Warsztaty muszą pilnie zdobyć ten certyfikat! Czym jest SERMI i jakie zmiany wprowadzi?

3 lipca 2024, 23:38

Aby zapewnić klientom szerszy dostęp do wybranych usług autoryzowanych serwisów oraz uniknąć ich monopolizowania, powstało uwierzytelnienie SERMI. Inicjatywa z założenia ma uregulować rynek w taki sposób, aby usługi związane z dostępem do systemów bezpieczeństwa pojazdów były bardziej dostępne dla klientów. Uwierzytelnienie wspomóc ma niezależne warsztaty, ale nakłada na  nie także pewne obowiązki. Czym jest SERMI i jak zdobyć certyfikat, który może być potrzebny jeszcze w bieżącym roku?

SERMI. Co to jest?

SERMI to stowarzyszenie powstałe z inicjatywy producentów samochodów i przedstawicieli niezależnych operatorów, by zarządzać funkcjonowaniem schematu akredytacji SERMI. Schemat SERMI bazuje na rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1244 z dnia 20 maja 2021 r. zmieniającym załącznik X do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do znormalizowanego dostępu do informacji z pokładowego układu diagnostycznego oraz informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów, a także wymogów i procedur w zakresie dostępu do informacji dotyczących zabezpieczeń pojazdu. Projekt ma na celu uregulowanie dostępu do informacji związanych z naprawą i konserwacją pojazdów. To właśnie SERMI ma zapewnić niezależnym warsztatom pełen dostęp do tych samych informacji związanych z serwisem i naprawami pojazdu, które mają serwisy autoryzowane. Warunkiem jest oczywiście spełnienie przez niezależne warsztaty określonych standardów bezpieczeństwa.

Uwierzytelnienie SERMI to w dużym skrócie system akredytacji dostępu do informacji dotyczących napraw i konserwacji pojazdów silnikowych związanych z bezpieczeństwem.

SERMI jest wdrażane w Europie krok po kroku. Obowiązek posiadania tej certyfikacji został włączony w pierwszych europejskich krajach w sierpniu 2023 roku.

Co ma na celu SERMI?

  • mechanicy diagnostyka sermi
    fot. Unsplash

    Zagwarantowanie równego dostępu: umożliwienie niezależnym warsztatom dostępu do informacji związanych z bezpieczeństwem i dotyczących napraw i konserwacji pojazdów silnikowych.

  • Bezpieczeństwo: zapobieganie nadużyciom i kradzieżom. Zapewnienie dostępu do poufnych danych dotyczących zabezpieczeń pojazdów tylko upoważnionym  i zweryfikowanym podmiotom.
  • Standaryzacja: wprowadzenie jednolitych standardów dla wszystkich podmiotów, które chcą uzyskać dostęp do tych informacji, co pomaga w utrzymaniu wysokiej jakości usług i bezpieczeństwa.

– SERMI to kolejny krok w kierunku ustandaryzowania dostępu do informacji technicznych związanych z bezpieczeństwem dla niezależnych warsztatów. To prawdziwy game-changer w obszarze napraw i serwisowania pojazdów. Na implementację tego schematu w Polsce musimy jeszcze trochę poczekać, niemniej warsztaty już teraz powinny mieć świadomość czekających je zmian i czynić przygotowania do obsługi pojazdów z wykorzystaniem SERMI. – powiedział Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

SERMI w Polsce. Od kiedy?

Pierwotne założenia zakładały, że uwierzytelnienie SERMI będzie obowiązkowe w Polsce już od 1 czerwca 2024 roku, zaraz po wprowadzeniu systemu do kolejnej tury państw UE (Austria, Belgia, Niemcy, Luksemburg, Holandia, Portugalia, Hiszpania). Obecnie SERMI jeszcze nie ma i nie podano dokładnej daty wdrożenia w Polsce. Natomiast jest duże prawdopodobieństwo, że wydarzy się to jeszcze w tym roku, w okolicach czwartego kwartału. Dla warsztatów taka sytuacja oznacza konieczność wyrobienia certyfikatów przed oficjalnie wyznaczoną datą obowiązywania SERMI.

Certyfikat SERMI niezbędny dla warsztatów. Jak go zdobyć?

Warsztaty i mechanicy muszą przejść odpowiednie procedury certyfikacyjne, aby uzyskać dostęp do danych oferowanych przez OEM w ramach SERMI. Certyfikacja potwierdza, że dany podmiot i jego pracownicy spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa i są upoważnieni do korzystania z informacji związanych z zabezpieczeniami pojazdów.

W Polsce nie ma jeszcze wyznaczonych podmiotów odpowiedzialnych za wydawanie certyfikatów, a  jednostki certyfikacyjne oczekują na wytyczne z Polskiego Centrum Akredytacji w zakresie certyfikacji SERMI. Oznacza to, że aktualnie przeprowadzenie procesu certyfikacji SERMI nie jest możliwe.

Wiemy jednak, że DEKRA Certification Sp. z o.o.  przygotowuje się do tego procesu. Warsztaty, które w przyszłości zgłoszą się do jednostek certyfikacyjnych SERMI zostaną poddane ocenie i weryfikacji niezbędnej dokumentacji oraz wytycznych. Po wydaniu certyfikatu organizacje podejmą się również anonimowych inspekcji.

Jak przebiegać będzie proces certyfikacji SERMI?

