Prawie 250 osób z dwudziestu pięciu krajów europejskich zebrało się na Konferencji FIGIEFA 2024. FIGIEFA to Międzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych, powołana do życia w 1956 roku. Zrzesza kluczowych uczestników rynku wtórnego. Firmy, które reprezentuje, obsługują ponad 400 000 niezależnych (jak również autoryzowanych) warsztatów, które pokrywają 80% rynku napraw i konserwacji pojazdów. Konferencja zgromadziła członków FIGIEFA, przedstawicieli dostawców części oraz innych interesariuszy branży motoryzacyjnej, a także decydentów z Komisji Europejskiej i Rady.
Co działo się podczas konferencji FIGIEFA 2024?
Na starcie konferencji, firma badawcza Roland Berger zaprezentowała nowe badanie, ukazujące istotny wkład niezależnego wielomarkowego rynku motoryzacyjnego (IAM) w gospodarkę i mobilność Europy. Raport podkreślił, jak IAM wspiera konkurencyjność europejskiego przemysłu, spójność społeczną oraz pomaga Europie osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju. IAM to rynek o wartości 73 miliardów euro, licząc wyłącznie sektor części zamiennych (około 62 procent całego rynku części) i odgrywa szczególną rolę w obsłudze i naprawie pojazdów starszych niż cztery lata. Segment ten obejmuje około 195 milionów pojazdów, czyli 70 procent tych aktualnie poruszających się po europejskich drogach.
Te dane nabierają jeszcze większego znaczenia w ramach Planu Konkurencyjności Przemysłowej, nad którym pracuje komisja pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen. Renate Nikolay, zastępczyni dyrektora generalnego DG Connect, podkreśliła ambicje komisji, aby poprowadzić Europę ku transformacji cyfrowej, uwzględniając regulacje UE mające na celu uczynienie z tej dekady “Dekady Cyfrowej” Europy. Zaznaczyła potrzebę stworzenia konkurencyjnego środowiska, w którym niezależni operatorzy nie będą napotykać barier, związanych z ograniczonym dostępem do danych ani przeszkód rynkowych.
Podobne przesłanie wygłosił Mark Nicklas, reprezentujący jeden z organów Komisji Europejskiej, który zwrócił uwagę na pracę nad Ścieżkami Przemian Mobilności, koncentrującą się na “podwójnej transformacji” (zielonej i cyfrowej) jako napędach konkurencyjności europejskiego rynku. Mówił o tym, w jaki sposób rynek wtórny może przyczynić się do tych działań i jakie warunki ramowe, w tym regulacyjne, są potrzebne, aby umożliwić pełne wykorzystanie jego potencjału.
Thomas Aukamm poruszył kwestię naprawialności pojazdów. Nowe podejścia projektowe producentów pojazdów w zakresie komponentów nadwozia, stanowią istotne wyzwania w kontekście napraw. Naprawy powypadkowe, które wcześniej były proste, mogą obecnie prowadzić do orzekania szkody całkowitej, gdyż naprawa staje się nieopłacalna. Jest to wyzwanie również dla pojazdów elektrycznych: Christoph Schön z LKQ dodał, że “koszt wymiany baterii może szybko przekroczyć wartość rezydualną pojazdu”.
Christoph wyjaśnił, że problem naprawialności wykracza poza to, gdyż niektóre środki cyberbezpieczeństwa stosowane przez producentów utrudniają korzystanie z części regenerowanych. Jest to przykład sytuacji, w której cele cyfrowe i ekologiczne nie zawsze są zbieżne, i wymagana jest skoordynowana myśl. IAM może znacząco przyczynić się do gospodarki o obiegu zamkniętym, poprzez ponowne wykorzystanie istniejących części, zapewniając ekologiczne i ekonomiczne naprawy.
Louise Wohrne, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w MEKO i Przewodnicząca inicjatywy branżowej FAAS (Forum na Rzecz Zrównoważonego Rynku Wtórnego), również poruszyła temat zrównoważonego rozwoju, przedstawiając szeroką perspektywę, jak indywidualne firmy i IAM mogą stać się liderami i czerpać korzyści z praktyk zrównoważonych (od magazynowania, pakowania, efektywnych i lokalnych dostaw, po recykling i regenerację części zamiennych) oraz innowacji technologicznych.
