Awarię czujnika różnicy ciśnień może spowodować kilka czynników. Omawiamy je w poniższym artykule, w którym zawarliśmy także komentarze eksperta – przedstawiciela firmy zajmującej się produkcją czujników DPF.
Czynniki, które najczęściej są odpowiedzialne za awarię czujnika różnicy ciśnień to:
- Uszkodzenie przewodów instalacji elektrycznej czujnika różnicy ciśnień
- Niepoprawny montaż czujnika
- Bardzo wysoka temperatura w okolicy czujnika
W niektórych modelach samochodów usterka może być wywoływana przez uszkodzone przewody doprowadzające ciśnienie gazów do czujnika. Nieszczelne, sparciałe przewody będą miały istotny wpływ na poprawność pracy czujnika, również zakłócony przepływ ciśnienia przez zatkane przewody będzie wpływał na mierzony parametr. Błędne wskazania czujnika mogą być także spowodowane przez nieszczelności występujące w układzie wydechowym.
Czujnik różnicy ciśnień filtra cząstek stałych – jego rola, objawy i przyczyny awarii
Filtry cząstek stałych (DPF i FAP) są obecnie standardowym wyposażeniem każdego nowego samochodu z silnikiem spalinowym. Czujnik różnicy ciśnień filtra DPF (inne nazwy to czujnik ciśnienia różnicowego DPF albo czujnik różnicowo-ciśnieniowy) to ważny element kontrolny filtra cząstek stałych. Niesprawny czujnik różnicy ciśnień filtra cząstek stałych powoduje szereg problemów z właściwą eksploatacją filtra. W przygotowaniu artykułu pomógł nam ekspert z firmy, produkującej czujniki. W tekście poruszymy takie tematy jak objawy awarii czujnika różnicy ciśnień, powody awarii czujnika ciśnienia różnicowego, a także jego rola w układzie.
We współczesnych samochodach (z silnikami zasilanymi benzyna i olejem napędowym) stosuje się dwa rodzaje filtrów cząstek stałych.
Są to filtry DPF – tak zwane suche oraz filtry FAP – tak zwane mokre. Różnica polega na tym, że w filtrach FAP stosuje się dodatek płynu katalitycznego, który ma za zadanie obniżyć (o ok. 100 st. Celsjusza) temperaturę samozapłonu sadzy.
Filtry suche i mokre mają za zadanie gromadzenie cząsteczek sadzy, usuwanych z silnika wraz z gazami spalinowymi. Specjalna budowa wkładu filtra cząstek stałych pozwala na przepłynięcie gazów wylotowych, ale zatrzymuje cząsteczki sadzy w mikrokanalikach.
Podczas jazdy z dużą prędkością na trasie, temperatura spalin znacząco wzrasta (bardziej w silnikach benzynowych, ze względu na właściwości paliwa). Gazy spalinowe, rozgrzane do bardzo dużej temperatury wypalają zatrzymane przez filtr cząsteczki sadzy. Powstają przy tym niewielkie ilości popiołu, który może być gromadzony w specjalnym dodatkowym filtrze.
A co dzieje się wtedy, gdy kierowca jeździ na krótkich trasach, po mieście i z małą prędkością? Filtr cząstek stałych się wtedy zapycha (nawet filtr FAP, w którym temperatura samozapłonu sadzy jest niższa, niż w DPF). W tym przypadku niezbędna jest inicjacja wypalania aktywnego filtra, inicjowanego przez sterownik silnika. I tutaj właśnie niezbędny jest czujnik ciśnienia różnicowego filtra cząstek stałych.
Czujnik różnicowy cząstek stałych – jego rola w układzie wydechowym
Czujnik różnicy ciśnień DPF bada ciśnienie spalin przed filtrem cząstek stałych i za filtrem cząstek stałych. Jeśli jest duża różnica pomiędzy ciśnieniem przed filtrem i za filtrem, oznacza to, że filtr cząstek stałych jest zapchany przez sadzę. Wówczas inicjowane jest wypalanie aktywne filtra cząstek stałych.
Na czym ono polega? Sterownik silnika inicjuje dodatkowy wtrysk paliwa. Podnoszone są obroty jednostki napędowej. Może być uruchomiony mniej ważny układ, aby zwiększyć zapotrzebowanie na energię elektryczną i wyższe obroty jednostki napędowej (np. ogrzewanie tylnej szyby, tylna wycieraczka).
Dodatkowy wtrysk paliwa i wyższe obroty powinny zwiększyć temperaturę spalin. A te, osiągając temperaturę 600 – 700 st. C, powinny udrożnić filtr cząstek stałych.
