Kiedyś napęd na wszystkie koła był dostępny tylko w autach typowo terenowych albo w sportowych wersjach samochodów osobowych. W 1990 roku udział aut z napędem 4×4 w ogóle rejestracji nowych pojazdów wynosił 2,5%. W 2015 roku, liczba ta urosła do 15%. Tendencja spowodowana jest znaczącym rozszerzeniem oferty samochodów wyposażonych w taki rodzaj napędu. Dzisiaj można go spotkać w większości SUV-ów, crossoverów i w zwykłych osobówkach.
Takie pojazdy są bezpieczniejsze i mają lepszą trakcję. Oczywiście za komfort trzeba zapłacić z powodu większego spalania i większych kosztów serwisowych. Aby ograniczyć zużycie paliwa, opon i innych elementów przeniesienia napędu producenci coraz częściej rezygnują ze stałego przekazywania momentu napędowego na obie osie. Najpopularniejszym rozwiązaniem, które dozuje moment na oś dołączaną jest sprzęgło typu Haldex.
Haldex zadebiutował w 1998 roku, a dzisiaj doczekaliśmy się już 5 generacji.
Niezależnie od generacji tego rozwiązania, sercem tego mechanizmu pozostaje sprzęgło wielotarczowe pracujące w kąpieli olejowej. Poszczególne generacje Haldexa różnią się głównie systemem sterowania, co przekłada się na szybkość pracy, moment włączania i płynność pracy tego mechanizmu. Niezależnie od generacji Haldexa jedno jest pewne. Jak w każdym mechanizmie wyposażonym w mokre sprzęgła należy regularnie wymieniać olej. Tarczki sprzęgła podczas załączania i wyłączania sprzęgła trą o siebie i generują powstawanie ścieru, który brudzi olej i zatyka filtr oleju, pompę i kanały olejowe. Olej w Haldexie należy wymieniać co około 60.000 kilometrów.
Haldex – jaki olej stosować?
Tylko dedykowany do pracy w układzie Haldexa tj. Liqui Moly Lamellenkupplungsöl nr 21419
Jest to olej opracowany specjalnie dla napędów na cztery koła Haldex, Quattro i 4motion o doskonałym wskaźniku lepkości, jak również o doskonałej stabilności na ścinanie i współczynnikiem tarcia w każdych warunkach eksploatacji. Chroni niezawodnie przed zużyciem, pienieniem i korozją. Zapewnia optymalne przenoszenie mocy w pojazdach z napędem na cztery koła.
Olej jest przeznaczony systemów napędu Haldex Audi, Opel, Seat, Škoda, Volkswagen i Volvo.
Komentarze