Teoretycznie, reflektory wykonane w technologii LED są nierozbieralne i nienaprawialne. W razie awarii lub uszkodzenia (np. w kolizji) powinno się je wymienić na nowe. Jednak koszt wymiany może dosłownie zwalić większość klientów z nóg. Co zatem może im zaproponować mechanik? Regenerację. Polskie firmy opanowały bowiem technologię naprawy reflektorów LED. Można też regenerować odbłyśniki w standardowych reflektorach. Jak to wszystko przebiega? Opowie nam o tym właściciel firmy, zajmującej się naprawą.
Do naszego warsztatu trafia klient, który jest właścicielem samochodu, wartego ok. 40 tys. złotych. W jego aucie doszło do awarii reflektora, wykonanego w technologii LED. Teoretycznie, miał on służyć przez cały okres eksploatacji samochodu, a zepsuł się już po kilku latach. Na przykład, zamontowane w nim diody zaczęły mrugać, albo w ogóle przestały działać. Trudno jeździć z reflektorem, który nie pracuje we właściwy sposób, a do tego jeszcze rozprasza innych kierowców. Dlatego klient przyjechał do warsztatu.
W warsztacie dowiedział się, że koszt nowego reflektora to… kilka tysięcy złotych. Nic zatem dziwnego, że się zdenerwował.
Co mechanik może zaproponować takiemu klientowi? W ostatnich latach pojawiła się ciekawa alternatywa. To regeneracja reflektorów LED, wykonywana przez nieliczne firmy. Mechanik może zatem zdemontować reflektor, wysłać go do naprawy/regeneracji, odebrać, zamontować, sprawdzić poprawność działania elektroniki sterującej, ustawić światła i zaskoczyć klienta ceną, nawet kilkakrotnie niższą od ceny zakupu nowego reflektora LED.
Naprawa reflektorów LED w Polsce
Ile firm w Polsce zajmuje się regeneracją lamp LED? Sprawdziliśmy, korzystając z wyszukiwarki Google. Po wpisaniu hasła “naprawa lamp LED” znaleźliśmy firmy w Stęszewie, Czapurach, Krakowie, Poznaniu, Kobyłce, Szczawinie Kościelnym, Kielcach i Rzeszowie. Właściciel krakowskiej firmy Auto Gamma, zajmującej się między innymi naprawami reflektorów LED i regeneracją odbłyśników, udzielił nam wywiadu.
Co jest najczęstszym powodem awarii reflektorów LED, oczywiście, poza uszkodzeniem w kolizji?
Karol Pabijan, Auto Gamma: Powodów jest kilka. Najczęstszym jest awaria sterowników – płytek sterujących, które są odpowiedzialne za prawidłowe działanie układu LED.
Kolejnym problemem jaki występuje w niektórych modelach są wady konstrukcyjne – nieszczelność reflektorów, co powoduje dostawanie się wilgoci do wnętrza i uszkodzenia układu elektrycznego. Wady konstrukcyjne to również nieodpowiednio zaprojektowane układy. Ledy o dużej mocy wydzielają dużą temperaturę, a umieszczone zbyt blisko światłowodu powodują jego przepalenie i utratę oświetlenia.
Ile czasu trwa przeciętna naprawa reflektora LED? Jakie czynności dodatkowe się przy niej wykonuje?
W większości przypadków należy reflektor rozkleić, aby uzyskać pełny dostęp do naprawianych elementów. Następnie zostają sprawdzone wszystkie podzespoły lampy. Czas naprawy w zależności od poziomu skomplikowania danego modelu mieści się w przedziale od 3 do 5 dni.
Ile kosztuje przeciętna regeneracja reflektora LED do samochodu osobowego?
Ceny uzależnione są od modelu samochodu. Koszta naprawy reflektorów LED zaczynają się od 150 zł, ale w niektórych przypadkach mogą sięgać kwoty 1000 zl za jedną lampę. Należy jednak pamiętać że autoryzowane serwisy samochodowe nie oferują napraw uszkodzonego reflektora. Awaria lub uszkodzenie wiąże się zawsze z koniecznością wymiany na nową lampę. Dla przykładu koszt naprawy lampy przedniej LED do KIA CEED to 300 zł natomiast cena nowej to 4500 zł. W Hyundai I40 naprawa kosztuje 300 zł, a nowa lampa – 4000 zł. W przypadku modelu Opel Insignia naprawa – 700 zł, a nowa lampa 7000 zł. Mazda CX-5 naprawa 600 zł, a nowa lampa od 4500 do 7500zl, BMW G30 – naprawa 800 zł nowa 10 000 – 15 000.
Jak przebiega regeneracja?