Taka jest teoria. W praktyce pojawiają się problemy, związane np. z przerwaniem procesu regeneracji aktywnej filtra DPF przez kierowcę auta. Powróćmy do czujnika.
Czujnik różnicy ciśnień – umiejscowienie i budowa
Czujnik różnicy ciśnień filtra cząstek stałych nie jest zamontowany pod samochodem czy w pobliżu samego filtra cząstek stałych. Jest on zamontowany pod maską samochodu.
Czujnik ma niewielkie rozmiary. W jego budowie można wyróżnić:
- Prostokątną obudowę układu pomiarowego i przeliczeniowego;
- Element mocujący na jedną śrubę;
- Gniazdko dla przewodu zasilająco – sygnałowego;
- Dwa przyłącza dla węży silikonowych.
Jak to działa?
- Czujnik różnicy ciśnień jest połączony przewodem zasilająco – sygnałowym ze sterownikiem silnika;
- Pierwszy wąż silikonowy jest podłączony do układu wydechowego przed filtrem cząstek stałych;
- Drugi wąż silikonowy jest podłączony do układu wydechowego za filtrem cząstek stałych.
Czujnik mierzy i porównuje ciśnienie przed i za filtrem, przesyłając informacje do sterownika silnika.
Czujnik różnicy ciśnień DPF – objawy awarii
Jakie są typowe objawy awarii czujnika różnicowego DPF?
- Utrata mocy przez silnik;
- Zwiększone zużycie paliwa;
- Wyższa temperatura pracy silnika;
- Dymienie na czarno;
- Zapalona kontrolka check engine;
- Zapisane kody błędów w pamięci sterownika: P2452 – P2455 (dotyczą obwodu czujnika A ciśnienia DPF).
Przy prowadzeniu diagnostyki:
- warto zacząć od sprawdzenia szczelności układu wydechowego;
- następnie należy odczytać kody błędów za pomocą skanera diagnostycznego;
- następnie sprawdzić stan przewodu zasilająco – sygnałowego za pomocą multimetra oraz węży silikonowych za pomocą manometru (0 – 15 PSI);
- potem sprawdzić czujnik za pomocą multimetra przy pracującym silniku.
W przypadku awarii czujnik należy wymienić na nowy.
Dlaczego czujnik różnicy ciśnień się psuje? Pytamy eksperta.
– Awarię czujnika różnicy ciśnień może spowodować kilka czynników – wyjaśnia Rafał Wróbel, specjalista z Technical Department Marelli Aftermarket Poland Sp. z o.o. – Są nimi: uszkodzenie przewodów instalacji elektrycznej czujnika różnicy ciśnień, niepoprawny montaż czujnika, a także bardzo wysoka temperatura w okolicy czujnika.
– W niektórych modelach samochodów usterka może być wywoływana przez uszkodzone przewody doprowadzające ciśnienie gazów do czujnika. Nieszczelne, sparciałe przewody będą miały istotny wpływ na poprawność pracy czujnika, również zakłócony przepływ ciśnienia przez zatkane przewody będzie wpływał na mierzony parametr. Błędne wskazania czujnika mogą być także spowodowane przez nieszczelności występujące w układzie wydechowym – wyjaśnia Rafał Wróbel, specjalista z Technical Department Marelli Aftermarket Poland Sp. z o.o.
Awaria czujnika ciśnienia różnicowego DPF jest groźna
Jeśli kierowca jeździ często po trasach, to gorące spaliny na bieżąco usuwają zgromadzoną sadzę we wnętrzu filtra, nawet przy awarii czujnika. Jeśli jednak kierowca jeździ po mieście i na krótkich trasach, filtr bardzo szybko się zapycha, bez inicjowanego przez sterownik wypalania aktywnego. Ciśnienie wsteczne może wpychać spaliny z powrotem do komór spalania, a sadza może trafiać do oleju silnikowego, powodując jego degradację i przyspieszone zużycie silnika.
Po wymianie czujnika ciśnienia różnicowego, zaleca się przeprowadzenie regeneracji filtra cząstek stałych.
Wymiana czujnika DPF i programowanie
Po montażu nowego czujnika należy go zaprogramować w sterowniku silnika, korzystając z komputera diagnostycznego.
Wymiana czujnika jest prosta. Można go zlokalizować po wężach silikonowych, prowadzonych z filtra cząstek stałych, pod maskę silnika.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Na odpowiedni montaż opasek zaciskowych węży silikonowych. A także na to, aby poprowadzić węże tak, by nie było zagrożenia ich uszkodzeniem.
Komentarze