Nowe światła robocze i drogowe OSRAM LEDriving

, 8 lipca 2019, 14:41

Firma OSRAM poszerzyła ofertę produktów oświetleniowych rodziny LEDriving o nowe modele lamp roboczych i drogowych. Szeroki wybór wersji o różnym kącie rozsyłu światła, wartości strumienia świetlnego do 5500 lumenów i zasięgu do 450 m, pozwala wybrać produkt dopasowany do każdych warunków pracy.

Klosze lamp mają wytrzymałe poliwęglanowe soczewki, a zastosowane diody temperaturę barwową 6000 K, zbliżoną do światła dziennego.

Nowe lampy z serii OSRAM LEDriving zostały podzielone na dwie podstawowe linie: przeznaczoną do użytkowania na drogach publicznych i poza nimi. W nowych lampach OSRAM LEDriving została zastosowana technologia Free-Form, redukująca niekorzystne zjawisko olśnienia.

Opracowana przez OSRAM technologia polega na ukryciu diod – nie są widoczne przy bezpośrednim spojrzeniu na oprawę, ponieważ w nowych lampach z serii LEDriving umieszczono je w rzędzie na dole oprawy. Emitowane światło jest odbijane przez specjalnie zaprojektowany reflektor. Zastosowane oświetlenie pośrednie redukuje ryzyko wystąpienia zjawiska olśnienia, które może wywołać chwilowy lub długotrwały dyskomfort i zaburzenia widzenia. Wynikają one z niedostatecznej adaptacji wzroku do zbyt jaskrawego lub kontrastowego źródła światła. Efekty zjawiska olśnienia mogą być niebezpieczne podczas jazdy lub pracy.

W przypadku lamp OSRAM podawana wartość w lumenach, zawsze jest rzeczywistą, zmierzoną wartością strumienia świetlnego w czasie ciągłej pracy diody (tzw. hot lumens). Nie jest wyznaczana w momencie uruchamiania, kiedy chwilowo ma wyższą wartość, nie stanowi wyliczenia teoretycznego ani sumy wartości strumieni świetlnych poszczególnych diod.

Lampy drogowe i robocze OSRAM LEDriving są wyprodukowane z użyciem soczewek z poliwęglanu, wyposażone w zintegrowane sterowniki, bezpieczniki 12/24 V i zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją zasilania, a ich konstrukcja ułatwia efektywne odprowadzanie ciepła. Pozwala to osiągnąć trwałość nawet do 10 000 h. Zastosowane w lampach diody mają wysoką efektywność energetyczną i przyjemną barwę światła.

Linia lamp przeznaczonych do stosowania poza drogami publicznymi składa się z trzech modeli. Wszystkie są dedykowane do użytku w czasie jazdy w terenie oraz do stosowania w pojazdach drogowych i rolniczych pracujących poza drogami publicznymi. Pierwszym z nich jest Lightbar MX140-WD – szerokokątny reflektor o zasięgu do 60 m i kącie rozsyłu światła 45º. OSRAM wyposażył go w trzy diody o temperaturze barwowej 6000 K, emitujące strumień świetlny o wartości 2000 lumenów.

Pozostałe dwa światła są mniejsze i mają kwadratowe oprawy pozwalające na montowanie ich na pojazdach w różnych miejscach. Pomiędzy czterema LEDami o wysokiej mocy umieszczono diodowe światła pozycyjne w kształcie litery X. Modele MX85-WD i MX85-SP pełnią dwie funkcje: świateł roboczych oraz właśnie pozycyjnych. W pierwszym trybie uzyskują wartość strumienia świetlnego 1250 lumenów o temperaturze barwowej światła 6000 K. Opisywane modele różni kąt rozsyłu światła oraz jego maksymalny zasięg. Model MX85-WD jest szerokokątny – charakteryzuje go kąt rozsyłu światła 43,5º i zasięg do 55 m, a MX85-SP świeci bardziej punktowo, ale o wiele dalej (13,5º i zasięg 110 m). Wszystkie światła robocze OSRAM LEDriving mają pyło- i wodoszczelne obudowy o stopniu ochrony IP67.

Drogowe światła z serii OSRAM LEDriving również są przeznaczone do montażu na samochodach 4×4 i pojazdach ATV (tzw. quadach), samochodach użytkowych, maszynach drogowych, budowlanych i rolniczych, ale mogą być stosowane także w samochodach poruszających się po drogach publicznych jako dodatkowe oświetlenie, gdyż posiadają homologację ECE. Ich podstawową funkcją jest wspomaganie świateł drogowych w czasie jazdy, a dodatkową jednego z modeli – świateł pozycyjnych.

Podstawowy model Lightbar MX140-SP jest lampą o kompaktowych rozmiarach, która pasuje do pojazdów różnej klasy oraz wielu marek. Ma wąski kąt rozsyłu światła, liczący 10º i maksymalny zasięg do 200 m. Trzy diody emitują światło o temperaturze barwowej 6000 K z wykorzystaniem reflektora wykonanego w opisanej wcześniej technologii Free-Form. Oprócz głównej funkcji światła drogowego, może też pełnić rolę stylowego światła akcentowego.

Następne modele Lightbar (FX250-SP, FX250-CB, FX500-SP i FX500-CB) są większe i stanowią idealne uzupełnienie świateł drogowych. OSRAM wytwarza je w dwóch wersjach (FX-250 – 2700 lumenów, FX-500 – 4600 lumenów) i również z dwoma rodzajami odbłyśników. Modele z oznaczeniem SP emitują światło punktowe o kącie rozsyłu światła 5º i oświetlają obszar daleko przed pojazdem (nawet do 450 m w przypadku modelu FX500-SP). Modele mające w nazwie litery CB charakteryzują się mieszanym rozkładem światła, obejmującym jednocześnie obszar znajdujący się daleko i w pobliżu samochodu.

Ostatnia linia świateł drogowych LEDriving składa się z trzech modeli Lightbar (SX180-SP, SX300-SP i SX500-SP) o \wąskiej konstrukcji i wzmocnionym stopniu ochrony przed pyłem i wodą. Wcześniej opisane modele spełniają wymagania normy IP67. W tym przypadku mamy do czynienia z lampami, które mogą być narażone na częsty kontakt z wodą o wysokim ciśnieniu oraz temperaturze, bowiem są zgodne z normą IP69K. Ta cecha sprawia, że nadają się do montowania na samochodach i pojazdach pracujących wyjątkowo ciężkich warunkach i regularnie czyszczonych wysokociśnieniowymi myjkami. Zakres temperatur, w których mogą pracować, wynosi od -30ºC do +60ºC. Model SX-180SP wytwarza strumień świetlny o jasności 1300 lumenów, SX300-SP – 2600 lumenów, a SX500-SP – aż 3900 lumenów. Wszystkie opisywane lampy z serii Slim mają daleki zasięg (190/270/370 m) oraz kąt rozsyłu światła 8º pozwalający na stosowanie jako dodatkowe światła drogowe.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!