Ekspert Saint-Gobain wyjawia tajniki wymiany szyb w samochodach

1 czerwca 2023, 7:45

Wymiana szyby w samochodzie może być konieczna z różnych powodów. Uszkodzenia powstałe na skutek wypadku, kolizji, kradzieży lub po prostu zużycia trzeba usunąć. Cały proces wymiany bywa czasochłonny i kosztowny, ale wyposażeni w wiedzę i odpowiednie produkty możemy oczywiście zaoszczędzić jedno i drugie. Czy warto? Dobór odpowiedniego kleju zapewni nam łatwość pracy, trwałość i bezpieczeństwo szyb, ale wymiana szyb, zwłaszcza przedniej, jest dużym wyzwaniem.

Klejenie szyb

Uważna lektura tego artykułu pozwoli odpowiedzieć użytkownikom aut, czy temu samodzielnie sprostają i na co zwrócić uwagę, kiedy wybiorą się do specjalistycznych warsztatów. Dla specjalistów może stać się inspiracją do zwiększenia wydajności i poprawienia jakości wykonywanych prac. O warsztatowych i technologicznych tajnikach wymiany szyb w samochodach mówi ekspertka Saint-Gobain, producenta serii OneBond opracowanej na potrzeby motoryzacji.

Skąd pochodzi Twoje auto, Europa czy Azja-Pacyfik, czyli o tym, że klej nie jest produktem uniwersalnym

Kleje do wymiany szyb są powszechnie stosowane do mocowania szyb przednich w samochodach i pojazdach szynowych, szyb bocznych, szyberdachów lub tylnych świateł. Mamy do wyboru dwie technologie klejenia. Pierwsza z nich oparta na klejach jednoskładnikowych na bazie poliuretanu wymaga użycia podkładu polepszającego adhezję, czyli przyleganie i łączenie ze sobą powierzchni klejonych. Stosując drugą, wykorzystujemy kleje hybrydowe MS, także jednoskładnikowe, nie wymagające podkładu.

Alicja Trojanowska-Laskowska z OneBond zwraca jednak uwagę na coś, czego kierowcy w Polsce najczęściej nie są świadomi, wybierając auto:

– Trendy rozwoju rynku w montażu i wymianie szyb w transporcie wskazują wyraźnie znaczny udział klejów hybrydowych MS w regionie Azja – Pacyfik (Chiny, Korea, Japonia, Indie i Australia). Tymczasem w Europie nieustającą popularnością cieszą się kleje PU, czyli na bazie poliuretanu.

Utwardzanie kleju a czas gotowości do jazdy

Jednym z najczęściej pojawiających się pytań w serwisach wymiany szyb – zarówno ze strony obsługi, jak i klientów – jest czas osiągnięcia gotowości do jazdy po zastosowaniu produktu.

Wyjaśniamy wówczas, że istotny jest parametr DAT, czyli Drive Away Time, dlatego przy nazwach naszych klejów pojawiają się liczby 30, 60, 120, 180. Jak łatwo się domyślić, wskazują one czas, w minutach, po którym samochód będzie gotowy do jazdy od momentu nałożenia kleju na łączone powierzchnie. Właściwość DAT określana jest bardzo skrupulatnie na podstawie testów zderzeniowych – wyjaśnia Alicja Trojanowska-Laskowska z OneBond.

Norma FMVSS 212, która określa czas utrzymania szyby w trakcie zderzenia czołowego, jest niezwykle istotnym wskaźnikiem jakości stosowanego kleju oraz czynnikiem informującym o standardach wymiany, a także o bezpieczeństwie użytkowania pojazdu z wymienioną szybą przednią. Dlaczego to tak ważne? Alicja Trojanowska-Laskowska mówi wprost:

– Kierowcy często zapominają o tym, że przednia szyba utrzymuje we właściwym miejscu poduszki powietrzne. Jeżeli klej będzie za słaby, poduszki wypchną ją, a tym samym stworzą zagrożenie życia dla użytkownika pojazdu i z pewnością nie ochronią go w sposób należyty, co może mieć tragiczne konsekwencje.

Utwardzanie i adhezja

O czym w takim razie należy pamiętać, zabierając się do wymiany szyby, aby efekt naszych działań był profesjonalny?

Przede wszystkim musimy zapewnić odpowiednią przyczepność kleju do podłoża (adhezję). W tym celu należy najpierw oczyścić powierzchnię z warstwy starego kleju i zabezpieczyć odsłonięte elementy fryty metalowej przed korozją. Dla niewtajemniczonych: fryta, czyli czarna obwódka wokół przedniej szyby umożliwia nam m.in. prawidłowy montaż szyby, gdyż bez tego chropowatego czarnego paska klej nie trzymałby się odpowiednio mocno. Następnie wykorzystujemy primer tj. pokład, czyścimy powierzchnię szyby z brudu, tłuszczów oraz silikonów. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, jakie są warunki do utwardzania kleju, trzeba je będzie bowiem uwzględnić. Musimy wiedzieć, co wpływa na jego całkowite usieciowanie i docelową wytrzymałość. Przednia szyba jest elementem konstrukcyjnym samochodu, więc wszystkie czynności powinny być wykonane skrupulatnie – wyjaśnia Trojanowska-Laskowska.

To bardzo ważne, ponieważ utwardzanie kleju zależy od wilgotności, temperatury oraz grubości nałożonego kleju. Na ogół kleje PU utwardzają się szybko i po około 20 minutach obserwujemy tworząca się skórkę, sieciującą warstwę zewnętrzną kleju. Wewnętrzne warstwy sieciują wolniej, gdyż nie dociera tam wilgoć z powietrza w takim samym stopniu jak do warstw zewnętrznych.

