Olej w układzie klimatyzacji pojazdu ma istotny wpływ na jego funkcjonowanie. Zapewnia długą i bezawaryjną pracę poszczególnych elementów, konserwuje, zabezpiecza przed korozją i chroni przed oddziaływaniem wilgoci.
Wybór nieodpowiedniego oleju, niewłaściwe obchodzenie się z nim podczas czynności serwisowych i napraw, bądź niewłaściwa jego ilość w układzie może nieść za sobą poważne konsekwencje aż do nieodwracalnego uszkodzenia kompresora i konieczności kosztownej naprawy całego układu klimatyzacji.
Oleje stosowane w kompresorach marki NRF
Kompresory klimatyzacji marki NRF fabrycznie napełniane są najwyższej klasy olejem OE na bazie glikoli polialkilenowych (PAG) renomowanej marki Idemitsu. Olej ten zawiera opatentowaną technologię podwójnie zakończonych łańcuchów molekularnych, dzięki czemu nie wchodzi w reakcję z innymi substancjami w tym z wodą. Dzięki temu poszczególne elementy są zabezpieczone przed korozją. Ilość oleju w klimatyzacji zależy od typu kompresora a także pojemności układu klimatyzacji, do którego jest on dedykowany i waha się od 45 do 300 ml.
Na rynku dostępne są oleje PAG, które są nie są stabilne chemicznie (nie posiadają zamkniętych łańcuchów molekularnych). Mogą one wchodzić w reakcję z wodą prowadzącą do powstania kwasów. Takie oleje nie zapewniają dostatecznej ochrony antykorozyjnej – firma NRF stanowczo odradza ich stosowanie.
Obecnie układy klimatyzacji około 80% pojazdów opuszczających fabryki są napełnione olejem typu PAG. Taki sam olej jest zalecany podczas czynności serwisowych.
Olej PAG Premium | Standardowy olej PAG | |
Mieszalność z czynnikiem chłodzącym (R134a oraz R1234yf) | Dobra | Dobra |
Stabilność termiczna | Dobra | Dobra |
Stabilność chemiczna | Dobra | Średnia |
Stabilność hydrolityczna | Bardzo dobra | Dobra |
Odporność na utlenianie | Bardzo dobra | Zła |
Charakterystyka zależności lepkość – temperatura | Bardzo dobra | Dobra |
Płynność przy niskiej temperaturze | Bardzo dobra | Dobra |
Jakość smarowania / odporność na zużycie | Dobra | Zła |
Tab. 1 Porównanie właściwości olejów PAG Premium ze standardowymi olejami PAG
Podczas wymiany kompresora klimatyzacji należy pamiętać o kilku podstawowych kwestiach:
- oleje PAG nie mieszają się z innymi typami olejów stosowanych w układach klimatyzacji (PAO lub POE). Firma NRF zaleca dokładne opróżnienie i wypłukanie układu przed wymianą kompresora.
- ilość oleju w układzie ma istotny wpływ na bezawaryjną eksploatację. Należy upewnić się, że odpowiada ona objętości założonej przez producenta pojazdu.
- nawet najwyższej klasy oleje PAG posiadają właściwości higroskopijne. Firma NRF dokłada wszelkich starań, aby oferowane kompresory dostarczane były odpowiednio zabezpieczone przed tym zjawiskiem.
Firma NRF dokłada wszelkich starań, aby dostarczane produkty spełniały nie tylko najbardziej wyśrubowane rynkowe standardy jakości, ale przede wszystkim sprostały oczekiwaniom klientów. Dlatego nie pozwolono na nawet najmniejszy kompromis – oleje stosowane w kompresorach tej marki to najwyższa światowa półka:
- zapewniają doskonałą ochronę przed zużyciem
- posiadają wysoką stabilność chemiczną, termiczną i hydrolityczną
- są mniej higroskopijne niż standardowe olej dostępne na rynku
- wysoki indeks lepkości oznacza szeroki zakres temperatur pracy
- zachowują odpowiednią płynność nawet w niskich temperaturach
- doskonale mieszają się z czynnikiem chłodzącym (zarówno) R134a jak i R1234yf
- tolerują elastomery występujące w czynniku chłodzącym
Dzięki temu kompresory klimatyzacji marki NRF to gwarancja długiej i bezawaryjnej eksploatacji systemu klimatyzacji w każdym pojeździe.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Janek, 14 lipca 2022, 1:05 1 0
Jak zawsze konkret!
Odpowiedz