– Proces weryfikacji będzie przebiegał dwuetapowo. W pierwszym etapie warsztat ubiegający się o certyfikat SERMI będzie musiał przedstawić odpowiednie dokumenty dotyczące samej organizacji, jak i jej pracowników. Wykaz wymaganych dokumentów ustalany jest na podstawie wymagań SERMI oraz regulacji krajowych. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji, pracownicy otrzymają specjalne cyfrowe certyfikaty. Certyfikaty te, pobrane na urządzenia przenośne (smartfony, tablety) umożliwią logowanie się na strony producentów OEM z dostępem do informacji dotyczących konkretnego pojazdu. – powiedział nam Krystian Nowakowski – Prezes Zarządu DEKRA Certification Sp. z o.o.

W ciągu kolejnych czterech lat warsztat i jego pracownicy będą poddani niezapowiedzianej inspekcji, mającej na celu potwierdzenie wcześniej uzyskanych informacji oraz kontrolę, czy proces dostępu do informacji dotyczących napraw i konserwacji pojazdów silnikowych związanych z bezpieczeństwem jest przeprowadzany w odpowiedni sposób.

Warto podkreślić, że uwierzytelnienie SERMI ma na celu wyrównanie możliwości mechaników i autoryzowanych serwisów. Oznacza to, że niezależne warsztaty będą miały dostęp nawet do kodowania nowego klucza do samochodu, dając kierowcom możliwość wyboru między warsztatem autoryzowanym (ASO), a mniejszym warsztatem.

Zmiany związane z SERMI. Ile to będzie kosztować?

Zapewne właściciele warsztatów są bardzo zainteresowani kosztami za dostępy do systemów producentów pojazdów. Otóż jeśli producent narzuci sobie dodatkowe koszty za udostępnienie platformy, do której warsztaty niezależne będą mogły się logować dzięki SERMI, to płacić będzie musiał warsztat. System SERMI weryfikuje uprawnienia danego podmiotu i zapewnia otrzymanie dostępów do informacji, jednak koszty związane z samymi systemami OEM i zamawianiem odpowiednich części leżą po stronie serwisu.

– Koszty związane z certyfikacją w porównaniu z potencjalnymi zyskami wynikającymi z regulacji SERMI są trudne do jednoznacznej oceny. Decyzja o uczestnictwie w certyfikacji leży po stronie warsztatu. Należy jednak zaznaczyć, że brak przystąpienia do tego procesu oznacza brak dostępu do informacji dotyczących napraw i konserwacji pojazdów silnikowych związanych z bezpieczeństwem od momentu wdrożenia wymagań w Polsce. W praktyce klienci nie będą mogli zlecić napraw wymagających ingerencji w systemy bezpieczeństwa w warsztacie bez certyfikatu SERMI. Obecnie producenci różnie podchodzą do udostępniania tych informacji niezależnym podmiotom, preferując najczęściej autoryzowane warsztaty działające przy konkretnym dystrybutorze danej marki. – powiedział Krystian Nowakowski z DEKRA Certification.

Po wprowadzeniu nowych wymagań wszystkie certyfikowane podmioty będą miały taki sam poziom dostępu do poufnych danych dotyczących zabezpieczeń pojazdów, niezależnie od współpracy z daną marką, co przyniesie znaczne korzyści dla wszystkich uczestników rynku.

Warto również dodać, że koszty certyfikatu SERMI są rozłożone na pięcioletni okres ważności certyfikatu. Oznacza to, że płatność dokonana w pierwszym roku będzie amortyzować się przez następne pięć lat, w trakcie których certyfikat będzie ważny.

Autor: Michał Beszta-Borowski
Redaktor portalu MotoFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 lipca 2024, 20:13 10 0

Mało kogo będzie stać aby spełnić warunki akredytacji.

Odpowiedz

Gall, 4 lipca 2024, 22:39 8 0

Też się tego obawiam

Odpowiedz

Manix, 5 lipca 2024, 9:30 6 0

Kolejny sposób na wyciąganie kasy od niezależnych serwisów. Ciągle wymyślają kolejne .

Odpowiedz

Anonim, 6 lipca 2024, 16:43 2 0

Czytam , jestem na emeryturze i cieszę się że mnie to nie dotyczy. Zapowiedź ta nie ucieszy , nowa administracyjna dyrektywa i koszty. Wszystko dla bezpieczeństwa.

Odpowiedz

Waldemar, 7 lipca 2024, 12:21 1 0

Po mnie syn przejął już warsztat, czyli niby nie ja się będę martwił - ale wiadomo, że to też mnie dotyczy.

Odpowiedz

qwertyu, 7 lipca 2024, 20:39 1 0

No to ceny do góry. Klienci zapłacą.

Odpowiedz

marko, 8 lipca 2024, 20:26 2 0

Przecież to chodzi o to by wyeliminować konkurencję.Pracownicy muszą przejść certyfikację. Warsztat musi zapłacić za dostęp do danych. A cóż to łaska ? Dane powinny być ogólno dostępne.Ale lobbyści wymuszają tajemnicę by więcej zarobić i zagonić społeczność do ASO. I społeczeństwo na to pozwala. Małymi kroczkami wyeliminuje się małe warsztaty.

Odpowiedz

Ambaras, 18 lipca 2024, 17:58 0 -1

Kasa kasa kasa, ciagle mało podatków, ciagle mało producentom

Odpowiedz

TEDI, 25 lipca 2024, 18:26 1 -1

Czym jest SERMI? To certyfikat, który z założenia ma pomóc niezależnym warsztatom, ale wymaga od nich także pewnego zaangażowania. Już niedługo będzie obowiązkowy w Polsce. - a tak naprawdę, jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze które można wyciągnąć od ciężko pracujących.
Czego jeszcze nie wymyślą pasożyci mumijni żeby bardzo dobrze żyć na nasz koszt

Odpowiedz