W skrócie działamy według takiego planu:
1. Przyjęcie lampy na warsztat.
2. Dokładne oględziny, ustalenie szczegółów i planu naprawy.
3. Rozklejenie reflektora.
4. Demontaż elementów do naprawy.
5. Naprawa lub wymiana podzespołów.
6. Test działania lampy.
7. Ponowne sklejenie reflektora.
Problemy z lampami mogą mieć także klienci, posiadający starsze samochody ze standardowymi reflektorami halogenowymi. Tutaj źródłem problemów mogą być zużyte odbłyśniki. W sprzedaży można znaleźć wiele środków, które mają pomóc w samodzielnej regeneracji odbłyśników. To np. spraye, które rzekomo zapewniają połysk, niczym polerowane aluminium. To oczywiście bzdura. Samodzielne próby rozbierania reflektorów przez amatorów kończą się często uszkodzeniami samego reflektora, uszkodzeniami układu regulacji wysokości strumienia światła, a także utratą szczelności przez reflektor, co jest z kolei przyczyną parowania. Dlatego klient i tak musi trafić do warsztatu. Choć w tym przypadku może mieć jeszcze jedną alternatywę zakup reflektora z demontażu.
Regeneracja odbłyśników – co można regenerować? Ile trwa i jak przebiega regeneracja?
Jakie odbłyśniki najczęściej państwo regenerujecie? Czy są to tylko odbłyśniki ze starszych samochodów czy uszkodzenia zdarzają się też w młodszych autach?
Karol Pabijan, Auto Gamma: Zdecydowanie szybciej zużywają się odblaski reflektorów soczewkowych od zwykłych typu halogenowego, jest to spowodowane wyższą temperaturą pracy w reflektorze. Występuje kilka modeli na rynku, w których fabrycznie zostało źle napylone aluminium, co powoduje jego wypalenie po przejechaniu nawet i 50 tys km. Do takich modeli należą modele Toyoty (Avensis), Subaru (Outback, Legacy). W tych modelach po ponownym napylaniu klient będzie mógł się cieszyć nowym oświetleniem nawet i przez 200 tys kilometrów przebiegu.
Kolejną grupą naszych stałych klientów są właściciele aut marek: Audi, BMW, Mercedes i Volkswagen – w tej grupie klientów plastikowe klosze ulegają pęknięciom pod wpływem naprężeń wynikających ze złej konstrukcji lampy. W takich przypadkach również nie trzeba wymieniać całej lampy, tylko szybko wymienić klosz na nowy zanim elektronika w reflektorze ulegnie uszkodzeniu. Tak więc zarówno auta kilku letnie jak i kilkunastu letnie trafią do nas.
Jak przebiega regeneracja? Ile trwa?
Proces regeneracji został przyśpieszony. Dzięki naszemu systemowi w warsztacie posiadamy większość dostępnych odbłyśników już zregenerowanych.
Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie wymienić odbłyśnik na miejscu lub wysyłkowo. Oferujemy również wysłanie elementu za zwrotną kaucją którą zwracamy po otrzymaniu wypalonych odbłyśników od klienta. Pozostałe modele odbłyśników, których nie posiadamy na stanie lub są nietypowe, jesteśmy w stanie odesłać zregenerowane w 2 tygodnie. Posiadamy również największy w Europie magazyn części zamiennych do reflektorów takich jak klosze, obudowy, sterowniki co pozwala nam na miejscu dobrać uszkodzone elementy i wymienić tego samego dnia.
Regeneracja – ratunek dla klienta, dobra reklama dla mechanika
Czy skorzystanie z usług firmy, regenerującej reflektory lub odbłyśniki może być dobrym pomysłem? Z pewnością wielu mechaników będzie narzekać na to, że po zdemontowaniu reflektora i wysłaniu go do regeneracji, będzie trzeba czekać na jego naprawę i odesłanie. W tym czasie auto klienta będzie blokować miejsce obok warsztatu. Do tego będzie trzeba zabezpieczyć miejsce po wymontowaniu reflektora, aby nie skorodowały złącza przyłączeniowe reflektora.
Z drugiej strony jest bardzo wiele plusów. Po pierwsze, klient otrzymuje dobrą ofertę taniej naprawy. Kilkaset złotych zamiast kilku lub kilkunastu tysięcy (w przypadku naprawy LED). Klient z pewnością poleci taki warsztat swoim znajomym. “W tym warsztacie naprawiono mi lampy i zaoszczędziłem mnóstwo pieniędzy” – to jak wiemy najlepsza forma reklamy.
Po polskich drogach jeździ też coraz więcej aut z diodami LED. Będzie też coraz więcej chętnych na naprawę odbłyśników.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 4 kwietnia 2022, 23:06 1 0
Witam potrzebuje naprawy lampy prawej strony lampa paruje po wymyciu Auto Mercedes S class 2015 rok podaję kontakt telefon 888150163 sylwek3131@onet.pl
Odpowiedz