sieciowa, kamery rozpoznające pojazd czy sterowanie smartfonem – to tylko niektóre z naszych możliwości. Nasz dział handlowy i techniczny może zaoferować indywidualną stację skonfigurowaną do oczekiwań klienta.

Jeśli chodzi o czas ładowania – przy prądzie przemiennnym o mocy 22Kw dla samochodu o pojemności baterii 35-40kWh wyniesie około 2-3 h. Niestety trzeba sobie zdawać sprawę, że nie każdy pojazd ma wbudowaną przetwornicę o takiej wydajności. Niektóre modele opuszczają fabrykę z ładowarkami pokładowymi o mocy np. 3,6 kW, co znacznie wydłuży czas potrzebny na uzupełnienie energii.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Normalny, 6 czerwca 2020, 8:08 1 0

Stacje ogólnodostępne i świadczące usługę ładowania muszą pozytywnie przejść badania techniczne przeprowadzone przez Urząd Dozoru Techniczego UDT. Dodatkowo operatorzy stacji ogólnodostępnych są zobowiązani przekazywać dane do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych EIPA.
I oto chodzi - muszą przejść pozytywny odbiór przez udt, czyli poza urzędnikami, lub jak kto woli "fachowcami" z udt nikt się w Polsce na niczym nie zna i każdego trzeba krótko pilnować.
Niestety taki kraj bezpieczeństwo uszędasów najważniejsze.

Odpowiedz

Jacek, 8 czerwca 2020, 20:33 1 -1

Fajnie, że jest możliwość postawienia u siebie ładowarki. Jednak to tylko zwiększa koszt elektryka który i bez tego jest dla mnie poza zasięgiem. Dlatego wolę mojego korando na ropę. Mało pali i nie był drogi przy kupnie, a sprawdza się bardzo dobrze

Odpowiedz