Diesel, który dużo pali – gdzie szukać źródła problemów?

9 lutego 2023, 8:20

Co może powodować zwiększone zużycie paliwa w dieslu? Dlaczego silnik nagle zaczął więcej palić? Jest bardzo wiele potencjalnych przyczyn tej sytuacji. W niniejszym artykule postaraliśmy się zebrać je wszystkie. Poprosiliśmy także o pomoc eksperta.

Współczesne samochody z silnikami diesla są skomplikowane pod względem technicznym, kłopotliwe w serwisowaniu i drogie w naprawach. Do tego wszystkiego są niechętnie widziane w centrach miast. Jest jeden główny powód, dla którego klienci nadal kupują te auta – to niskie zużycie paliwa. Eksploatacja diesla opłaca się przedsiębiorcom, a także klientom prywatnym, którzy np. chcą mieć dużą limuzyną, pickupa albo SUVa z napędem 4×4 i nie chcą dużo płacić za paliwo.

Kiedy jednak auto zacznie zużywać znacznie więcej paliwa – najważniejszy argument przemawiający za zakupem diesla, traci rację bytu.

Jak pomóc klientowi, który trafi do warsztatu z pytaniem: dlaczego mój diesel zaczął więcej palić? Czeka nas długa diagnostyka…

Zwiększone spalanie w dieslu – sprawdź czujniki

Od czego zacząć? Od diagnostyki komputerowej.

– Jeśli samochód z silnikiem diesla znacząco zwiększył zużycie paliwa, koniecznie należy przeprowadzić diagnostykę komputerową – zaleca Roman Wierzbowski, Category Manager z firmy Forvia – Dlaczego? Albowiem powodem zwiększonego zużycia paliwa w samochodzie z silnikiem diesla może być awaria jednego z czujników, odpowiedzialnych za dobór składu mieszanki paliwowo – powietrznej. Pierwsze, co zawsze przychodzi na myśl, to sonda lambda. Jej awaria może być spowodowana zużyciem eksploatacyjnym albo uszkodzeniem przewodu, łączącego sondę z komputerem silnika. Uszkodzona sonda lambda może spowodować zwiększenie zużycia paliwa nawet o 50 procent.

– Za nagłe i znaczące zwiększenie zużycia paliwa w silniku wysokoprężnym może być odpowiedzialny także uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego – wyjaśnia Roman Wierzbowski Category Manager z firmy Forvia – Dodatkowe objawy jego awarii to nierówna praca silnika, gaśnięcie podczas jazdy i problemy z zapłonem. To mały podzespół, który można bardzo łatwo i szybko wymienić, rozwiązując problem ze zwiększonym zużyciem paliwa w pół godziny. Dlatego, zamiast od razu winić najdroższe podzespoły, takie jak wtryskiwacze czy świece żarowe, warto skontrolować czujniki za pomocą komputera diagnostycznego.

Które czujniki mogą, w razie awarii, powodować zwiększone zużycie paliwa?

  • Jedna z sond lambda;
  • Czujnik temperatury płynu chłodzącego;
  • Czujnik temperatury powietrza zasysanego – jeśli ulegnie awarii, to diesel ma większy apetyt na paliwo i równocześnie słabnie.
  • Potencjometr przepustnicy (jeśli występuje w danym modelu silnika wysokoprężnego).
  • Czujnik spalania stukowego – w tym przypadku także silnik traci moc.
  • Przepływomierz powietrza.

Diagnostyka komputerowa powinna wskazać problemy z określonym czujnikiem, po odczytaniu i analizie błędów, zapisanych w pamięci sterownika. Warto jeszcze sprawdzić same przewody, bo to one mogą być przyczyną niewłaściwego przesyłania sygnału do jednostki sterującej pracą silnika.

Awarie mechaniczne, powodujące zwiększone zużycie paliwa w dieslu

Zapieczony tłoczek w układzie hamulcowym, powodujący stałe tarcie klocka hamulcowego o tarczę może być przyczyną znacznego zwiększenia spalania i utraty mocy przez auto. Inny powód zwiększonego spalania to zużyte łożyska kół, generujące dodatkowe opory.

