Pomysł na przyszłość hamowania

28 lutego 2019, 9:53

Projekt Lowbrasys jest współfinansowany z europejskiego programu Horyzont 2020 a koordynuje go firma Brembo. Przedsięwzięcie zostało zainicjowane we wrześniu 2015 roku i osiągnęło wyznaczone cele dotyczące ograniczenia o połowę emisji zanieczyszczeń podczas hamowania.

Pod koniec lutego odbyło się spotkanie wieńczące projekt Lowbrasys (akronim angielskiej nazwy „LOW environmental impact BRAke SYStem” oznaczającej „system hamulcowy o niskim wpływie na środowisko”). Jego koordynacją zajmowała się firma Brembo, mająca
siedzibę w Kilometro Rosso (dzielnica innowacji na północy Włoch), a celem było przyspieszenie prac badawczych, rozwojowych i weryfikacyjnych nad technologiami czystszego transportu drogowego.

Przedsięwzięcie wystartowało 1 września 2015 roku jako część konkursu „Mobilność na rzecz rozwoju” (Mobility for Growth) w ramach programu Komisji Europejskiej Horyzont 2020. Prace były prowadzone przez 42 miesiące przez zespół pracowników naukowych i inżynierów z różnych dziedzin. Całkowity koszt wyniósł 9,5 mln euro, z czego 7 mln euro pochodziło z funduszy europejskich.

Firma Brembo poprowadziła projekt wraz z koncernami branży motoryzacyjnej (Ford, Continental Teves, Federal Mogul), średnimi przedsiębiorstwami (Flame Spray) oraz z pięcioma międzynarodowymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi (Instytut Mario Negri zajmujący się badaniami biomedycznymi i analizujący wpływ zanieczyszczeń na zdrowie i środowisko, Politechnika w Ostrawie, Królewski Instytut Techniczny w Sztokholmie, Uniwersytet w Trento i Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej).

Kilometro Rosso jest parkiem naukowo-technologicznym wspierającym badania, rozwój i innowacyjność poprzez inicjatywy interdyscyplinarne promujące otwartą innowacyjności i współdzielenie koncepcji rozwojowych. Na jego terenie mieszczą się siedziby firmy Brembo i Instytutu Mario Negri, czyli dwóch z dziesięciu partnerów projektu.

Cele LOWBRASYS

Celem przedsięwzięcia było zmniejszenie o połowę poziomu emisji zanieczyszczeń emitowanych podczas hamowania poprzez poprawę czterech neutralnych technologicznie aspektów: nowe materiały do tarcz i klocków hamulcowych odporniejsze na ścieranie, systemy wychwytujące cząsteczki uwalniane podczas hamowania, inteligentne mechatroniczne strategie regulacji rozkładu siły hamowania na cztery koła, opracowanie aplikacji umożliwiającej kierowcom monitorowanie procesu hamowania, a także zachęcającej do bardziej przyjaznej środowisku i bezpiecznej jazdy.

Osiągnięte wyniki

Zespół Lowbrasys zrealizował wszystkie cele projektu.

  • Opracowane zostały powłoki ceramiczne do tarcz i klocków hamulcowych (tarcze są obecnieprodukowane w całości z żeliwa). Testy pokazały możliwość obniżenia liczby emitowanych cząstek stałych o około 60-90% w zależności o kształtu i ograniczenia całkowitej masy zanieczyszczeń o 10-30%. Dla zastosowań seryjnych należy podjąć dalsze kroki rozwojowe, ponieważ celem projektu było osiągnięcie poziomu gotowości technologicznej TRL7 lub stworzenie przedkonkurencyjnego rozwiązania technicznego.
  • Strategia hamowania sterowana przez komputer pokładowy umożliwia zmniejszenie o 40% liczby emitowanych cząstek stałych i o 20% obniżenie całkowitej masy zanieczyszczeń.
  • Zbadany został system wychwytywania cząstek stałych i stwierdzono zmniejszenie liczby emitowanych cząstek o 15-50% oraz redukcję masy zanieczyszczeń o 10-30%. System ten będzie montowany w pobliżu zacisku i ma kierować przepływ cząstek w kierunku filtra. Wstępne wyniki pracy urządzenia wyglądają obiecująco i nadal prowadzone są prace rozwojowe w celu zapewnienia jeszcze lepszego funkcjonowania.
  • Wkrótce będzie dostępna aplikacja opracowana na smartfony monitorująca emisję zanieczyszczeń. Ma ona zachęcać do bardziej świadomego i przyjaznego środowisku stylu jazdy oraz do bezpiecznego hamowania, ponieważ projekt pokazał potencjał zmniejszenia emisji zanieczyszczeń nawet o 30% dzięki właściwemu zachowaniu kierowcy.

W trakcie realizacji udało się udzielić odpowiedzi na ważne pytania dotyczące ochrony środowiska i po raz pierwszy wykorzystano naukową wiedzę w ocenie efektów wpływu pyłu emitowanego przez systemy hamulcowe na warunki życia. Kompletny zestaw niskoemisyjnych rozwiązań dla układów hamulcowych Lowbrasys otwiera możliwości
zastosowania w nowych samochodach, a przemysł motoryzacyjny będzie musiał kontynuować prace rozwojowe w celu wdrożenia ich do przyszłych pojazdów i na rynek wtórny, ponadto wszystkie wyniki prac projektowych stanowią podstawę do dalszych badań naukowych.

– Projekt Lowbrasys to przykład owocnej współpracy między przemysłem, ośrodkami naukowymi i centrami badawczymi. Nasz cel, który udało się zrealizować, otwiera drogę do produkcji w Europie nowego zestawu części do układów hamulcowych, co pozwoli w poszczególnych krajach zwiększyć konkurencyjność w dostarczaniu bardziej przyjaznych środowisku i trwałych rozwiązań dla ciągle zmieniających się potrzeb motoryzacyjnych – powiedział Roberto Vavassori, Chief Business Development & Marketing Officer, Brembo SpA.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Matrix, 7 marca 2019, 13:54 0 0

7 mln EUR unijnych dotacji poooszłłłłłooooo!

Odpowiedz