Ubywanie płynu chłodniczego – czy wyciek płynu chłodniczego jest niebezpieczny?

28 listopada 2022, 11:42

Czy płyn chłodniczy może wyciekać z układu chłodzenia? Nie. Układ chłodzenia silnika musi być w stu procentach szczelny. Ubywanie płynu to bardzo niepokojący objaw i trzeba jak najszybciej sprawdzić, co jest tego powodem. Równocześnie, nie trzeba od razu brać pod uwagę najgorszej sytuacji, jaką jest awaria uszczelki pod głowicą, która też powoduje ubywanie płynu z chłodnicy samochodu.

Niestety, ubywanie płynu chłodniczego jest jednym z objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą silnika. Ale w ogromnej większości przypadków, obniżający się poziom płynu chłodniczego jest wynikiem innych problemów. Na szczęście.

płyn chłodniczy
Ubywanie płynu chłodniczego to niebezpieczny objaw.

Czy ubywanie płynu chłodniczego jest groźne?

Czy można je zignorować i co pewien czas, po prostu, uzupełniać poziom płynu chłodniczego?

Niestety, ubywanie płynu chłodzącego jest groźne. Układ chłodzenia silnika musi pracować z pełną mocą, aby móc utrzymać temperaturę roboczą jednostki napędowej i zapobiec jej przegrzaniu.

Im więcej ubywa płynu z układu chłodzenia, tym mniejsza jest skuteczność działania układu chłodzenia w samochodzie.

Jak to wpływa na silnik auta? Jeśli układ chłodzenia nie pracuje z odpowiednią wydajnością, wzrasta temperatura pracy jednostki napędowej. Na skutek podwyższonej temperatury olej silnikowy ulega przyspieszonej degradacji. Przez to nie chroni pracujących części silnika w odpowiedni sposób. Podwyższona temperatura pracy jednostki napędowej przyspiesza zużycie eksploatacyjne uszczelki pod głowicą, uszczelki pod pokrywą zaworów, a także innych uszczelnień (np. simmeringów wałów).

Jeśli dojdzie do bardzo dużego wycieku płynu chłodniczego, temperatura pracy jednostki napędowej wzrośnie do bardzo wysokich wartości. Znajdujący się w silniku olej przegrzeje się i straci swoje właściwości ochronne. Stąd już prosta droga do zatarcia jednostki napędowej.

W nowoczesnych silnikach stosuje się termostaty sterowane elektronicznie. Ich zadaniem jest precyzyjne sterowanie temperaturą płynu chłodniczego. Jeśli w układzie jest za mało płynu, następuje dezorganizacja pracy jednostki napędowej.

Ubywanie płynu chłodniczego to objaw bardzo niebezpiecznej awarii.

Jakie są objawy ubywania płynu chłodniczego w samochodzie?

Oczywiście, podstawowy objaw to obniżający się poziom płynu chłodniczego, widoczny na podziałce zbiorniczka wyrównawczego, po otwarciu maski. Ale nie każdy kierowca zagląda pod maskę samochodu.

O tym, że w układzie chłodzenia jest coraz mniej płynu chłodniczego może świadczyć to, że często włącza się wentylator chłodnicy (jego działanie da się wyczuć i usłyszeć w kabinie auta), a wskazówka temperatury na desce rozdzielczej osiąga wysokie wartości. Poza tym, pod samochodem mogą pojawić się ślady płynu chłodzącego.

Ubywanie płynu chłodzącego – powody

Najczęstszym powodem ubywania płynu chłodniczego są nieszczelności w układzie chłodzenia. Gdzie ich szukać?

  • Na króćcach, czyli w miejscach podłączenia przewodów układu chłodzenia. Przewody gumowe są mocowane za pomocą opasek metalowych. Guma w przewodach się starzeje i może się wykruszyć. Opaski mogą skorodować, mogą być też zbyt słabo dokręcone, co powoduje nieszczelności. Zbyt mocne przykręcenie może z kolei doprowadzić do uszkodzenia króćców z tworzywa.
  • Na chłodnicy. Chłodnice mogą korodować. Wystarczy niewielka nieszczelność, o średnicy mniejszej niż pół milimetra. Duże ciśnienie płynu chłodniczego, nadawane przez pompę sprawi, że płyn będzie wyciekać z duża siłą. W tym przypadku chłodnica powinna być mokra.
  • Na pompie cieczy chłodzącej. Na skutek uszkodzenia (zużycia) uszczelnień, może dochodzić do wycieków płynu z pompy. Czasami jest to spowodowane przez stary płyn chłodniczy, albo stosowanie wody w układzie. Dobry płyn chłodniczy zawiera dodatki, które chronią gumę przed uszkodzeniami. Jednak nic nie jest wieczne. Czasami kierowcy zapominają o tym, żeby wymieniać pompę cieczy chłodzącej przy każdej wymianie rozrządu.
  • Na nagrzewnicy. W tym przypadku na wewnętrznej stronie szyby przedniej mogą pojawić się tłuste osady. Powstają, albowiem do wnętrza kabiny jest pompowane powietrze z płynem chłodniczym (po włączeniu ogrzewania).
  • Na uszczelce termostatu.

Powody ubywania płynu chłodniczego mogą być też bardziej skomplikowane i droższe w naprawie.

  • Uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika. Wówczas płyn chłodniczy może trafiać do oleju silnikowego i poziom oleju będzie się podnosił, a płynu chłodniczego obniżał.
  • Uszkodzona chłodnica oleju silnikowego (nie występuje w każdym aucie i nie zawsze jest chłodzona płynem chłodniczym, może być chłodzona powietrzem). Chłodnica oleju silnikowego może być uszkodzona mechanicznie albo przez korozję.
  • Uszkodzona chłodnica oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów, jeśli jest chłodzona przez płyn chłodniczy.
  • Skorodowana chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR. Płyn chłodniczy przecieka wówczas do spalin.
  • Przerwane przewody układu chłodzenia. W tym przypadku trudno mówić o wyciekach. Dochodzi do jednego, wielkiego wycieku. I może dojść do zatarcia silnika.

Ubywający płyn chłodniczy – jak naprawić?

Podstawą jest przeprowadzenie odpowiedniej diagnostyki, która pozwoli wykryć miejsce wycieku. Płyn chłodniczy jest zazwyczaj barwiony w specjalny sposób. Dzięki temu można łatwiej wykryć miejsce wycieku. Kierowca sam może wykryć wyciek z chłodnicy, albo z miejsca, w którym wąż jest przyłączony do króćca.

Najsprawniej diagnostyka zostanie przeprowadzona przez mechanika. Miejsce wycieku musi być naprawione. Uszkodzone pompy cieczy chłodzącej i chłodnice wymienia się na nowe. Tak samo jak przewody układu chłodzenia, uszczelkę pod głowicą, nagrzewnicę i termostat.

Po wymianie części układ należy przepłukać (za pomocą płukanki do układu chłodzenia), opróżnić i zalać świeżym płynem chłodniczym, dobranym zgodnie z zaleceniami producenta auta.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!