BMW X3 to popularny kompaktowy SUV. Jest dobrym wyborem dla rodzin, szukających uniwersalnego auta do pokonywania tras, ale też wystarczająco niewielkiego, by bezpiecznie i nieuciążliwie poruszać się po mieście. Jak często w tym modelu występują usterki lub inne, groźniejsze awarie?
BMW X3 (G01): dostępne wersje silnikowe. Przekrój modelu.
BMW X3 trzeciej generacji oznaczono symbolem G01. Model zaprezentowano światu pierwszy raz w 2017 roku, a produkcję zakończono w 2024, na rzecz wchodzącego właśnie na rynek G45. Samochód można było skonfigurować w kilku wersjach silnikowych. Najbardziej popularne wśród wariantów benzynowych są modele sDrive20i i xDrive20i: różnią się napędem (na oś tylną lub na cztery koła), a charakteryzują 2-litrową, czterocylindrową jednostką o mocy 184 KM. Ten sam silnik, ale z mocą podniesioną do 252 KM można było zamówić w modelu xDrive30i oraz w wersji 30e, czyli hybrydzie typu plug-in, o łącznej mocy 292 KM.
Model G01 oferowany był również w znacznie mocniejszych wersjach silnikowych. W tym wypadku pod maską znajdowały się sześciocylindrowe motory. Takie konfiguracje oznaczało się jako M40i (360 KM lub 387 KM po faceliftingu), X3M (480 KM) lub X3M Competition (510 KM).
W gamie nie zabrakło silników wysokoprężnych. Czterycylindrowy diesel krył się pod oznaczeniem xDrive20d (2.0l 190 KM). Wśród sześciocylindrowych wybór był nieco większy: ten sam, trzylitrowy silnik, oferowano w trzech różnych konfiguracjach. “Najprostsza” z nich, xDrive30d, generowała 265 KM. M40d podkręcono do 326 KM, a xDrive M40d mild hybrid było dodatkowo wspomagane prostym układem miękkiej hybrydy i generowało 340 KM.
Na trzeciej generacji BMW X3 oparto również model elektryczny, czyli iX3. Zyskało ono kod modelowy G08. Samochód korzysta z technologii BMW eDrive 5 generacji i rozwija 286 KM i 410 Nm momentu obrotowego. Deklarowany przez producenta zasięg wynosi 460 kilometrów. Model jest bardzo chwalony przez swoich użytkowników, a jedyne jego problemy — jeśli już występują — są dzielone z G01, czyli dotyczą multimediów i wewnętrznej elektroniki.
Jakie problemy może mieć BMW G01?
Chociaż BMW G01 to dość młody samochód, to użytkownicy mieli okazję zgłaszać już różnego rodzaju problemy.
Silnik
Na wstępie warto zaznaczyć, że silniki benzynowe w BMW G01 są określane jako bezawaryjne. Czterocylindrowe B48, produkowane od 2014 roku, było również w innych modelach BMW i cieszy się bardzo dobrymi opiniami użytkowników. Mogą zdarzyć się problemy z uszczelką pod pokrywą zaworów, czy układem chłodniczym, w którym awaryjna bywa pompy wody. To jednak raczej jednostkowe sytuacje, a nie reguła.
Podobna sytuacja dotyczy silnika sześciocylindrowego, czyli B58. Ten motor uważany jest za jeden z lepszych produkowanych przez BMW z ogromnym potencjałem na podniesienie mocy. Użytkownicy bardzo chwalą sobie jego bezawaryjność, a usterki również zdarzają się raczej jednostkowo. Jeśli już jednak będą, to będą dotyczyły filtra oleju, który potrafi się “rozpaść” w trakcie użytkowania. Aby tego uniknąć, zalecamy wymianę filtrów i olejów częściej, niż w interwałach proponowanych przez producenta. Problem dotyczy też elektrozaworu VANOS, czyli systemu zmiennych faz rozrządu. Okazjonalnie może się zdarzyć również awaria uszczelki pod głowicą, która występuje bardzo rzadko i raczej w mocno eksploatowanych egzemplarzach.
Użytkownicy chwalą sobie również silniki wysokoprężne. Te są dość dobrze wyważone do tego modelu i nie sprawiają większych trudności. W czterocylindrowym silniku (B47) pozbyto się problemu napędu rozrządu swojego poprzednika (N47), ale wadliwy bywa zawór EGR. To właśnie B47 był bohaterem akcji serwisowej, w której BMW zaprosiło do swoich serwisów aż 300 tysięcy pojazdów. Powodem był wyciek glikolu z chłodnicy właśnie systemu odprowadzania spalin, co mogło powodować pożar. W Korei spłonęło ponad 30 samochodów, w Europie wprowadzoną tę akcję prewencyjnie.
Elektronika
Większość usterek w modelu G01 bazuje na elektronice i tutaj wiele z nich objawia się nawet tuż po odebraniu nowego samochodu z salonu. Wieszające się multimedia, błędnie działająca nawigacja, problemy z połączeniem ze smartfonem — to główne minusy BMW X3. Kierowcy skarżą się też na system Start-Stop, który może się charakteryzować słabą kulturą pracy.
Do elektronicznych problemów zaliczają się także kłopoty z asystentami kierowcy. BMW X3 miewało problemy z asystentem pasa ruchu czy kamerą cofania. Awariom podlegały też systemy sterujące poduszkami powietrznymi, czy
Inne usterki
W modelu G01 mogą wystąpić też inne usterki, takie jak na przeciekające uszczelki dyferencjału czy przedwcześnie zużywające się elementy zawieszenia. Dotyczy to przede wszystkim wahaczy przednich oraz różnorakich tulei. Wśród zgłaszanych usterek są także uszkadzające się półosie: chodzi tutaj głównie o osłony łożysk.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego BMW X3 (G01)?
Podobnie jak w przypadku większości zakupów samochodów używanych: kluczowa będzie historia sprawdzanego modelu. BMW X3 G01 to generalnie dobry wybór, który nie przysparza wielu problemów eksploatacyjnych, ale zdarzały się egzemplarze wadliwe. Historia serwisowa opisywana w książce powinna rozwiać wszelkie wątpliwości.
Warto zwrócić uwagę i dokładnie sprawdzić wszystkie funkcje pojazdu oraz całe jego wyposażenie. Najbardziej wadliwa w tych samochodach jest właśnie elektronika.
W następnej kolejności należy zdiagnozować, czy nie ma żadnych widocznych wycieków spod pokrywy zaworów ani z układu chłodzenia oraz sprawdzić stan oleju i płynu chłodniczego, żeby wykluczyć ewentualne usterki, które w tych silnikach występują.
Komentarze