– Utwardzanie się kleju ma bezpośredni wpływ na czas gotowości do jazdy, tj. wspomniany wcześniej DAT. Są kleje PU i hybrydowe MS utwardzające się bardzo szybko po 30 minutach oraz kleje wolne, z czasem gotowości do jazdy do 4 godzin. Pamiętajmy, że w Polsce najpopularniejsze są kleje o długim czasie gotowości do jazdy, a to oznacza, że cała wymiana zajmie minimum 3, 4 godziny – twierdzi ekspertka OneBond.

Klejenie szyb

Aplikacja kleju – jak to zrobić właściwie?

Kleje PU do klejenia szkła są zawsze nakładane na primer (podkład), a kleje hybrydowe bezpośrednio na powierzchnię szklaną lub ceramiczną. Aplikacja podkładu zwanego też gruntem zdecydowanie zwiększa adhezję oraz pokrywa zarysowania, które mogły powstać przy zgrzewaniu szkła. Sam primer przeznaczony jest do czyszczenia i aktywacji powierzchni oraz zapewnia dodatkową ochronę kleju poliuretanowego przed promieniowaniem UV.

– Grunt aplikujemy zawsze przy pomocy specjalnej pacynki, ruchem zdecydowanym i bez powtórzeń, tak aby powstała jedna warstwa, która reaguje zarówno z klejem PU, jak i z płytą ceramiczną oraz szkłem. Primer po aplikacji powinien odparowywać min. 5 minut. Jeżeli podkład całkowicie wyschnie, a od czasu jego aplikacji minie wiele godzin, należy ponownie go nałożyć przed aplikacją kleju – podpowiada Alicja Trojanowska-Laskowska.

Aktywność primera/ gruntu (podobnie jak każdego kleju) jest zawsze podawana w karcie technicznej TDS

– Klej należy nakładać w postaci ciągłego trójkątnego pasma bez szczelin i pęcherzyków powietrza, tak aby obie łączone końcówki powierzchni zachodziły na siebie, wówczas zapobiegniemy wyciekom. Doskonałe uszczelnienie uzyskamy, gdy trójkątne pasmo kleju będzie dostosowane do odpowiedniej wysokości i szerokości. Pomiar szerokości pasma powinien być ciągły. Wysokość trójkąta powinna być większa niż wysokość spoiny po zgrzewaniu punktowym elementów samochodu – precyzuje Alicja Trojanowska-Laskowska.

Pamiętajmy, że pasmo kleju należy nakładać pistoletem dozującym ustawionym pod kątem 90° do powierzchni szyby, bo tylko w ten sposób zapewnimy prawidłowe wypełnienie spoiny. Szybę należy docisnąć do momentu ściśnięcia spoiny klejowej do połowy jej wysokości, tak aby uzyskać przekrój poprzeczny spoiny klejowej o wymiarach 6 mm x 6 mm, które są rekomendowane.

Przewodność kleju, problemy z radiem i zasięgiem telefonu

Czy wiecie, że bardzo często po wymianie szyby przedniej użytkownik pojazdu boryka się z trudnościami w odbiorze sygnału radiowego lub nie może kontynuować rozmowy telefonicznej, gdyż występują zakłócenia? I choć wydaje się to dość zaskakujące, niejednokrotnie przyczyną tego typu problemów jest klej zastosowany przy wymianie szyby przedniej. Na rynku jest wiele klejów o różnej przewodności i należałoby zadbać, aby standardy sprzed wymiany szyby były w pełni zachowane także po jej wymianie.

Każdy kierowca i mechanik musi wiedzieć, że przewodność kleju ma wpływ na odbiór wspomnianych sygnałów radiowych oraz działanie zestawów głośnomówiących. Kleje o niskiej przewodności wykazują wartości od 10-6 do 10-10 S/m, podczas gdy kleje nieprzewodzące mają wartości niższe niż 10-10 S/m. Dlatego zdecydowanie zaleca się stosowanie klejów o wartości poniżej 10-7 oraz wymianę szyb przednich w profesjonalnych serwisach. Przy wartości poniżej 10-7 można uzyskać dobry sygnał radiowy i telefoniczny w samochodach, w których antena jest wbudowana w przednią szybę. Aby zapobiec w przyszłości korozji galwanicznej, która może prowadzić do problemów z rozwarstwieniem, konieczne jest również użycie takich klejów i uszczelniaczy do łączenia szkła, które wykazują wartości przewodności elektrycznej poniżej 10-7  – Uzasadnia to ekspertka z OneBond

Na rodzimym rynku można nabyć zestawy produktów i klejów do wymiany szyb w samochodach, ale nie polecamy tego typu działań osobom spoza kręgu profesjonalistów, ponieważ mogą nieświadomie nie tylko znacznie obniżyć komfort użytkowania pojazdu, ale przede wszystkim wpłynąć negatywnie na standardy bezpieczeństwa, które bezwzględnie powinny być na najwyższym poziomie.

Ufamy, że po lekturze tego artykułu każdy użytkownik samochodu poczuje się pewniej w serwisie czy warsztacie, gdy będą padać słowa adhezja, primer czy przywołane tu symbole klejów. Będzie też mógł zweryfikować jakość świadczonej usługi i zastosowanych rozwiązań.

Opublikowane przez: MotoFocus.pl
Artykuł sponsorowany OneBond

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!