Które skrzynie biegów, montowane w samochodach Opel są najbardziej awaryjne? Jak sprawdzić, że dany model skrzyni biegów został zamontowany w samochodzie, który chcemy kupić? Jakie są typowe objawy awarii skrzyni biegów w samochodach Opel? Odpowiadamy na te i inne pytania.
Skrzynia biegów jest drugim, po silniku, najważniejszym podzespołem w samochodzie osobowym. Zakup samochodu z uszkodzoną, zużytą albo awaryjną skrzynią biegów, oznacza konieczność poniesienia bardzo dużych wydatków na naprawę. Zwłaszcza w przypadku automatycznych skrzyń biegów, są to bardzo duże wydatki.
Warto pamiętać, że czasami naprawa skrzyni biegów może być nieopłacalna. Rozwiązaniem może być zakup używanej skrzyni. Jednak w takim przypadku bardzo trudno zweryfikować jej stan. Można wpaść w drogą pułapkę po raz drugi.
Co wpływa na awaryjność skrzyni biegów w samochodach Opel?
Wpływ na awaryjność skrzyni biegów mają trzy rzeczy.
Pierwsza – sposób eksploatacji samochodu. Sportowa i agresywna jazda, ciągnięcie przyczep, jazda w śliskim terenie, częsta jazda po mieście – to wszystko powoduje przyspieszone zużycie skrzyni biegów. Najbardziej destrukcyjne dla skrzyni biegów są błędy, popełniane przez kierowców podczas zmiany biegów. W przypadku skrzyń manualnych – to błędy, dotyczące zmiany biegów bez wciskania sprzęgła. W przypadku automatów – np. wrzucenie biegu wstecznego podczas jazdy do przodu.
Druga – sposób serwisowania skrzyni biegów. Każda skrzynia biegów wymaga odpowiedniego serwisowania. To regularna wymiana oleju przekładniowego, a w przypadku skrzyń automatycznych, także filtra oleju przekładniowego. Zaniedbania serwisowe mają ogromny wpływ na trwałość skrzyń biegów. Zwłaszcza automatycznych, albowiem skrzynie manualne są bardziej odporne na uszkodzenia.
Trzeci – sposób wykonania skrzyni biegów przez producenta. Jeśli w samochodzie zamontowano wadliwą skrzynię biegów, z fabrycznymi problemami, nawet regularne serwisowanie i odpowiednia eksploatacja nie pomogą uniknąć awarii.
Osoby kupujące auta używane mają przewagę na kierowcami, którzy musieli zakupić samochody nowe. Bo po kilku – kilkunastu latach eksploatacji wszystkie największe wady skrzyń biegów i danych modeli samochodów, wychodzą na jaw.
Jakie skrzynie montowano w samochodach Opel?
Przez dziesiątki lat Opel należał do amerykańskiego koncernu General Motors. Dlatego też w samochodach Opel montowano wiele modeli skrzyń, opracowywanych przez GM i wykorzystywanych także w innych modelach aut. Poza tym w Oplach montowano także skrzynie biegów, pochodzące od producentów zewnętrznych.
W 2017 roku Opel stał się częścią koncernu PSA. W 2021 roku stał się częścią koncernu Stellantis. Wymogło to znów zmiany dostawców części, w tym skrzyń biegów.
Jak sprawdzić, jaka skrzynia biegów jest w danym samochodzie?
Można to zrobić w następujący sposób:
- Po numerze VIN, w autoryzowanym serwisie Opel.
- Po samodzielnym rozkodowaniu VIN na wybranej stronie www.
To opcje najwygodniejsze dla osoby, kupującej używane auto.
Poza tym model skrzyni biegów można znaleźć także:
- Na tabliczce, zamontowanej na skrzyni biegów.
- Na tabliczce znamionowej w bagażniku auta.
- W komputerze pokładowym samochodu – informacje można uzyskać po podpięciu urządzenia diagnostycznego do gniazdka OBD2.
Najgorsze skrzynie biegów w samochodach Opel
Które modele skrzyń biegów, montowane w samochodach Opel, generowały najwięcej problemów? Prześledziliśmy najbardziej wiarygodne zestawienia.
Automatyczne skrzynie biegów w samochodach Opel – które są najbardziej awaryjne?
- General Motors 6T40 Hydra Matic – produkowana od 2008 roku. Cierpiała na problemy z przegrzewaniem oleju przekładniowego.
- General Motors 4L30E – produkowana do 2004 roku. Problemy ze zmianą biegów. Poślizgi przy zmianie biegów.
- Aisin AW55 – stosowana w Oplach Vectra (2002 – 2004), Signum (2002-2004) i Antara (2006-2015). Przerywana zmiana biegów, problemy ze zmianą biegów i awaryjność.
- Aisin TF-80 SC – produkowana w latach 2005 – 2019. Stosowana w modelach Astra, Vectra, Signum, Zafira, Insignia (2008 – 2017) oraz Meriva (2014 – 2017)
Manualne skrzynie biegów w samochodach Opel – które uznano za najgorsze?
- Opel EasyTronic – skrzynia zautomatyzowana (półautomatyczna), stosowana między innymi w Oplach Corsa C, D i E, Oplach Meriva A, Oplach Tigra B i Oplach Astra H. Skrzynia szarpie, wolno zmienia biegi, zwiększa zużycie paliwa i jest awaryjna.
- General Motors M20 – bardzo wysoka awaryjność.
- General Motors M32 – bardzo wysoka awaryjność.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Sam wybór modelu auta bez awaryjnej skrzyni biegów nie oznacza, że skrzynia w danym aucie będzie dobra i nie będzie sprawiać problemów. Nieodpowiednia eksploatacja, nieodpowiednie serwisowanie, przebyty wypadek, wycieki oleju, stosowanie niewłaściwego oleju przekładniowego – to wszystko może sprawić, że nawet najbardziej polecana skrzynia biegów może okazać się przysłowiowym złomem.
Zawsze należy dokładnie skontrolować poprawność pracy skrzyni biegów w trakcie jazdy a także podczas sprawdzania podwozia auta w SKP albo w warsztacie.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 31 stycznia 2023, 22:48 0 -1
co za bullshit i brak profesjonalizmu
wszystkie skrzynie montowane w samochodach Opel są ,,haczące,, ale są patenty ( sam mam ) i firmy które znaja temat i potrafią je ppporawić ;)
Słowa o tym ,że Izsuzu było dostawcą dla Opla
Odpowiedz