Rok 2022 ponownie wystawił działalność firm z branży motoryzacyjnej na próbę. Mimo nowych wyzwań w postaci rosnących kosztów czy problemów z dostępnością towarów, firma TMD Friction zrealizowała swoje założenia na ten okres.
Okoliczności takie jak konsekwencje pandemii oraz wybuch wojny w Europie stworzyły nowe wyzwania dla wielu branż, w tym motoryzacyjnej. W obliczu kryzysu energetycznego, problemów z łańcuchem dostaw, znacznym wzrostem kosztów transportu, postępujących zmian klimatycznych oraz niedoboru wykwalifikowanych pracowników, firmy musiały zredefiniować swoje założenia i cele na 2022 rok. TMD Friction, do którego należy marka Textar, koncentrowała się przede wszystkim na zapewnieniu klientom dostępności produktów oraz dalszej redukcji wpływu na środowisko naturalne.
– Za nami kolejny rok ponownie pełen zaskakujących wydarzeń. Wynikające z nich wyzwania spowodowały drastyczne zmiany na rynku. Nasza branża mierzy się obecnie z największą próbą, jakiej nie doświadczyliśmy w ciągu ostatniej dekady. W przypadku marki Textar i całej firmy TMD Friction możemy powiedzieć, że dzięki szybkim reakcjom, udało nam się utrzymać nasz poziom usług. Do tej pory natychmiastowa dostępność była oczywista. Za standard uważano natychmiastową pełną realizację zamówienia, a kluczową rolę odgrywała cena. Obecnie priorytetem na rynku części zamiennych stała się przede wszystkim szybka dostawa – komentuje Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.
TMD Friction dba, by magazyny firmy, a zwłaszcza magazyn w Niemczech, który odpowiada za dostawy do Europy, miały odpowiednią przestrzeń i liczbę pracowników. Planowane jest powiększenie magazynu w Europie Środkowej. Trwa też relokacja kluczowych źródeł zaopatrzenia w komponenty z Dalekiego Wschodu do europejskich dostawców. Taka dywersyfikacja ma zapewnić 11 zakładom produkcyjnym TMD rozmieszczonych na cały świecie stały dostęp do odpowiednich komponentów i zapewnić ciągłość produkcji. Działania te pozwalają również unikać transportu na długich dystansach, który jest obecnie wyjątkowo zawodny, skracają jednocześnie czas realizacji zamówień i zmniejszają ślad węglowy, co jest istotnym elementem działań TMD na rzecz czystszego świata.
– Dajemy przykład i kształtujemy zrównoważony przemysł mający pozytywny wpływ na środowisko i społeczeństwo. Na przykład w 2022 roku TMD Friction poddało recyklingowi ponad 4000 ton materiału ściernego powstałego w wyniku mechanicznej obróbki materiału ciernego. Zmniejszyliśmy ilość odpadów z procesu produkcyjnego o 50%. We wszystkich naszych działaniach, a szczególnie w obszarach produkcji i łańcucha dostaw, ograniczamy emisję CO2 – wylicza Joanna Krężelok.
W ciągu 12 miesięcy 2022 roku Textar przedstawił nowe lub zaktualizował 111 referencji do ponad 50 modeli samochodów. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Textar.
Miniony rok to także powrót do różnych form bezpośredniego kontaktu z partnerami biznesowymi: dystrybutorami oraz warsztatami. Marka Textar była obecna podczas wydarzeń branżowych typu targi czy mini targi organizowanych przez swoich kontrahentów. W warsztatach w całej Polsce odbywały się szkolenia z cyklu Textar Brake Clinic. Jesienią miała miejsce kolejna edycja specjalnego eventu szkoleniowego Textar Brake Clinic dla zaproszonych mechaników. Tym razem wydarzenie odbyło się w rozszerzonej formule, z podziałem na specjalistów obsługujących samochody osobowe oraz pojazdy użytkowe.
Pod marką Textar zainicjowane zostały w 2022 roku dwie istotne akcje społeczne. Jedną z nich była kampania Stój!, w ramach której za pomocą różnych form i kanałów przekazu, takich jak film, teksty eksperckie czy grafiki, zwracano uwagę na kwestie bezpieczeństwa pieszych wchodzących na przejście, widziane z perspektywy pojazdu ciężarowego. Z kolei akcja pod hasłem #ActiveTrucker miała na celu zachęcenie kierowców zawodowych do aktywności fizycznej. Biegając, jeżdżąc na rowerze czy spacerując w ramach wyzwania i rejestrując pokonane kilometry w aplikacji, uczestnicy gromadzili pieniądze na sportowy wózek, pozwalający niepełnosprawnym dzieciom uczestniczyć w zawodach triathlonowych.
Prognozowanie przyszłości branży motoryzacyjnej nie jest łatwe, ale założenia Textar na najbliższy rok są ambitne. Firma TMD Friction wskazuje kierunki rozwoju branży, aktywnie uczestnicząc w pracach nad tworzeniem normy Euro 7. Po raz pierwszy będzie ona zawierać uregulowanie dotyczące emisji cząstek stałych podczas ścierania się klocków hamulcowych.
– Zmiany technologiczne postępują w naszej branży bardzo prędko. Na pewno jednym z szybciej rozwijających się trendów jest e-mobilność, choć w tej chwili trudno przewidzieć jak duży będzie wpływ tego kierunku w dłuższej perspektywie czasu. Klocki hamulcowe będą wymagać wymiany również w pojazdach elektrycznych, mimo że nie wiemy jeszcze w jakim stopniu zużycie klocków rzeczywiście zmniejszy się w całym okresie eksploatacji takiego pojazdu. Z danych dotyczących średniego wieku samochodu w naszym kraju oraz całej Europie wynika, że minie jeszcze sporo czasu, zanim na drogach będą poruszały się tylko auta całkowicie elektryczne. Układ hamulcowy jest kluczowy dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg, niezależnie od rodzaju pojazdu i jego napędu, a jego elementy podlegają wymianie nie tylko z racji zużycia eksploatacyjnego. Warsztaty nadal będą zajmować się serwisem i obsługą układu hamulcowego, a nasza specjalistyczna wiedza będzie potrzebna. Co nie przeszkadza nam oczywiście oferować innowacyjne rozwiązania i przygotowywać się na wyzwania jutra – podkreśla Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.
Komentarze