Ustawa przeciw zatorom płatniczym podpisana przez Prezydenta

, 13 sierpnia 2019, 12:27

Ustawa, której celem będzie ograniczanie tzw. zatorów płatniczych została podpisana przez Prezydenta RP, Andrzeja Dudę. Oznacza to, że dłużników zwlekających z płaceniem zobowiązań w terminie czekają większe niż dotąd konsekwencje. Zmiany wejdą w życie już 1 stycznia 2020 r.

Po wejściu w życie nowych przepisów, wzmocniona zostanie pozycja wierzyciela, czyli podmiotu oczekującego na zapłatę należności. Projekt przewiduje ulgę podatkową dla wierzycieli. Posiadając nieuregulowaną w ciągu 90 dni po upływie terminu wierzytelność, wierzyciel będzie mógł pomniejszyć podstawę opodatkowania o nieotrzymaną w terminie kwotę. Analogicznie dojdzie do powiększenia o tę kwotę podstawy opodatkowania dłużnika. Zasada ta dotyczy wszystkich podmiotów na rynku, obejmie więc nie tylko duże firmy niepłacące małym, ale także sytuację odwrotną, czyli w przypadku branży części i napraw samochodowych – warsztaty zalegające z płatnościami dystrybutorom.

Dotychczas maksymalny termin zapłaty w sytuacji, gdy dłużnikiem był duży podmiot, a wierzycielem małe lub średnie przedsiębiorstwo wynosił domyślnie 60 dni, ale strony mogły ustalić dłuższy okres. W tej sytuacji małe firmy, pod presją dużych kontrahentów (obawa przed utratą klienta) godziły się często na znacznie odleglejsze terminy. Po zmianie przepisów będzie to niemożliwe, gdyż termin wynosić ma bezwzględnie 60 dni. Zwiększone zostaną także możliwe kwoty rekompensat dla wierzycieli za koszty odzyskiwania należności. Największe firmy (wg kwot podatku dochodowego) zostaną zobligowane do przedstawiania raportów o stosowanych przez siebie terminach zapłaty. Raporty te mają być publicznie dostępne. Powiększą się także kompetencje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będzie on mógł nakładać administracyjne kary pieniężne na firmy szczególnie często spóźniające się z płatnościami.

Nowe przepisy to z pewnością dobra wiadomość dla warsztatów, które posiadają dłużników zwlekających z opłaceniem faktur. Podobny problem dotyka także mniejszych hurtowni czy firm produkujących części. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że zmianę w przepisach odczują te warsztaty, które zalegają z płatnościami wobec dystrybutorów.

  • Rozbudowaną wersję naszego artykułu na temat zatorów płatniczych znajdziesz tutaj
  • Wyniki Barometru SDCM i Frost & Sullivan, poruszającego temat zatorów płatniczych znajdziesz tutaj

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Niebieski, 14 sierpnia 2019, 7:14 2 0

Małe zmiany na plus, ale na plus. Nie będzie już zmuszania do zgody na długie terminy płatności. Dla mnie pozytywna rzecz.

Odpowiedz

Adam, 14 sierpnia 2019, 8:34 1 0

Tak jest, zaległości płatnicze to jedna z większych bolączek i to nie tylko w Polsce ale i przesadzanie z długością terminów płatności też nie powinno mieć miejsca.

Odpowiedz

Czytelnik, 14 sierpnia 2019, 8:44 1 0

Ustawa niewiele wnosząca bo obejść ją można już dzisiaj - umową komisową która dziś jest dobrym i przydatnym narzędziem, szczególnie w obrocie bardzo drogim sprzętem, maszynami itp... po wejściu w/w ustawy w życie stanie się powszechnie stosowana do nadużyć większych podmiotów wobec mniejszych

Odpowiedz