Filtr osuszacz układu klimatyzacji – zaniechanie jego wymiany ma przykre konsekwencje

29 czerwca 2022, 14:04

Filtr osuszacz układu klimatyzacji to część istotna dla sprawnego działania całego układu. Równocześnie to część najczęściej pomijana w kolejce do wymiany. Dlaczego? Bo nie da się oszczędzać na uszkodzonej sprężarce klimatyzacji – trzeba ją zregenerować albo zamontować nową. Nie da się oszczędzać na uszkodzonym skraplaczu. Jeśli jest nieszczelny, trzeba go wymienić na nowy. Ale jeśli w układzie zostanie stary filtr osuszacz, klimatyzacja dalej będzie działać. Do czasu.

Kierowcy chcą oszczędzać, to oczywiste, bo są dobijani szeregiem opłat i wysokimi cenami paliwa. Przy konieczności wymiany jakiegokolwiek podzespołu, kierowca słyszy albo czyta: na tym nie wolno oszczędzać! Więc oszczędza na tym, o czym rzadko się mówi i co nie przeszkadza w dalszym działaniu danego układu.

Różne filtry osuszacze. Fot. MAHLE.

Co ciekawe, pomimo ogromnej popularności układów klimatyzacji wśród kierowców, nadal wielu z nich nie wie, że istnieje coś takiego jak filtr osuszacz i że trzeba to coś wymieniać.
Niektórzy kierowcy uważają to wręcz za fanaberię i próbę naciągnięcia ich na dodatkowe wydatki.

Dlatego tak ważna jest rola mechanika, który powinien dokładnie poinformować klienta o tym, jaką rolę pełni osuszacz i jakie są konsekwencje rezygnacji z jego wymiany.
Co ważne, mechanik w ogóle nie powinien zgodzić się na naprawę układu klimatyzacji bez wymiany filtra osuszacza. Z drugiej strony zawsze trzeba pamiętać o tym, że warsztat samochodowy to miejsce świadczenia usług – i zawsze działa zasada „Klient nasz pan”. A zatem zamiast nakazów i zakazów można poprosić klienta o to, aby podpisał zobowiązanie, że zrzeka się wymiany filtra osuszacza na własną odpowiedzialność.

Kiedy powinno się wymienić filtr osuszacz układu klimatyzacji w samochodzie?

  • Co 2 lata, albowiem filtr, jak każdy filtr, się zużywa. Filtr powinno się wymienić w trakcie serwisu klimatyzacji
  • Po każdej naprawie układu klimatyzacji, a zatem przy wymianie skraplacza, parownika albo sprężarki
  • Po naprawie każdej nieszczelności
  • Jeśli auto uczestniczyło w kolizji albo wypadku
  • Zaleca się, oczywiście, aby filtr osuszacz wymieniać także po zakupie samochodu używanego, zgodnie z zasadą ograniczonego zaufania

Dlaczego zepsuła mi się klimatyzacja w samochodzie?

Postanowiliśmy zapytać specjalistów, na co dzień zajmujących się
naprawami układów klimatyzacji samochodowej, czy w swojej codziennej
pracy spotykają się z negatywnymi skutkami nieterminowej wymiany filtra
osuszacza.

– Tak, nasi mechanicy spotykali się już z problemami, które były spowodowane przez nieterminową wymianę filtra osuszacza w układach klimatyzacji samochodowej – mówi Grzegorz Machota, kierownik warsztatu Irmar w Krakowie, specjalizującego się między innymi w naprawach układów klimatyzacji samochodowej – Najczęstszy i najbardziej bolesny to oczywiście korozja sprężarki klimatyzacji samochodowej. Sprężarka to najdroższa część układu klimatyzacji, zatem oszczędzanie na wymianie filtra osuszacza ma bardzo negatywne skutki. Filtr osuszacz nie tylko zatrzymuje wilgoć, ale także metalowe opiłki, które mogą być przyczyną kolejnych uszkodzeń. Dlatego zawsze rekomendujemy klientom terminową wymianę filtra osuszacza. I zawsze montujemy nowy filtr przy każdej naprawie układu klimatyzacji.

Długo niewymieniany filtr osuszacz starzeje się. Jego wkład może się zacząć wykruszać, a jego cząstki mogą uszkodzić sprężarkę.

Filtr osuszacz – koszty wymiany

Filtr osuszacz kosztuje od 70 do 200 zł, w zależności od producenta i od modelu auta. Jeśli doliczy się koszty jego wymiany, plus koszt kompleksowego sprawdzenia, płukania i obsługi układu klimatyzacji, to wychodzi z tego już znacząca suma. Na właścicielu młodego auta premium nie zrobi ona większego wrażenia. Ale na posiadaczu nastoletniego „premium” z przebiegiem 300 – 400 tys. km już tak.

Jednak zawsze lepiej zainwestować pieniądze w filtr osuszacz, niż później wymieniać sprężarkę klimatyzacji.

Filtr osuszacz – informacje podstawowe

Filtr osuszacz stosowany jest w układach klimatyzacji samochodowych, wyposażonych w zawór rozprężny. Jest montowany pomiędzy chłodnicą klimatyzacji (skraplaczem) a parownikiem. Nie ma jednego, stałego miejsca. Wszystko zależy od tego, gdzie producent znalazł przestrzeń pod maską. Przez to mogą być problemy z wymianą filtra w niektórych autach.

Filtr ma budowę małego, metalowego walca. Jest hermetycznie zamknięty, np. za pomocą gumowych korków. O czym powinien pamiętać mechanik? Filtr osuszacz można odpakować najwcześniej kilka minut przed montażem. Jeśli zostanie zrobione to dużo wcześniej, filtr straci swoje właściwości i będzie nadawał się do wyrzucenia. Filtr po prostu wchłonie wilgoć z powietrza. Wystarczy 30 minut.

W niektórych współczesnych autach stosowane są filtry osuszacze, które są zintegrowane z chłodnicą klimatyzacji (skraplaczem) i mają formę wymiennego wkładu. Są one pakowane w hermetyczne woreczki z folii. W ich przypadku również trzeba rozpakować je z foliowego opakowania przed samym montażem.

Jaką rolę pełni filtr osuszacz klimatyzacji?

  • Zatrzymuje wilgoć (wiąże ją), która może znaleźć się w czynniku chłodniczym (mieszaninie gazów, wymieszanej z olejem mineralnym do smarowania sprężarki).
  • Filtr osuszacz klimatyzacji może zatrzymać do kilkunastu gramów wody;
  • Zatrzymuje cząstki stałe, np. opiłki metalowe;
  • Utrzymuje niewielką ilość czynnika chłodniczego. Dzięki temu wpływa na niezaburzony przepływ czynnika do parownika klimatyzacji.

Mechanik nie powinien się zgodzić na montaż filtra z odzysku. Jak pamiętamy, po 30 minutach od otwarcia, filtr nadaje się do wyrzucenia, bo wchłonie maksymalną ilość wilgoci. Każdy filtr z demontażu jest rozhermetyzowany i zawilgocony.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Pavveł, 30 czerwca 2022, 15:01 4 -1

Ciekawe. Wymiana osuszacza co dwa lata. A producenci samochodów nie przewidują okresowej wymiany tego elementu.

Odpowiedz