Oleje w kompresorach klimatyzacji marki NRF – jakość bez kompromisów

, 7 lipca 2022, 10:50

Olej w układzie klimatyzacji pojazdu ma istotny wpływ na jego funkcjonowanie. Zapewnia długą i bezawaryjną pracę poszczególnych elementów, konserwuje, zabezpiecza przed korozją i chroni przed oddziaływaniem wilgoci.

Oleje w kompresorach klimatyzacji NRF

Wybór nieodpowiedniego oleju, niewłaściwe obchodzenie się z nim podczas czynności serwisowych i napraw, bądź niewłaściwa jego ilość w układzie może nieść za sobą poważne konsekwencje aż do nieodwracalnego uszkodzenia kompresora i konieczności kosztownej naprawy całego układu klimatyzacji.

Oleje stosowane w kompresorach marki NRF

Kompresory klimatyzacji marki NRF fabrycznie napełniane są najwyższej klasy olejem OE na bazie glikoli polialkilenowych (PAG) renomowanej marki Idemitsu. Olej ten zawiera opatentowaną technologię podwójnie zakończonych łańcuchów molekularnych, dzięki czemu nie wchodzi w reakcję z innymi substancjami w tym z wodą. Dzięki temu poszczególne elementy są zabezpieczone przed korozją. Ilość oleju w klimatyzacji zależy od typu kompresora a także pojemności układu klimatyzacji, do którego jest on dedykowany i waha się od 45 do 300 ml.

Na rynku dostępne są oleje PAG, które są nie są stabilne chemicznie (nie posiadają zamkniętych łańcuchów molekularnych). Mogą one wchodzić w reakcję z wodą prowadzącą do powstania kwasów. Takie oleje nie zapewniają dostatecznej ochrony antykorozyjnej – firma NRF stanowczo odradza ich stosowanie.

Obecnie układy klimatyzacji około 80% pojazdów opuszczających fabryki są napełnione olejem typu PAG. Taki sam olej jest zalecany podczas czynności serwisowych.

Olej PAG Premium Standardowy olej PAG
Mieszalność z czynnikiem chłodzącym (R134a oraz R1234yf) Dobra Dobra
Stabilność termiczna Dobra Dobra
Stabilność chemiczna Dobra Średnia
Stabilność hydrolityczna Bardzo dobra Dobra
Odporność na utlenianie Bardzo dobra Zła
Charakterystyka zależności lepkość – temperatura Bardzo dobra Dobra
Płynność przy niskiej temperaturze Bardzo dobra Dobra
Jakość smarowania / odporność na zużycie Dobra Zła

Tab. 1 Porównanie właściwości olejów PAG Premium ze standardowymi olejami PAG

Podczas wymiany kompresora klimatyzacji należy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach:

  • oleje PAG nie mieszają się z innymi typami olejów stosowanych w układach klimatyzacji (PAO lub POE). Firma NRF zaleca dokładne opróżnienie i wypłukanie układu przed wymianą kompresora.

    Fot. 1 Pomiar ilości oleju w układzie jest istotny dla zapewnienia odpowiednich warunków eksploatacji
  • ilość oleju w układzie ma istotny wpływ na bezawaryjną eksploatację. Należy upewnić się, że odpowiada ona objętości założonej przez producenta pojazdu.
  • nawet najwyższej klasy oleje PAG posiadają właściwości higroskopijne. Firma NRF dokłada wszelkich starań, aby oferowane kompresory dostarczane były odpowiednio zabezpieczone przed tym zjawiskiem.

    Fot. 2 Zabezpieczenie portów kompresora na czas transportu i składowania

 

 

 

 

 

 

 

 

Firma NRF dokłada wszelkich starań, aby dostarczane produkty spełniały nie tylko najbardziej wyśrubowane  rynkowe standardy jakości, ale przede wszystkim sprostały oczekiwaniom klientów. Dlatego nie pozwolono na nawet najmniejszy kompromis – oleje stosowane w kompresorach tej marki to najwyższa światowa półka:

  • zapewniają doskonałą ochronę przed zużyciem
  • posiadają wysoką stabilność chemiczną, termiczną i hydrolityczną
  • są mniej higroskopijne niż standardowe olej dostępne na rynku
  • wysoki indeks lepkości oznacza szeroki zakres temperatur pracy
  • zachowują odpowiednią płynność nawet w niskich temperaturach
  • doskonale mieszają się z czynnikiem chłodzącym (zarówno) R134a jak i R1234yf
  • tolerują elastomery występujące w czynniku chłodzącym

Dzięki temu kompresory klimatyzacji marki NRF to gwarancja długiej i bezawaryjnej eksploatacji systemu klimatyzacji w każdym pojeździe.

OFERTA CZĘŚCI ZAMIENNYCH UKŁADÓW KLIMATYZACJI MARKI NRF

Artykuł sponsorowany NRF

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Janek, 14 lipca 2022, 1:05 0 0

Jak zawsze konkret!

Odpowiedz