Unikatowa oferta skierowana do rynku wtórnego części zamiennych

8 czerwca 2022, 23:57

Wraz z pojawieniem się turbosprężarek ze zmienną, regulowaną geometrią łopatek kierownicy spalin turbiny (VNT – Variable Nozzle Turbine) na początku lat 90-tych, które m.in. mają za zadanie zminimalizowanie występowania tzw. „turbo dziury”, zaczęto zastanawiać się co zrobić, aby regulacja przebiegała szybciej i efektywniej. Początkowo stosowane tylko i wyłącznie regulatory w postaci podciśnieniowego siłownika, które były połączone z mechanizmem zmieniającym geometrię (kąt nachylenia) łopatek.  Choć wykonywały swoją pracę dobrze, były zależne od chwilowych parametrów pracy silnika oraz od innych elementów takich jak dodatkowe pompy podciśnienia, zasobniki ciśnienia czy elektrozawory.

Elektroniczne nastawniki turbin

Pod koniec lat 90-tych HELLA wprowadziła na rynek regulator (siłownik) elektromechaniczny, który wypiera regulatory podciśnieniowe.  Rozwiązanie takie jest dużo bardziej kompaktowe, nie wymaga tworzenia łańcucha podzespołów i można nim sterować niezależnie, co umożliwia odpowiednio wcześniejszą regulację kąta łopatek tak, aby jak najefektywniej wykorzystać pracę turbiny. Regulator taki, jako element wykonawczy, stanowi jeden z ważniejszych podzespołów układu zarządzania pracą silnika mający wpływ na moc, moment obrotowy czy spalanie.

Nieprzestrzeganie procedur i interwałów serwisowych pojazdu, zwłaszcza tych związanych z układem dolotowym/turbodoładowania czy smarowania silnika, oraz niewłaściwa eksploatacja samochodu często doprowadza do nieprawidłowości w pracy łopatek kierownicy turbiny (zatarcie, zapieczenie, zabrudzenie, ciała obce). Niewłaściwa praca łopatek kierownicy turbiny w sposób bezpośredni wpływa na przyspieszone zużycie regulatora, który jest znacznie bardziej obciążony, ponieważ musi pokonywać większe opory wytwarzane przez mechanizm zmieniający geometrię. Taka sytuacja doprowadza w efekcie do powstawania niepożądanych luzów regulatora, w wyniku czego regulacja odbywa się nieprawidłowo lub do całkowitego zatrzymania pracy siłownika.

Awaria regulatora turbiny może objawiać się w następujący sposób:

  • zapalenie się kontrolki świec żarowych (silnik Diesel), tzw. kontrolki „check engine” lub innej związanej z układem zasilania silnika
  • samochód przechodzi w tzw. „tryb awaryjny”
  • brak mocy, nierównomierna praca, dławienie się silnika
  • wskazywanie błędów przez interfejs diagnostyczny

Dotychczas awaria regulatora była związana z regeneracją samego regulatora jak i turbiny, co nie zawsze dawało wymierny efekt naprawy. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest również zakup już zregenerowanej turbiny w tzw. systemie kaucyjnym, jednak sam regulator wówczas również jest regenerowany lub nowy, jednak nieoryginalny. Było to spowodowane brakiem dostępności nowych, oryginalnych siłowników na tzw. rynku wtórnym części zamiennych a jedynym sposobem na pozyskanie nowego regulatora był zakup nowej, kompletnej i oryginalnej turbosprężarki.

W IV kwartale 2020 roku HELLA, jako lider w produkcji elektromechanicznych regulatorów, wprowadza do swojej oferty 24 referencje do najpopularniejszych turbosprężarek większości producentów. W sumie nowa oferta pokrywa blisko 250 typów turbin do samochodów osobowych i dostawczych. W przyszłości ilość referencji dostępna dla rynku wtórnego będzie zwiększana i osiągnie około 100 numerów katalogowych do ponad 700 typów sprężarek.

Regulator elektromechaniczny HELLA zabudowany na turbosprężarce
Fot. 1. Regulator elektromechaniczny HELLA zabudowany na turbosprężarce.
Fot. 2. Budowa regulator elektromechanicznego HELLA z interfejsem CIPOS.
Fot. 2. Budowa regulator elektromechanicznego HELLA z interfejsem CIPOS.
Artykuł sponsorowany HELLA

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 19 czerwca 2022, 16:57 0 0

gdzie dostępne?

Odpowiedz