Safety first! Unia wprowadza nowe obowiązkowe wyposażenie pojazdów

, 25 lutego 2019, 10:29

Komisja ds. Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) Parlamentu Europejskiego, opowiedziała się za znaczącą reformą standardów bezpieczeństwa pojazdów. Oznacza to obowiązkowe wyposażenie samochodów w wiele elektronicznych systemów bezpieczeństwa.

W 2017 r. na europejskich drogach zginęło ponad 25 000 osób. Rocznie około 135 000 osób zostaje poważnie rannych. Niesie to ze sobą nie tylko ogromne cierpienie tysięcy ludzi, ale także ogromne koszty. Nic więc dziwnego, że sprawą zajął się europejski ustawodawca. 21 lutego Komisja IMCO poparła wniosek Komisji Europejskiej w tym zakresie.

– Naszym celem jest bezpieczeństwo użytkowników dróg, zwłaszcza tych niechronionych. Rozporządzenie dotyczy bezpośrednio kwestii życia i śmierci. Skoncentrowaliśmy wszystkie nasze wysiłki na ratowaniu życia i łagodzeniu urazów. Dodatkowe obowiązkowe wyposażenie pojazdów, ciężarówek i autobusów uratuje ludzkie życia. Jestem bardzo dumna z Parlamentu Europejskiego, że pomimo wszystkich różnic, członkowie poparli tę ambitną propozycję – powiedziała Róża Thun, poseł sprawozdawca w IMCO.

Zgodnie z oceną skutków tej regulacji, wprowadzenie jako obowiązkowych w każdym pojeździe, skutecznych i jednocześnie niedrogich, środków bezpieczeństwa, które są już dostępne na rynku zwiększy bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i niechronionych uczestników ruchu drogowego takich, jak rowerzysta lub pieszy, a także przyniesie szereg innych korzyści. Zaproponowane środki bezpieczeństwa będą także stymulować europejskie badania, rozwój i innowacje, przyczyniając się do generowania wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i inwestycji. Zmniejszą także m.in. zatłoczenie dróg i emisji CO2.

Wygląda na to że wkrótce każdy nowy samochód będzie posiadać systemy znane już z pojazdów z wyższej półki, na przykład: inteligentnego asystenta prędkości, systemy wykrywające zmęczenie i rozproszenie kierowcy, asystenta utrzymywania pasa ruchu, system monitorowania ciśnienia w oponach (rozszerzone na wszystkie kategorie pojazdów), zaawansowany układ awaryjnego hamowania, czarną skrzynkę (ang. event data recorder), która pomogłaby odtworzyć okoliczności wypadku. Lista elementów bezpieczeństwa wynika z systematycznych badań nad wypadkami drogowymi.

– Cieszymy się z zeszłotygodniowego głosowania. Pokazuje ono silne zaangażowanie Parlamentu Europejskiego w poprawę bezpieczeństwa na europejskich drogach. Środowisko motoryzacyjne liczy, że uda się zakończyć proces legislacyjny przed majowymi wyborami, tak by rozporządzenie weszło w życie najszybciej jak to możliwe – powiedział Alfred Franke, Prezes SDCM.

Propozycja IMCO będzie przedmiotem obrad sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego z początkiem marca, po czym rozpocznie się trialog.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

wojtek, 25 lutego 2019, 23:20 2 0

i dobrze, może faktycznie poprawi to bezpieczenstwo. To co czasem można zobaczyć na drogach woła o pomstę do nieba

Odpowiedz

komar, 28 lutego 2019, 9:07 3 -1

żaden system nie zastąpi zdrowego rozsądku, a chyba jego brak jest najczęstszą przyczyną wypadków

Odpowiedz

kg22sw3, 28 lutego 2019, 9:46 3 0

Zwykle wyciaganie kasy, pare dni temu byl artykul na ten temat, chyba tez na motofocus. Wedlug wyliczen UE, te dodatkowe systemy zmniejsza liczbe ofiar wypadkow o cos ok 7 tys..ale w ciagu 10 lat...700 osob rocznie w calej europie. To jest niecale 3% a to i tak sa wyliczenia wstepne ,to tak samo jak z start-stop, mialo byc takie super a zmniejsza zuzycie raptem o ok 1 litr na 1000 czy 10 tys km. Jedyne co by moglo zmniejszyc bezpieczenstwo z tych systemow to ten system ostrzegania o zmeczeniu ,zmianie pasa i alkomat. Chociarz to i tak beda marginalne zmiany. Glowny problem to tak na prawde nienormalne ograniczenia predkosci i jakosc drog. Wystarczy przejechac sie gdzies po Polsce, w wielu miejscach ograniczenia sa po prostu irracjonalne, a po 2 czesto trafia sie jakis niedzielny kierowca ktory cala drogie powiedzmy 30-40km jedzie sobie 50-60kmh mimo ze ograniczenia sa mniejsze.

Odpowiedz

Anonim, 28 lutego 2019, 11:59 2 -1

cieszmy się wolnością bo mamy jej coraz mniej
czy ktoś powstrzyma dyktatorskie zapędy ue
Komisarze chcą naszego dobra tak bardzo, że mamy tego dobra coraz mniej.

Odpowiedz

Crazy, 1 marca 2019, 18:26 3 0

Jeszcze przydał by się system wykrywania idioty............wtedy by się poprawiło bezpieczeństwo.

Odpowiedz