Hans-Christian Brockmann, CEO eccenca, przedstawił, jak IAM mógłby wykorzystać technologię sztucznej inteligencji dla większej efektywności. Pokazał, jak AI wspiera codzienne zadania pracowników w różnych sektorach i zasugerował, że ta technologia mogłaby być narzędziem pomagającym w przezwyciężaniu wyzwań kadrowych.
Paul Kummer, partner w Berylls, omówił w swoim najnowszym badaniu, jak wysiłki firm i przedsiębiorców w IAM, dążące do utrzymania wolnej konkurencji, mogą być zagrożone przez kluczowe trendy technologiczne – jeśli nie zostaną wsparte odpowiednimi regulacjami UE. Berylls zidentyfikował 5 kluczowych czynników mających szczególne znaczenie, w tym wzrost liczby części własnych, cyberbezpieczeństwo i zdalny dostęp do danych generowanych przez pojazdy. Same te czynniki mogą do 2035 roku przesunąć obecną równowagę między producentami pojazdów a IAM, zdecydowanie na korzyść tych pierwszych. Bez interwencji regulacyjnej istnieje bardzo wysokie ryzyko poważnych zakłóceń rynkowych, za które ostatecznie zapłacą europejscy konsumenci. Jak wyjaśnił Kummer, “jeśli legislator UE nie podejmie działań, aby zapewnić równe warunki konkurencji, europejscy konsumenci będą musieli zapłacić o prawie 40 miliardów euro więcej rocznie za konserwację i naprawę swoich pojazdów.”
Temat cyberbezpieczeństwa i kodowania części był jednym z kluczowych czynników mających szczególny wpływ na ewolucję rynku. Nuno Carvalho, Dyrektor Rozwoju z GrupEINA Portugalia, podkreślił, że już teraz stanowi to problem dla warsztatów i że bez oferowania zdalnych usług, ich praca będzie znacznie utrudniona.
Robert Stevens, Dyrektor Sieci Warsztatów i Technologii dla GroupAuto International, podkreślił jeden z aspektów wymienionych przez Kummera, mianowicie dostęp do informacji o naprawach i konserwacji, a zwłaszcza do specyficznych dla pojazdów informacji o częściach zamiennych. Trudności w pozyskaniu takich informacji od OEM często zmuszają dystrybutorów do wysyłania wielu części do warsztatów, a następnie przyjmowania zwrotów. Mimo jasnego orzeczenia TSUE w 2024 roku, nakładającego obowiązek dostarczania dokładnych informacji, nadal nie jest to w pełni realizowane.
Dodatkowo, Craig Feather z Enterprise Mobility mówił o wartości dostępu do danych generowanych przez pojazdy i o tym, jak mogłoby to wpłynąć na zarządzanie flotą, szczególnie poprzez efektywne i terminowe naprawy i konserwację. IAM, dysponując szeroką siecią warsztatów, jest dobrze przygotowany, by świadczyć te usługi. Paul Kummer dodał, że interwencja regulacyjna jest kluczowa, ponieważ kontrola producentów nad tymi danymi daje im nieuczciwą przewagę, kierując zlecenia do partnerskich warsztatów, co szkodzi IAM.
Lukasz Rosiński z Dyrekcji Generalnej KE wyjaśnił, że Komisja jest świadoma kwestii podnoszonych przez IAM i obecnie ocenia, co można zrobić, aby je rozwiązać. Wdrożenie niektórych regulacji jest w toku, ale niektóre zagadnienia wymagają głębszej analizy i potrzeba więcej czasu na ich procedowanie.
Konferencja zakończyła się apelem do legislatorów UE o uznanie IAM za kluczowy element branży motoryzacyjnej. Przemysł całego cyklu życia pojazdu powinien stanowić integralną część strategii przemysłowej Komisji Europejskiej dla sektora motoryzacyjnego. Co więcej, europejscy decydenci muszą kontynuować działania na rzecz utrzymania uczciwego pola do konkurowania dla wszystkich operatorów. Wzmocni to konkurencyjność gospodarczą, zdolności innowacyjne przemysłu oraz zapewni konsumentom wybór przystępnych cenowo, nowoczesnych i ekologicznych usług naprawczych dla ich pojazdów.
Konferencja FIGIEFA odbyła się 24 października w Brukseli. Portal MotoFocus.pl był patronem medialnym wydarzenia.
Komentarze