Pierwsza pompa ACF na rynku wtórnym

23 września 2022, 9:10

Motorservice jest jedynym dostawcą na rynek wtórny, który oferuje elektryczną pompę do płukania filtra węglowego (ACF). Pompa ACF 7.11390.00.0 została opracowana przez niemiecką firmę Pierburg i wprowadzona na rynek w 2018 roku jako pierwsza na świecie. Od tego czasu znajduje coraz szersze zastosowanie w produkcji seryjnej wielu znanych producentów samochodów — co daje jej znaczny potencjał na rynku wtórnym. Pompa podaje opary paliwa w ACF do procesu spalania, dzięki czemu zmniejsza się emisja zanieczyszczeń w pojeździe.

Składa się z odśrodkowej elektrycznej pompy gazu napędzanej silnikiem jednofazowym i pracującej z wydajnością do 50 litrów na minutę przy jednoczesnym ciśnieniu zaledwie około 0,1 bara. Jej odporność termiczna jest zwiększona przez innowacyjne aktywne chłodzenie elektroniki. Dzięki temu pompa wytrzymuje trudne warunki panujące w komorze silnika: temperatury otoczenia od -10 stopni do +105 stopni nie stanowią więc problemu. Dodatkowo wyposażona jest w zintegrowany czujnik ciśnienia, który informuje o ciśnieniu systemowym jednostki sterującej pojazdu.

Sposób działania pompy ACF

W zbiorniku paliwa tworzą się szkodliwe gazy z lotnych węglowodorów. Aby zapobiec ich przedostaniu się do środowiska, opary paliwa są zatrzymywane w filtrze węglowym (ACF) przez układ odpowietrzania zbiornika paliwa. Układ odpowietrzania zbiornika paliwa wentyluje go również w taki sposób, aby podczas tankowania lub w wyniku zmiany temperatury zewnętrznej w zbiorniku paliwa nie powstało podciśnienie lub nadciśnienie spowodowane usuniętym paliwem.

Ponieważ pojemność magazynowa filtra węglowego jest ograniczona, musi on być regularnie „regenerowany”, aby uniknąć nasycenia. W warunkach pracy, w których dodatkowa ilość paliwa jest tolerowana przez silnik i proces spalania, opary paliwa z filtra węglowego są mieszane z powrotem do powietrza zasysanego. W tym celu opary paliwa są odsysane z filtra węglowego za pomocą pompy ACF i podawane do procesu spalania w sposób kontrolowany przez zawór płuczący. Aby zapobiec tworzeniu się podciśnienia w filtrze z węglowym podczas regeneracji, jest on wentylowany poprzez zawór wentylacyjny, który jest wtedy otwarty. Filtr z węglowy jest przepłukiwany dostarczanym świeżym powietrzem.

W przeszłości podciśnienie w kolektorze dolotowym wystarczało do jednoczesnego zasysania oparów paliwa do silnika i świeżego powietrza do filtra węglowego. W nowoczesnych generacjach silników podciśnienie w kolektorze dolotowym prawie nie występuje. Przepisy środowiskowe ograniczają również okno czasowe dostępne na regenerację filtra. Dlatego w tym przypadku pompa ACF służy do aktywnej regeneracji filtra węglowego.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!