Cerber Motorsport to kolejny, goszczący na naszych łamach, studencki zespół motoryzacyjny, który za cel postawił sobie udział w prestiżowych zawodach Formuła Student. Ekipa z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej ma już za sobą pierwsze starty, a obecnie buduje bolid, który ma zapewnić sukces w 2016 r.
Bolid wyścigowy Cerber Motorsport
Grupa pasjonatów motoryzacji z Politechniki Białostockiej spotkała się w 2011 roku. Mimo krótkiego stażu, zespół przez który przewinęło się dotąd ponad 40 osób, ambitnie radzi sobie z budową sportowego bolidu. Niemal od początku, celem młodych konstruktorów było zbudowanie pojazdu, zdolnego do startu w zawodach inżynierskich Formula Student. Jest to najbardziej prestiżowa impreza w tej kategorii na świecie.
Pierwszy bolid białostockich studentów powstawał w szybkim tempie. Już w 2013 roku, członkowie ekipy Cerber Motorsport wzięli udział w wyścigach w Niemczech i na Węgrzech. Był to niezwykle udany debiut. W klasyfikacji generalnej zespół uplasował się na pierwszym miejscu pośród polskich zespołów, które w większości miały wieloletnie doświadczenie.
– „Nasz pierwszy pojazd – CMS – 01 – powstawał prawie dwa lata. W fazie projektowania posługiwaliśmy się profesjonalnym oprogramowaniem Solid Works, oraz jego modułami: Flow i Simulation. W procesie wykonywania części wykorzystywaliśmy nowoczesne technologie, takie jak druk 3D kolektora dolotowego metodą SLS, jak i również stosując jeden z najwydajniejszych materiałów – włókno węglowe. Projekt powstawał we współpracy z wieloma polskimi firmami" – mówi Rafał Popławski, Specjalista ds. PR zespołu Cerber Motorsport.
Kolejny bolid powstał w zaledwie 9 miesięcy. Zmodernizowana konstrukcja wzięła udział w wyścigach Formula Student UK, Formula Student Czech Republic, Formula Student Hungary i Formula SAE Italy. Projekt CMS – 02 był całkowitą zmianą dotychczasowej koncepcji. Celem głównym była redukcja masy. Udało się obniżyć wagę bolidu do 210 kg (57 kg mniej niż CMS – 01). Główne różnice to zastosowanie mniejszych kół, dużo lżejszego i mniejszego silnika, w znacznie szerszym zakresie materiałów kompozytowych, pakietu aerodynamicznego. Całkowicie zmieniony został też układ napędowy.
Zobacz film o bolidzie CMS-02:
CMS – 03 – projekt w fazie realizacji
Wielu studentów zaangażowanych w projekt budowy bolidu w międzyczasie stało się absolwentami. Dzięki zdobytemu doświadczeniu udało im się podjąć pracę w renomowanych firmach z sektora motoryzacyjnego i nie tylko. Uwagę na ambitnych studentów zwróciły także firmy wspierające projekt, a na co dzień niezwiązane z motoryzacją.
Pracę nad trzecią generacją bolidu wyścigowego zespół rozpoczął w mocno odświeżonym składzie. Nowi członkowie to także nowe pomysły, inne spojrzenie i duża dawka zdrowego zapału. W aktualnym projekcie głównym celem jest obniżenie środka ciężkości o 40 mm.
– „Zastosujemy czterocylindrowy silnik z motocykla Honda CBR 600 RR, przy czym masę całkowitą pojazdu chcemy zachować na zbliżonym poziomie w porównaniu do CMS-02. Osiągniemy to, skupiając się na optymalizacji wszystkich systemów i poszczególnych elementów auta. W związku z drastycznymi zmianami w regulaminie zawodów, dużym wyzwaniem będzie zaprojektowanie nowego pakietu aerodynamicznego." – mówi Adam Zalewski, Koordynator projektu Cerber.
Obecnie w Cerber Motorsport trwają równoległe prace nad kilkoma elementami bolidu. Już teraz, dzięki skonstruowaniu przedniego skrzydła, studentom udało się zwiększyć siłę docisku o około 30% – w porównaniu do skrzydła przedniego bolidu CMS-02. Istotne będzie także zmniejszenie powierzchni czołowej poszycia bolidu – to zadanie jest związane z zaostrzeniem przepisów Formuły Student dotyczących aerodynamiki pojazdów. Trwają również prace koncepcyjno-konstrukcyjne, dotyczące systemów pneumatyki na pojeździe CMS-03. Projektowaniu podlega cały system zmiany biegów bolidu, który posiada sportowy silnik Hondy CBR 600 RR oraz całkowicie nowa koncepcja aktywnego skrzydła. Postępy prac można śledzić na bieżąco, na facebookowym profilu grupy Cerber Motorsport oraz na jej stronie internetowej (www.cerbermotorsport.pb.edu.pl).
Jak radzą sobie studenci?
Podobnie jak inne grupy studenckie w Polsce, Cerber Motorsport musi zmagać się z ograniczeniami finansowymi. Projekt nie byłby realizowany bez znacznej pomocy sponsorów. Studenci otrzymują pomoc w różnych formach. Czasem jest to wsparcie finansowe, czasem nieodpłatne przekazanie części, czasem rabat na zakupy. Nie mniej istotne są także darmowe szkolenia dla uczestników projektu oraz otrzymywane licencje programów do projektowania i przeprowadzania symulacji. Jak podkreślają studenci, każda pomoc się przyda, gdyż budowa bolidu jest zadaniem tyleż ambitnym i rozwijającym, co kosztownym.
Komentarze