Eksperci PETRONAS podsumowują rok 2022 w branży napraw pojazdów

3 stycznia 2023, 14:37

W 2022 r. do sieci warsztatów partnerskich PETRONAS dołączyły kolejne 82 serwisy, co daje niemal 30% wzrost w porównaniu do 2021 r. Eksperci marki wyjaśniają, jak ewolucja oczekiwań konsumentów wpływa na działalność całej branży.

Mijający rok stanowił nie lada wyzwanie dla polskich warsztatów, a pogarszające się warunki gospodarcze przyspieszyły zmiany na rodzimym rynku. Choć ogólna liczba serwisów samochodowych zmniejsza się, to sieci partnerskie sukcesywnie się rozrastają. Liczba warsztatów współpracujących z PETRONAS urosła w minionym roku z 300 do 382. To oznacza wzrost o 27% rok do roku.

Spośród współpracujących z marką serwisów, najwięcej placówek mieści się w województwie małopolskim – 16%. Na dalszych miejscach znajdują się województwa: mazowieckie i łódzkie – 13% oraz podkarpackie i śląskie – 12%. Jak zatem widać, sieć partnerska PETRONAS jest szczególnie liczna w południowej i centralnej Polsce. Firma aktywnie poszukuje nowych partnerów także w północnych i wschodnich regionach kraju, w tym dystrybutorów i serwisy samochodowe.

Oczekiwania kierowców zmieniają się na korzyść warsztatów

Średni wiek samochodu w Polsce obecnie stale rośnie. Choć nowych pojazdów przybywa, to nadal większość Polaków kupuje auta z drugiej ręki. Starzejące się samochody wymagają regularnego serwisu, aby pozostać w dobrej kondycji. Do tego, pierwszym wyborem polskich kierowców w przypadku powszechnie użytkowanych pojazdów są właśnie niezależne warsztaty.

Choć kiedyś serwis na własną rękę był czymś naturalnym, dzisiaj właściciele pojazdów częściej decydują się oddać je w ręce mechaników. Według raportu AUTOwybory Polaków, w 2017 roku, co trzeci kierowca samodzielnie wykonywał podstawowe czynności serwisowe, takie jak wymiana oleju. 5 lat później liczba ta jest znacznie mniejsza. Z badań GIPA wynika, że już 75% Polaków zleca wykonanie serwisu olejowego mechanikowi.

Od kilku lat obserwujemy zmianę w preferencjach kierowców, coraz mniej osób wykonuje podstawowe czynności serwisowe przy swoim samochodzie, oddając go w zamian do warsztatu. Równocześnie, wzrasta zainteresowanie carsharingiem, gdzie kierowca wynajmuje pojazd na krótki czas, traktując przemieszczanie się nim jako usługę. Postrzeganie samochodu jako usługi zapewniającej komunikację z punktu A do punktu B sprawia, że jego użytkowanie ma być jak najprostsze. Dlatego rośnie liczba klientów serwisów samochodowych, którzy oczekują profesjonalnej obsługimówi Adam Bober, Dyrektor Zarządzający PETRONAS w Polsce.

Rosnące oczekiwania względem jakości obsługi

Świadomość kierowców na temat usług serwisowych z roku na rok rośnie. Być może klient warsztatu nie będzie wiedział, jak działa przepustnica czy turbosprężarka, ale będzie wiedział, jak sprawdzić opinie na temat pracy warsztatu zajmującego się tą usługą. W momencie, kiedy świadomość konsumencka zastępuje wiedzę mechaniczną, warsztaty potrzebują dostosować się do zmieniających oczekiwań, poprzez podnoszenie jakości obsługi.

– Obecność w sieci partnerskiej sprzyja rozwojowi działalności warsztatu, dzięki wsparciu w rozwijaniu kompetencji miękkich. To nie tylko dostęp do materiałów reklamowych, ale także realna wiedza dotycząca sprzedaży, komunikowania się z klientami, czy prowadzenia mediów społecznościowych, dostarczona w formie szkoleń. Poza tym, elementy wizualne związane z globalną marką, taką jak PETRONAS, dodają wiarygodności i wzbudzają zaufanie klientów. – mówi Adam BoberPodczas tegorocznego spotkania przedstawicieli naszej sieci warsztatowej na Torze Jastrząb przygotowaliśmy szkolenie z prowadzenia mediów społecznościowych. W programie były m.in. praktyczne porady na temat publikowania postów na Facebook-u, czy Instagramie, które pomogły naszym warsztatom dotrzeć do nowych klientów. Współpraca z PETRONAS to zatem nie tylko bezpośredni dostęp do wysokiej jakości produktów, ale także konkretna wiedza i sprawdzone relacje, które są tak istotne w prowadzeniu tego biznesu dodaje Dyrektor Zarządzający PETRONAS w Polsce.

Firma PETRONAS buduje swoją obecność w Polsce poprzez współpracę z dystrybutorami w głównych regionach Polski. Budowa grupy niezależnych warsztatów stanowi dla dystrybutora możliwość posiadania lojalnych klientów a także stały profit, co dla wielu dystrybutorów w dzisiejszych czasach jest sporym wyzwaniem. Warsztaty zrzeszone w sieci mogą być też łatwo wyszukane przez internetowe narzędzia wspierające klientów.

Na przełomie października i listopada odwiedziłam 25 warsztatów z sieci partnerskiej PETRONAS w centralnej i południowej Polsce. Odbyliśmy mnóstwo interesujących rozmów, podczas których poznaliśmy potrzeby i oczekiwania właścicieli serwisów samochodowych. Wszędzie widzieliśmy profesjonalne podejście do pracy oraz entuzjastyczne nastawienie do współpracy z PETRONAS. Pozytywne wrażenia i przekazane opinie posłużą do przygotowania oferty jeszcze bardziej dopasowanej do potrzeb warsztatów mówi Karolina Pilarczyk, Mistrzyni Europy w Drifcie i ambasadorka marki.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 5 stycznia 2023, 9:33 4 0

Serio?? Ktoś w to wierzy?

Odpowiedz