Mamy nowy samochód solarny – premiera Eagle Two

, 16 lipca 2019, 8:13

W kontekście rozwiązań technologicznych w dziedzinie motoryzacji ostatnio modnym słowem jest elektromobilność. Na całym świecie powstają nowe projekty. Jak się okazuje, również Polacy mają w tym temacie nie tylko coś do powiedzenia, ale także do pokazania. 

Lodz Solar Team to projekt studentów i absolwentów Politechniki Łódzkiej rozpoczęty w 2014 r. Początkowo ich celem była budowa pojazdu napędzanego energią elektryczną, który mógłby wziąć udział w wyścigu pojazdów solarnych organizowanym przez Bridgestone. Na jednorazowym występie jednak się nie zakończyło, a z czasem przerodziło w chęć propagowania i rozwijania wiedzy na temat wykorzystania energii elektrycznej w motoryzacji.

W 2015 r., po zaledwie kilku miesiącach prac, powstał pierwszy projekt studentów – Eagle One. Pojazd napędzany był dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 5 kW rozpędzał się do prędkości 120 km/h. Wyposażony został w ogniwa litowo-jonowe o pojemności 15 kWh oraz 6 m kw. ogniw fotowoltaicznych. Zastosowane baterie pozwalały na przejechanie niemal 1500 km przy słonecznej pogodzie. Samochód był w pełni funkcjonalny i oprócz wyścigu, można byłoby go stosować do codziennej jazdy.

Prace nad nowym projektem ruszyły w 2016 r., a nowy pojazd Eagle Two został zaprezentowany w lipcu 2017 r. Był to pierwszy na świecie 5-osobowy samochód napędzany energią słoneczną. W porównaniu do Eagle One konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie bardziej aerodynamicznego kształtu nadwozia, co pozwoliło na zmniejszenie zużycia energii, przy zastosowaniu większych silników – wyposażono go dwie jednostki napędowe o mocy 10 kW. Prędkość maksymalna samochodu została podniesiona do 140 km/h.

Nowa odsłona Eagle Two

Ulepszona wersja Eagle Two została zaprezentowana podczas wyścigowej oprawy na Torze Łódź. Pojazd posiada bardzo futurystyczny kształt, a na swoim pokładzie może pomieścić 5 osób. Przez twórców podkreślane były przede wszystkim wprowadzone do jego konstrukcji innowacje.

– Najważniejsze z nich to o wiele większa bateria posiadająca obecnie 60 kWh. Obecnie jest to taka sama bateria jak w Tesli. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi nawet do 2400 km. Nasz samochód będzie można ładować na coraz liczniejszych stacjach ładowania dzięki standardowi Mennekes. Eagle Two ma 2 silniki typu BLDC o mocy 10 kW zaprojektowane specjalnie na swoje potrzeby, nowe panele słoneczne o większej efektywności niż w przypadku pierwszej wersji. – powiedział dr Piotr Krawiranda, kierownik projektu. – Następnym udogodnieniem jest nowy  komputer pokładowy z 10-calowym ekranem dotykowym, na którym obserwować można informacje techniczne i parametry samochodu – zasięg, ilość energii, temperaturę silników, a także korzystać z nawigacji, posłuchać muzyki – wszystko dzięki połączeniu z internetem. – dodaje dr Piotr Krawiranda.

Innowacyjnym pomysłem jest także wykorzystanie we wnętrzu samochodu materiału opracowanego na bazie ptasich piór. Dzięki temu w znacznym stopniu wygłuszono wnętrze, a także lepiej zaizolowano je termicznie.

Jedną z firm wspierającą budowę pojazdów Lodz Solar Team jest Bridgestone, który wyposażył pojazd w opony Ecopia with ologic, zaprojektowane specjalnie dla pojazdów zasilanych energią słoneczną.

– Zastosowane w naszym projekcie opony Bridgestone mają niskie oporności, a to skutkuje wysoką aerodynamicznością. Opony są wąskie, ale mają stosunkowo dużą średnicę i niską masę. Dzięki temu możemy chwalić się dużym zasięgiem naszego samochodu, który teraz wynosi nawet do 2400 km. – dodał Skrawiranda.

Oprócz Bridgestone, wśród kluczowych partnerów łódzkiego projektu, można wymienić także firmy: AQ (wiązka elektryczna), BTO (baterie), Farnell (elementy elektroniczne), Born Electric (system sterowania, telemetria).

– Z firmami tymi pracujemy ramię w ramię i bez nich nie byłoby tego projektu. Duży wkład ma oczywiście także Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej i Instytut Maszyn Przepływowych, bez których po prostu nie dalibyśmy rady. Wierzę, że wspólnie uda nam się osiągnąć rewolucję w elektromobilności i stworzyć coś wielkiego.

Wyścig Bridgestone World Solar Challenge

Celem Lodz Solar Team na najbliższe miesiące jest osiągnięcie jak najlepszego wyniku podczas imprezy organizowanej przez Bridgestone w Australii. Będzie to już piętnasta edycja World Solar Challenge, w której wystartują 53 drużyny z 24 krajów, podzielone na 3 klasy – Adventure, Cruiser i Challanger. Wszystkie będą rywalizować o tytuł najbardziej efektywnego samochodu zasilanego energią słoneczną. Zadaniem uczestników będzie pokonanie trasy o długości niemal 3 000 km – z Darwin do Adelajdy.

– Na początku września ruszamy do Australii, wyścig zaczyna się 13 października. To nie będzie tylko jazda, ale także próba dla całego zespołu. Będziemy testować tam nasze rozwiązania, które mam nadzieję będzie można już niedługo wprowadzić na rynek. Każdy z nas ma w swojej głowie już pomysły na nowy samochód – taki, który będziemy mogli skomercjalizować. Nasz projekt to idealne połączenie, w którym spotyka się nauka i biznes. – powiedział Piotr Skrawiranda.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Łodzianin, 16 lipca 2019, 15:17 3 0

Powodzenia :D

Odpowiedz

Marcin (28cali), 18 lipca 2019, 21:21 2 -1

Co to za dziadostwo? Trzeci świat się kłania..

Odpowiedz