Za mało AdBlue albo płynu katalitycznego – auto w trybie awaryjnym

Komputer sterujący pracą jednostki napędowej może wprowadzić jednostkę napędową w stan awaryjny, jeśli posiadacz auta nie uzupełnił poziomu płynu AdBlue (w autach z układem selektywnej redukcji katalitycznej SCR) albo płynu katalitycznego (w autach z mokrym filtrem cząstek stałych FAP). Wprowadzenie silnika w stan awaryjny powoduje zwiększenie zużycia paliwa i obniżenie osiągów silnika.

Problemy z układem wtryskowym

Najgorsze, co może spotkać posiadacza samochodu z silnikiem diesla, to awaria układu wtryskowego. Każdy wie, że kiedyś ona nastąpi. Nikt nie jest jednak przygotowany na moment, w którym ta awaria następuje.

Jednym z objawów awarii wtryskiwaczy Common Rail jest zwiększone zużycie paliwa. Objaw ten określa się popularnie jako „lejące wtryski”. W tym przypadku auto ma znacznie lepszą dynamikę. Niestety, z racji większych ilości paliwa, wtryskiwanych do komór spalania, silnik pracuje na bardzo bogatej mieszance. Powstaje znacznie więcej sadzy, która może w przyspieszonym tempie zatkać filtr cząstek stałych.

Jednym z powodów awarii może być uszkodzony zawór iglicowy wtryskiwacza, który się nie domyka.

Co ciekawe, czasami przyczyną zwiększonego zużycia paliwa może być awaria pompy wysokiego ciśnienia albo pompy niskiego ciśnienia. W większości przypadków awarie tych elementów powodują utratę mocy, ze względu na zbyt niskie ciśnienie paliwa i dostarczanie zbyt małej ilości paliwa. Jednak może się też zdarzyć się odwrotnie.

Stare świece żarowe mogą powodować zwiększone zużycie paliwa

Stare świece żarowe albo problemy z układem sterowania świec. Np. z przewodami przyłączeniowymi od sterownika, przekazującymi prąd do świecy.

Świece żarowe pozwalają na łatwy rozruch silnika. Poza tym dogrzewają go w razie potrzeby. Jeśli nie działają właściwie, jednym z objawów awarii jest zwiększone zużycie paliwa.

Uszkodzony termostat

Jeśli w układzie chłodzenia jest standardowy termostat – jego zablokowanie w pozycji otwartej spowoduje zwiększone zużycie paliwa. Silnik będzie miał problem z rozgrzaniem się i będzie stale pracować na bogatej mieszance.

Jeśli w układzie chłodzenia jest termostat sterowany elektronicznie, jego awaria również może być przyczyną zwiększonego zużycia paliwa.

Zapchany filtr powietrza

Prosta rzecz, a jednak się zdarza. Zapchany filtr powietrza uniemożliwia właściwy przepływ powietrza. Auto musi pracować na bogatej mieszance.

Brak oleju lub stary olej w tylnym moście, skrzyni rozdzielczej itd.

Klienci często zapominają o konieczności wymiany oleju przekładniowego w tylnych mostach i skrzyni rozdzielczej oraz specjalnego płynu w sprzęgle Haldex. Im starszy olej, tym większe opory. I większe zużycie paliwa. Czasami w mostach może nie być odpowiedniej ilości oleju na skutek wycieków.

Inne powody zwiększonego zużycia paliwa

Są też inne powody, które mogą generować wyższe spalanie. To np. zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach, montaż dodatkowych elementów nadwozia, powodujących zwiększone opory powietrza (bagażniki dachowe, bagażniki rowerowe).

Powodem zwiększonego zużycia paliwa może być też awaria klimatyzacji. Np. nieszczelna klimatyzacja, która pracuje na pełnej mocy (znacząco zwiększając zużycie paliwa), ale efekt chłodzenia jest marny.

Ceny oleju napędowego są obecnie bardzo wysokie. Jeśli do tego auto zacznie nagle zużywać więcej paliwa – można się załamać. Pamiętajmy o skrupulatnej diagnostyce. Z pewnością uda nam się znaleźć przyczynę zwiększonego zużycia paliwa w aucie klienta.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!