Konwersja zawieszenia z pneumatycznego na tradycyjne. Dlaczego niektórzy kierowcy się na to decydują?

30 listopada 2023, 15:42

Liczba pojazdów wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne stale rośnie głównie ze względu na jego bezsprzeczne zalety jeśli chodzi o poprawę bezpieczeństwa, stabilności i komfortu prowadzenia. Niektórzy kierowcy wolą jednak zamienić zawieszenie powietrzne na standardowe oparte o sprężyny stalowe. Dlaczego tak się dzieje? W poniższym artykule przedstawiono argumenty za i przeciw takiemu rozwiązaniu.

Zalety przebudowy na zawieszenie tradycyjne

Zawieszenie pneumatyczne zapewnia komfortową, miękką jazdę oraz automatyczne poziomowanie pojazdu, jednak są powody, dla których czasami warto zamienić zawieszenie na standardowe. Powód podstawowy jest prosty: koszty naprawy zawieszenia powietrznego. Jest to aspekt szczególnie istotny w przypadku samochodów starszych, w których koszt naprawy może czasem przekraczać ich wartość, a oczekiwany pozostały czas ich eksploatacji nie jest zbyt długi. W takim przypadku, konwersja zawieszenia może się po prostu okazać opcją najtańszą.
Powodem drugim okazuje się czasem chęć właściciela pojazdu do zjechania z utartych szlaków czyli popularny offroad. Czasem mogą to być długie wyprawy w ekstremalnie niskich lub wysokich temperaturach, na terenach gdzie możliwości przeprowadzenia ewentualnych napraw są ograniczone. W takim przypadku konwersja również ma sens, gdyż eliminujemy gumowe, dość delikatne komponenty zastępując je trwałymi, stalowymi sprężynami.

Wady przebudowy na zawieszenie tradycyjne

Zdecydowanie jedną z największych wad konwersji zawieszenia jest pozbycie się wszystkich zalet „pneumatyki”, o których była mowa we wstępie, czyli bezpieczeństwa, komfortu i stabilnego prowadzenia które zapewnia ten rodzaj zawieszenia.
Jeśli planujemy holowanie ciężkich przyczep czy przewożenie znacznych ładunków powinniśmy zostawić zawieszenie pneumatyczne w pojeździe, aby korzystać z dobrodziejstw automatycznego poziomowania. Sprężyny zwojowe zapewniają doskonałe prowadzenie w określonym zakresie obciążenia. Jeśli będzie ono zbyt duże, sprężyny „siądą”. W konsekwencji zmniejszona przestrzeń amortyzacji wpłynie na komfort prowadzenia (twardsza jazda, dobijanie), wyważenie samochodu oraz czas reakcji układu kierowniczego. Nie można także zapominać o zaburzonej geometrii zawieszenia, która ma wpływ między innymi na zużycie opon.

Zestawy do konwersji zawieszenia Arnott

Do pojazdów starszych oraz tych, z dużą ilością awarii pneumatyki, Arnott oferuje zestawy do konwersji zawieszenia zaprojektowane do konkretnych zastosowań. W zależności od marki i modelu, w ich skład wchodzą sprężyny oraz kolumny i/lub amortyzatory. Wszystkie zestawy Arnott zostały wyprodukowane w USA i przeszły rygorystyczne testy dla zapewnienia doskonałej jakości i komfortu przez wiele lat użytkowania. Co ważne, podczas ich montażu nie są konieczne żadne modyfikacje. Wiele zestawów jest zaopatrzonych w elektroniczne moduły obejściowe czyli EBM. Eliminują one kody błędów oraz ostrzeżenia z deski rozdzielczej pojazdu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!