Czy płyn chłodniczy może wyciekać z układu chłodzenia? Nie. Układ chłodzenia silnika musi być w stu procentach szczelny. Ubywanie płynu to bardzo niepokojący objaw i trzeba jak najszybciej sprawdzić, co jest tego powodem. Równocześnie, nie trzeba od razu brać pod uwagę najgorszej sytuacji, jaką jest awaria uszczelki pod głowicą, która też powoduje ubywanie płynu z chłodnicy samochodu.
Niestety, ubywanie płynu chłodniczego jest jednym z objawów uszkodzonej uszczelki pod głowicą silnika. Ale w ogromnej większości przypadków, obniżający się poziom płynu chłodniczego jest wynikiem innych problemów. Na szczęście.
Czy ubywanie płynu chłodniczego jest groźne?
Czy można je zignorować i co pewien czas, po prostu, uzupełniać poziom płynu chłodniczego?
Niestety, ubywanie płynu chłodzącego jest groźne. Układ chłodzenia silnika musi pracować z pełną mocą, aby móc utrzymać temperaturę roboczą jednostki napędowej i zapobiec jej przegrzaniu.
Im więcej ubywa płynu z układu chłodzenia, tym mniejsza jest skuteczność działania układu chłodzenia w samochodzie.
Jak to wpływa na silnik auta? Jeśli układ chłodzenia nie pracuje z odpowiednią wydajnością, wzrasta temperatura pracy jednostki napędowej. Na skutek podwyższonej temperatury olej silnikowy ulega przyspieszonej degradacji. Przez to nie chroni pracujących części silnika w odpowiedni sposób. Podwyższona temperatura pracy jednostki napędowej przyspiesza zużycie eksploatacyjne uszczelki pod głowicą, uszczelki pod pokrywą zaworów, a także innych uszczelnień (np. simmeringów wałów).
Jeśli dojdzie do bardzo dużego wycieku płynu chłodniczego, temperatura pracy jednostki napędowej wzrośnie do bardzo wysokich wartości. Znajdujący się w silniku olej przegrzeje się i straci swoje właściwości ochronne. Stąd już prosta droga do zatarcia jednostki napędowej.
W nowoczesnych silnikach stosuje się termostaty sterowane elektronicznie. Ich zadaniem jest precyzyjne sterowanie temperaturą płynu chłodniczego. Jeśli w układzie jest za mało płynu, następuje dezorganizacja pracy jednostki napędowej.
Ubywanie płynu chłodniczego to objaw bardzo niebezpiecznej awarii.
Jakie są objawy ubywania płynu chłodniczego w samochodzie?
Oczywiście, podstawowy objaw to obniżający się poziom płynu chłodniczego, widoczny na podziałce zbiorniczka wyrównawczego, po otwarciu maski. Ale nie każdy kierowca zagląda pod maskę samochodu.
O tym, że w układzie chłodzenia jest coraz mniej płynu chłodniczego może świadczyć to, że często włącza się wentylator chłodnicy (jego działanie da się wyczuć i usłyszeć w kabinie auta), a wskazówka temperatury na desce rozdzielczej osiąga wysokie wartości. Poza tym, pod samochodem mogą pojawić się ślady płynu chłodzącego.
Ubywanie płynu chłodzącego – powody
Najczęstszym powodem ubywania płynu chłodniczego są nieszczelności w układzie chłodzenia. Gdzie ich szukać?
- Na króćcach, czyli w miejscach podłączenia przewodów układu chłodzenia. Przewody gumowe są mocowane za pomocą opasek metalowych. Guma w przewodach się starzeje i może się wykruszyć. Opaski mogą skorodować, mogą być też zbyt słabo dokręcone, co powoduje nieszczelności. Zbyt mocne przykręcenie może z kolei doprowadzić do uszkodzenia króćców z tworzywa.
- Na chłodnicy. Chłodnice mogą korodować. Wystarczy niewielka nieszczelność, o średnicy mniejszej niż pół milimetra. Duże ciśnienie płynu chłodniczego, nadawane przez pompę sprawi, że płyn będzie wyciekać z duża siłą. W tym przypadku chłodnica powinna być mokra.
- Na pompie cieczy chłodzącej. Na skutek uszkodzenia (zużycia) uszczelnień, może dochodzić do wycieków płynu z pompy. Czasami jest to spowodowane przez stary płyn chłodniczy, albo stosowanie wody w układzie. Dobry płyn chłodniczy zawiera dodatki, które chronią gumę przed uszkodzeniami. Jednak nic nie jest wieczne. Czasami kierowcy zapominają o tym, żeby wymieniać pompę cieczy chłodzącej przy każdej wymianie rozrządu.
- Na nagrzewnicy. W tym przypadku na wewnętrznej stronie szyby przedniej mogą pojawić się tłuste osady. Powstają, albowiem do wnętrza kabiny jest pompowane powietrze z płynem chłodniczym (po włączeniu ogrzewania).
- Na uszczelce termostatu.
Powody ubywania płynu chłodniczego mogą być też bardziej skomplikowane i droższe w naprawie.
- Uszkodzona uszczelka pod głowicą silnika. Wówczas płyn chłodniczy może trafiać do oleju silnikowego i poziom oleju będzie się podnosił, a płynu chłodniczego obniżał.
- Uszkodzona chłodnica oleju silnikowego (nie występuje w każdym aucie i nie zawsze jest chłodzona płynem chłodniczym, może być chłodzona powietrzem). Chłodnica oleju silnikowego może być uszkodzona mechanicznie albo przez korozję.
- Uszkodzona chłodnica oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów, jeśli jest chłodzona przez płyn chłodniczy.
- Skorodowana chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR. Płyn chłodniczy przecieka wówczas do spalin.
- Przerwane przewody układu chłodzenia. W tym przypadku trudno mówić o wyciekach. Dochodzi do jednego, wielkiego wycieku. I może dojść do zatarcia silnika.
Ubywający płyn chłodniczy – jak naprawić?
Podstawą jest przeprowadzenie odpowiedniej diagnostyki, która pozwoli wykryć miejsce wycieku. Płyn chłodniczy jest zazwyczaj barwiony w specjalny sposób. Dzięki temu można łatwiej wykryć miejsce wycieku. Kierowca sam może wykryć wyciek z chłodnicy, albo z miejsca, w którym wąż jest przyłączony do króćca.
Najsprawniej diagnostyka zostanie przeprowadzona przez mechanika. Miejsce wycieku musi być naprawione. Uszkodzone pompy cieczy chłodzącej i chłodnice wymienia się na nowe. Tak samo jak przewody układu chłodzenia, uszczelkę pod głowicą, nagrzewnicę i termostat.
Po wymianie części układ należy przepłukać (za pomocą płukanki do układu chłodzenia), opróżnić i zalać świeżym płynem chłodniczym, dobranym zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Komentarze