Nowe położenie poduszki powietrznej? ZF LIFETEC wprowadza nowe rozwiązania.

6 czerwca 2024, 13:19

ZF LIFETEC zaprojektował kierownicę nowej generacji, aby rozszerzyć możliwości projektowania wnętrz.

Od wprowadzenia poduszek powietrznych dla kierowców w latach 80-tych, są one montowane na stałym miejscu na środku kierownicy, w jej piaście. Od tego momentu kierownica stała się czymś więcej niż tylko interfejsem między kierowcą a samochodem do przekazywania poleceń kierowania, stała się również funkcją ochronną w razie wypadku. Od około trzech dekad poduszka powietrzna kierowcy jest standardowym wyposażeniem większości samochodów, pomagającym ratować życie i ograniczać obrażenia. Ponadto kierownica stała się centrum dowodzenia funkcjami rozrywkowymi i wspomagającymi w nowoczesnych samochodach.

Poduszka powietrzna kierowcy jest obecnie montowana z przodu, poza środkiem kierownicy. Oprócz tego ZF LIFETEC zamierza zmienić sposób rozmieszczania poduszek powietrznych w przyszłych projektach wnętrz pojazdów. W razie wypadku, poduszka powietrzna kierowcy zostanie aktywowana z górnej części kierownicy poprzez górną obręcz kierownicy w kierunku kierowcy. Ta nowa pozycja instalacji poduszki powietrznej pozwala na uzyskanie gładkiej, przypominającej smartfon konstrukcji poziomej kolumny kierownicy, w tym piasty. Czułe na siłę elementy sterujące funkcjami rozrywkowymi i wspomagającymi pojazdu są zintegrowane za ciągłą powierzchnią. Konstrukcja ta płynnie wtapia się w cyfrowo zaprojektowane deski rozdzielcze nowoczesnych wnętrz pojazdów.

– Dzięki tej nowej koncepcji zapewniamy swobodę projektowania kierownic bez uszczerbku dla bezpieczeństwa – wyjaśnia Harald Lutz, dyrektor ds. rozwoju w ZF LIFETEC.

Przejrzysty język projektowania

Trend w kierunku jednolitego wzornictwa, który zyskuje na popularności w ostatnich latach, można również znaleźć w nowoczesnych wnętrzach pojazdów. Producenci coraz częściej eliminują łączenia i luki we wnętrzu. Znajduje to również odzwierciedlenie w innowacyjnych opcjach oświetlenia i wyświetlaczach, które są zintegrowane w całym wnętrzu pojazdu. Rozwój ten będzie również kontynuowany w przypadku przyszłych kierownic. Bezszwowe warianty projektowe z większą integracją funkcji HMI i nowymi powierzchniami będą miały decydujący wpływ na wygląd i funkcjonalność kierownicy jutra.

Funkcja determinuje wygląd

Płynna konstrukcja nie tylko otwiera wiele możliwości wykorzystania nowych materiałów i kształtów, ale także pod względem funkcji. Funkcje na żądanie (dowolnie przypisywane pola), wyświetlacze dotykowe lub centralny ekran są teraz możliwe. Ponieważ jednak kierownica jest również istotnym elementem bezpieczeństwa w pojeździe, najważniejsza jest łatwość obsługi. Dlatego też w ramach tej koncepcji można wdrożyć rozwiązania hybrydowe. Obejmują one na przykład połączenie alternatywnego przełącznika obrotowego z czułą na siłę i dotykową powierzchnią również zintegrowaną z kierownicą jako punktem zaczepienia, umożliwiając w ten sposób kierowcy bezpieczną obsługę systemu.

Funkcje te można również połączyć z wykrywaniem dłoni, które jest elementem obecnych i przyszłych kierownic. Czujnik pojemnościowy umieszczony pod skórzaną powierzchnią rozpoznaje, czy kierowca jedynie dotyka kierownicy, czy też bezpiecznie ją chwyta. Technologia ta jest kolejnym modułem zapewniającym bezpieczną kontrolę nad pojazdem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!