Obsługa zwrotów części to poważne wyzwanie dla dystrybutorów części motoryzacyjnych. Generuje ona dodatkowe koszty działalności. Aby móc je ograniczać konieczne staje się zdiagnozowanie przyczyn odsyłania części przez warsztaty z powrotem do hurtowni. Jakie powody stoją za tym najczęściej?
Dlaczego warsztaty zwracają zakupione części?
Większość firm dystrybuujących części dokłada starań, by ograniczyć liczbę zwrotów. Metodą jest np. przygotowywanie coraz bardziej dokładnych katalogów, minimalizujących ryzyko pomyłki przy doborze części. Niestety w tym procesie nie pomagają producenci samochodów, którzy często ograniczają dostęp lub udzielają niepełnych informacji w zakresie wykorzystanych w danym modelu pojazdu części.
Inne potencjalne metody ograniczania liczby zwrotów zderzają się z wyzwaniami, które stawia wysoce konkurencyjny rynek. Przykładowo, wprowadzanie opłat za ponadnormatywne zwroty towarów nie spotyka się z pozytywną reakcją warsztatów, które w każdej chwili mogą zmienić preferowanego dostawcę.
Postanowiliśmy zapytać dystrybutorów o najczęstsze powody zwrotów części dokonywanych przez warsztaty. Wyniki badania wskazują, że w największym stopniu wynikają one z niewłaściwego doboru, ale niepokoić może fakt, że ponad 1/4 respondentów zauważa tendencję zamawiania przez warsztaty tej samej części u kilku dystrybutorów.
Ta, co by nie mówić nieelegancka, procedura polega na zamawianiu tej samej części, kierując się ceną i czasem dostawy. Część, którą warsztat otrzymuje jako pierwszą (z najkrótszym terminem dostawy) jest montowana do pojazdu, a w jej miejsce zwracana jest część najtańsza, która dociera do warsztatu później. Warsztaty lubią też robić zapasy części, na wypadek, gdyby planowana naprawa okazała się bardziej kompleksowa niż wskazywały na to pierwotne założenia. Dzięki zamówieniu nadmiarowych części, podnośnik nie jest blokowany w oczekiwaniu na dostawę. Późniejszy zwrot obciąża jednak kosztami dystrybutora.
Dane pochodzą z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po II kwartale 2023 r. i prognozy, przygotowanego przez MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska i Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH).
Całość raportu można pobrać TUTAJ.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
l`equipe, 29 sierpnia 2023, 18:08 0 -2
Powyższa analiza jest poniekąd trafna, ale nie wyczerpuje niektórych szczegółów. Naturalnie najbardziej dokuczliwą przyczyną zwrotów jest balansowanie pomiędzy najszybszym i najtańszym dostawcą. Jeśli chodzi o kupowanie na zapas "bo może się przydać" - lokalizowanie warsztatów mających stałą tendencję do takiej praktyki jest łatwe. Zamawianie kilku wersji danego produktu wobec niemożliwości 100% pewnego doboru - obecnie już, w dobie powszechnej dostępności doboru po VIN, marginalna i jeśli ma miejsce i się utrzymuje u danego klienta - wymaga interwencji. Najistotniejszą kwestią, która aż prosi się o dokładniejsze naświetlenie jest "niewłaściwy dobór części". W obecnych czasach powszechnej dostępności narzędzi do doboru i wyszukiwania części "niewłaściwy dobór" w znakomitej większości przypadków wynika z niewystarczających kwalifikacji osób osób wykonujących wyszukanie części.
Odpowiedz
olek, 30 sierpnia 2023, 11:01 1 0
uważam że dobór części nie jest rzeczą łatwą, ale sprzedawcy korzystają z dostępnych im wyszukiwarek i to one ogłupiają wyszukującego . Wbijając Vin gdzie powinno być wszystko do mojego auta , sprzedawca informuje mnie ze po vinie wyszły 3 rodzaje i muszę dać na wzór , warsztat poda vin i słyszy to samo 3 rodzaje a samochód na podnośniku - odp warsztatu ok daj wszystkie resztę oddam .Nie twierdzę ze sprzedawcy się nie mylą , ale moim zdaniem to narzędzia którymi pracują są mało precyzyjne.
Odpowiedz
lslx, 30 sierpnia 2023, 11:18 1 -1
Profesjonalny sprzedawca nie powinien bazować wyłącznie na wyszukiwarkach od hurtownika. Jeśli to filia - ok, dobierali tak, jak ich wyszkolono, tym, co zapewniła centrala, więc pretensji o zwroty być nie może. Jeśli to niezależny hurtownik - powinien zapewnić sobie dostęp np do Partslink24, gdzie jest o wiele więcej informacji. 3 rodzaje przy szukaniu po VIN to rzadkość - np hamulce do Volvo - ale właśnie mając PL24 da się poprawnie wyodrębnić. Mając samochód na podnośniku możesz z łatwością dostarczyć dodatkowych informacji o częściach (zazwyczaj chodzi o wymiary, kształt, ilość otworów).
Odpowiedz