Główne wyzwanie roku finansowego 2022/2023 wynikało z trudnych warunków związanych z globalnymi zmianami w całej branży motoryzacyjnej, rosnącymi kosztami energii, surowców i zatrudnienia oraz problemami związanymi z łańcuchem dostaw. Mimo to Grupa Banner osiągnęła sprzedaż na poziomie 4,1 mln sztuk akumulatorów rozruchowych oraz wypracowała nowy rekord przychodów ze sprzedaży w wysokości 307 mln euro, co daje wzrost o ponad 7% w stosunku do poprzedniego roku.
Ponadto rozpoczęcie współpracy z partnerem na rynku chińskim oraz rozszerzenie partnerstwa z firmą Duracell stwarzają potencjał do dalszej ekspansji rynkowej zarówno w Europie, jak i w Azji. Jak zauważa Andreas Bawart, Banner Group Commercial CEO:
– Na trudne warunki ma także wpływ ogromna liczba nowych przepisów UE, w tym austriackich, co powoduje wzrost obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców. Uważam za niewytłumaczalne, że nasi przedstawiciele polityczni i urzędnicy akceptują taką sytuację. W rezultacie konkurencja z rynku azjatyckiego może doprowadzić do wyparcia europejskich producentów działających na arenie międzynarodowej. – mimo to, jak Andreas Bawart wyjaśnia dalej – Decydujący wpływ na niezwykle pozytywny rozwój Grupy Banner, w obliczu tych trudnych warunków, miała innowacyjność oraz popyt na wysokiej jakości produkty Banner we wszystkich krajach i na wszystkich kontynentach.
Łańcuchy dostaw wracają do normy
Z powodu zawirowań spowodowanych czynnikami takimi jak brak półprzewodników i wiązek przewodów, segment rynku OE odnotował spadek i stratę w roku finansowym 2021/22. Poprawa podaży pomogła w jego częściowym ożywieniu w sezonie 2022/23. Obecnie działalność OEM stanowi prawie 30% sprzedaży Banner w dziale Automotive, podczas gdy pozostała część jest generowana w segmencie rynku wtórnego.
Inwestycje
Aby móc dostosować moce produkcyjne do rosnącej sprzedaży, w ciągu ostatnich trzech lat zainwestowano w spółce Banner ponad 25 mln euro w rozwój nowej lokalizacji w Leonding. Jak podkreśla Andreas Bawart:
– Naszym głównym celem była i pozostaje optymalizacja produkcji związanej z zamówieniami, przyszłościowe planowanie i możliwości logistyczne, wzrost produkcji, a przede wszystkim cyfryzacja i ciągłe doskonalenie naszych procesów.
Grupa Banner wydaje rocznie około dziesięciu milionów euro na prace innowacyjne i rozwojowe, obecnie zatrudnia łącznie 785 osób w całej Europie.
Przedłużenie licencji z Duracell z naciskiem na ekspansję rynkową w Europie
Program motoryzacyjny premium z Duracell „Made by Banner” odnosi sukcesy od prawie dziesięciu lat i jak podkreśla Andreas Bawart:
– Dzięki połączeniu najbardziej znanej na świecie marki baterii, której nośnikiem reklamowym jest słynny króliczek Duracell oraz naszemu know-how jako wiodącemu producentowi wysokiej jakości akumulatorów rozruchowych i zasilających, byliśmy w stanie otworzyć dodatkowe rynki i grupy docelowe dla firmy Banner. Do tej pory akumulatory Banner / Duracell zostały dostarczone do klientów w ponad 45 krajach, którzy działają głównie w handlu hurtowym części samochodowych. Europa odpowiada za około 80% sprzedaży, podczas gdy regiony Bliskiego Wschodu i Afryki odpowiadają za pozostałe 20%. Naszym celem na kilka następnych lat jest dalsze zwiększanie sprzedaży marki Duracell, koncentrując się na Europie, gdzie nadal widzimy duży potencjał sprzedażowy.
Zrównoważony rozwój
Bezpośrednio po założeniu firmy w latach 30-tych XX w. Banner zaczął wprowadzać zużyte baterie do uporządkowanego systemu recyklingu. Dzięki temu 99,9% komponentów zawartych w zużytych bateriach jest ponownie wykorzystywanych, a cenne surowce wracają do cyklu produkcyjnego. Forum Środowiskowemu Akumulatorów Rozruchowych (UFS), które powstało 27 lat temu, w tym jego członkowi/założycielowi – spółce Banner, udało się zebrać i poddać recyklingowi około 21 mln zużytych akumulatorów samochodowych, tym samym około 225 000 ton ołowiu z całej Austrii.
Andreas Bawart wyjaśnia kompleksowo wdrożoną strategię zrównoważonego rozwoju firmy Banner w następujący sposób:
– W naszym procesie produkcyjnym wykorzystujemy ponad 95% ołowiu pochodzącego z recyklingu. Produkowane przez nas skrzynki składają się w 80% z polipropylenu pochodzącego z recyklingu, a kwas siarkowy zebrany ze zużytych baterii jest przetwarzany na siarczan sodu, który z kolei jest wykorzystywany do produkcji detergentów i szkła.
Ponadto zostanie wyremontowany budynek centrali spółki Banner. Przeprojektowana zostanie elewacja, a dach zostanie ocieplony w celu ograniczenia zużycia energii do minimum. Łącznie do dyspozycji jest ok. 3 mln euro.
Chiny jako rynek wzrostu
W ramach strategii „Agenda 2030” Grupa Banner stawia kolejny, znaczący krok w ekspansji rynku i zamierza znacząco wzmocnić swoją obecność w Chinach – jednym z największych rynków zbytu na świecie. Banner ma osiągnąć wzrost na chińskim rynku dzięki partnerstwu licencyjnemu z producentem akumulatorów, firmą LEOCH, w ramach którego wspólnie mają być również opracowywane innowacje dla nowych obszarów zastosowań. LEOCH to znany na całym świecie chiński producent akumulatorów i lider rynku, który sprzedaje swoje produkty w ponad 100 krajach na całym świecie, którego roczne przychody ze sprzedaży przekraczają 1,9 mld USD. W przyszłości będzie produkować wybrane produkty premium w Chinach pod marką Banner i oferować je na własnym rynku.
Perspektywy na przyszłość
Obecny i przyszły trend rozwojowy wśród producentów samochodów wyraźnie wskazuje na kierunek ku elektromobilności. Nie oznacza to jednak, że konwencjonalne akumulatory kwasowo-ołowiowe mają już swój schyłek. Andreas Bawart:
– Według moich szacunków pojazdy z silnikami spalinowymi nadal będą miały znaczący udział w rynku motoryzacyjnym, a w segmencie samochodów ciężarowych dalekobieżnych nie ma obecnie alternatywy dla silnika spalinowego. Tutaj również przewidujemy przyszłe możliwości rozwoju w zakresie akumulatorów rozruchowych i układów elektrycznych.
Konwencjonalne typy akumulatorów pozostaną zatem kluczowymi produktami działu Automotive Grupy Banner. Andreas Bawart:
– Zamierzamy dalej rozwijać nasze obecne obszary biznesowe i planujemy dodatkowy wzrost sprzedaży o około 200 000 sztuk akumulatorów. Drugi dział sprzedaży Grupy Banner – Energy Solutions, również rozwija się zgodnie z planem. Przewiduje się doskonałe możliwości wzrostu w obszarach produktów trakcyjnych, semi-trakcyjnych i baterii rezerwowych, a popyt na rozwiązania magazynowania energii pozostaje wysoki.
Komentarze