Zasada działania i korzyści ze stosowania kierunkowych klocków hamulcowych

14 lutego 2024, 23:59

Komfort jazdy samochodem zależy od wielu czynników, w tym poziomu wibracji i hałasu powstających w wyniku pracy układu hamulcowego. Dlatego coraz popularniejszym rozwiązaniem jest montaż klocków kierunkowych, zapewniających skuteczne i ciche zatrzymywanie pojazdu.

Konstruktorzy samochodów poświęcają dużo czasu i uwagi na zapewnienie komfortu użytkowania swoich pojazdów. Jedną z podstawowych kwestii do rozwiązania jest ograniczanie niepokojących, uciążliwych dźwięków dochodzących z auta. W celu ograniczania drgań i wynikających z nich hałasów dochodzących z układu hamulcowego opracowano kierunkowe klocki hamulcowe. Efektem ich prawidłowego zamontowania jest większy komfort hamowania.

– Wyzwaniem dla producentów materiałów ciernych jest redukcja hałasu i wibracji powstających podczas hamowania. W dążeniu do tego celu należy utrzymać rozsądną równowagę pomiędzy bezpieczeństwem, komfortem i kosztami. Rozwiązaniem są kierunkowe klocki hamulcowe, które od klasycznych klocków różnią się tym, że mają asymetryczny kształt. Najbardziej popularne z nich są klocki z półokrągłym wycięciem w podkładce tłumiącej, a także klocki z niesymetrycznym fazowaniem materiału ciernego – wyjaśnia Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar.

Kierunkowe klocki hamulcowe można rozpoznać po wycięciu w płytce tłumiącej.

Jak działają kierunkowe klocki hamulcowe?

Kierunkowe klocki hamulcowe są asymetryczne. W parze znajdują się klocki o identycznym kształcie płytki nośnej, ale różniące się wykończeniem detali. Klocki tego typu można z powodzeniem stosować w fabrycznych zaciskach hamulcowych. Kluczowy jest jednak ich prawidłowy montaż.

– Działanie klocka kierunkowego opiera się na zasadzie dźwigni. Wycięcie w płytce tłumiącej znajduje się w miejscu styku z tłoczkiem hamulcowym i ustawia klocek pod odpowiednim kątem względem tarczy hamulcowej. Klocek najpierw styka się z tarczą na wyjściu, a dopiero później na wejściu. Rozwiązanie to znacznie zmniejsza wibracje i hałas podczas hamowania, a także zapewnia równomierne zużycie klocka hamulcowego. Zróżnicowanie kontaktu występuje tylko na początku procesu. W końcowej fazie hamowania siła generowana przez tłoczki jest duża, co sprawi, że klocek będzie układał się równo z tarczą – mówi Przemysław Przymuszała.

Błędy podczas montażu kierunkowych klocków hamulcowych

Ze względu na konieczność zachowania prawidłowej współpracy na styku powierzchni klocka z tarczą, kluczowe jest prawidłowe zamontowanie kierunkowych klocków hamulcowych. Aby to ułatwić, na klockach Textar umieszczone są strzałki, wskazujące kierunek obrotu tarczy hamulcowej. Niestety, nawet podczas tej pozornie prostej czynności można popełnić błędy, które będą przyczyną niezadowolenia kierowcy, a nawet podstawą uzasadnionej reklamacji.

– Klocek z półokrągłym nacięciem, od charakterystycznego kształtu nazywanym „banana slot”, montowany jest po wewnętrznej stronie tarczy hamulcowej i zgodnie z kierunkiem obrotu tarczy. Ta, mówiąc w obrazowy sposób, musi na niego najeżdżać. Jeśli klocki zostaną włożone odwrotnie, zła kolejność styku z tarczą może doprowadzić do nieprawidłowego docierania się zespołu ciernego klocek-tarcza i pojawienia się pisków podczas dohamowania. Aby zapobiec błędom montażowym, wystarczy przeczytać instrukcję załączaną do każdego opakowania klocków hamulcowych Textar – mówi Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction.

Jak wynika z doświadczenia przedstawicieli marki Textar, pomylenie kwestii strony
oraz kierunku montażu kierunkowych klocków hamulcowych to dwa najczęstsze błędy popełniane podczas instalacji tych części. Trzecim jest pozostawienie taśmy ochronnej naklejonej na klocku hamulcowym.

Textar oferuje ponad 1600 referencji klocków hamulcowych do samochodów osobowych.
Artykuł sponsorowany TMD Friction

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

dunajec, 15 lutego 2024, 22:06 0 0

taki ciekawy artykuł a brak komentarzy.

Odpowiedz

Witek, 23 lutego 2024, 10:27 0 0

Na fotce są przedstawione cztery identyczne klocki, więc jak je można nieprawidłowo zamontować ?

Odpowiedz