Obsługa zwrotów części to jeden z najbardziej czaso- i kosztochłonnych procesów w firmach, zajmujących się dystrybucją samochodowych części zamiennych. Połowa takich firm twierdzi, że zwracanych jest od 4 do 10 procent całej sprzedaży, a co piąty dystrybutor mówi o zwrotach przekraczających 10 procent puli zakupowej.
Ile i kogo kosztują zwroty części?
Każdy zwrot to dodatkowy koszt dla firmy dystrybucyjnej – m.in. transportu, obsługi administracyjnej czy ponownego przygotowania produktu do sprzedaży. Połowa z firm szacuje koszt zwrotu pojedynczej części na kilkanaście złotych, a prawie jedna trzecia na ponad 20 zł. Być może jednostkowo te kwoty nie wyglądają na wysokie, ale rozważając je w kontekście całości rynku, stanowią ogromną kwotę. Przyjmując, że obecnie miesięcznie średnio sprzedawanych jest około 18 mln sztuk części, to koszt obsługi zwrotów może być szacowany nawet na kilkanaście milionów złotych miesięcznie dla całej branży.
Dlaczego warsztaty tak często zwracają zamówione części?
Badając problem nadmiernego poziomu zwrotów części, warto podkreślić kwestię dostępu do danych pojazdu czy numerów VIN. Warsztat posiadający odpowiednie dane byłby w wielu przypadkach lepiej w stanie ocenić i dobrać część do danego modelu i wersji pojazdu nie narażając dystrybutorów na koszty, a klientów na dłuższy czas naprawy.
Należy jednak wspomnieć także o tym, że powodem zamawiania niepotrzebnych części bywa również pośpiech lub wygoda (“zamówię i najwyżej oddam”) oraz znany na rynku proceder porównywania cen i czasów dostawy, o którym szerzej pisaliśmy tutaj.
Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie
I półrocza 2024 r., przygotowanego przez MotoFocus.pl we współpracy z Santander Bank Polska, Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i Polską Agencją Inwestycji i Handlu.
Całość raportu można pobrać TUTAJ.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Marek, 11 października 2024, 10:37 11 -4
Gdyby oferowane przez dostawców programy do doboru i zamówień części, nawet po numerze VIN, nie zawierały tak dużo błędów w doborze części- z pewnością zwrotów byłoby mniej.
Odpowiedz
Bogdan1960, 12 października 2024, 10:18 7 -2
W moim przypadku 90% zwracanych towarów jest z powodu rozbieżności w danych katalogowych (dostępnych niezależnym warsztatom) a rzeczywistością i stosowaniem przez producentów samochodów ograniczeń w dostepie do katalogów na bazie których, można by precyzyjnie ustalić jaka część jest zastosowana w danej opcji wyposażenia samochodu.
Odpowiedz
Krawiec, 15 października 2024, 21:40 2 -1
Tak napewno winny jest katalog
Sądzę że to może 30%
Odpowiedz